H & M Hennes & Mauritz AB Tremånadersrapport

Första kvartalet (1 december 2023 — 29 februari 2024)

• H&M-gruppens nettoomsättning uppgick till MSEK 53 669 (54 872).
  • Bruttoresultatet ökade med 7 procent till MSEK 27 655 (25 886), vilket motsvarar en bruttomarginal om 51,5 procent (47,2).
  • Rörelseresultatet uppgick till MSEK 2 077 (725), motsvarande en rörelsemarginal om 3,9 procent (1,3). Justerat för resultat från innehav i intresseföretag och joint ventures om MSEK -14 (999) uppgick rörelseresultatet till MSEK 2 091 (-274), vilket motsvarar en resultatförbättring om MSEK 2 365.
  • Resultat efter skatt ökade till MSEK 1 201 (540), motsvarande SEK 0,75 (0,33) per aktie.
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till MSEK 3 967 (4 986).
  • Den finansiella nettokassan uppgick till MSEK 6 585 (10 424). Summan av likvida medel och outnyttjade kreditfaciliteter var MSEK 38 710 (38 923).
  • Valutajusterat minskade varulagret med 7 procent jämfört med föregående år. Omräknat till SEK minskade varulagret med 8 procent till MSEK 37 630 (41 040). Varulagret i SEK utgjorde 16,0 procent (17,9) av omsättningen rullande 12 månader.

• H&M-gruppens försäljning 1 – 25 mars 2024 ökade med 2 procent i lokala valutor jämfört med motsvarande period föregående år.
  • Som tidigare kommunicerats har H&M-gruppen tillsammans med Vargas Holding grundat Syre, vars mål är att snabbt skala upp återvunnen polyester från textil-till-textil och bidra till en mer hållbar textilindustri.
  • Idag publicerar H&M-gruppen sin års- och hållbarhetsredovisning 2023. Där framgår bland annat att utsläppen av växthusgaser minskade med 22 procent under 2023 och i förhållande till försäljningen i SEK var minskningen 23 procent.*
  • Årsstämma hålls den 3 maj 2024 med beslut bland annat om styrelsens förslag till en utdelning om 6,50 kronor per aktie att utbetalas i två delar samt ett generellt bemyndigande att kunna ha möjlighet att fram till årsstämman 2025 återköpa egna B-aktier. Detta generella bemyndigande är ett av redskapen för styrelsen att använda om överskottslikviditet identifieras. Om årsstämman bemyndigar styrelsen och styrelsen väljer att använda bemyndigandet kommer belopp och andra detaljer att kommuniceras.

”Utvecklingen fortsatte i rätt riktning under första kvartalet med förbättrad bruttomarginal, rörelsevinst, lägre varulager och starkt kassaflöde. Vår högsta prioritet är fortsatta förbättringar inom kunderbjudandet, butiksupplevelsen och varuförsörjningskedjan för att stärka försäljningen.”

- Daniel Ervér, vd.

*   Detta avser science based target för bolagets hela värdekedja, scope 3 och exkluderar användning av sålda produkter. Basår är 2019. Senast 2030 ska H&M-gruppen ha minskat sina växthusgasutsläpp med 56 procent i scope 1, 2 och 3.
** Varulagret i SEK som andel av omsättningen rullande 12 månader.

Kommentar av Daniel Ervér, vd

Vi har en fantastisk position med flera miljarder besök per år till våra fysiska och digitala butiker. Vi har över 200 miljoner kunder i vårt lojalitetsprogram i en global marknad som enligt externa marknadsanalyser väntas växa med mer än 5 procent per år fram till 2028. Med våra långsiktiga och höga ambitioner för en hållbar modeindustri är jag glad och ödmjuk för förtroendet att få leda H&M-gruppen.

Under första kvartalet fortsatte vi att ta steg i rätt riktning med en bruttomarginal på 51,5 procent, en kraftigt förbättrad rörelsevinst om 2,1 miljarder, 7 procent lägre varulager och ett fortsatt starkt kassaflöde. Genom fortsatt kostnadskontroll, bättre precision i våra kollektioner och nära samarbete med våra leverantörer står vi nu bättre rustade.

Vi har fullt fokus på att driva lönsam tillväxt framåt. Vår stärkta bruttomarginal gör det möjligt för oss att ytterligare stärka kunderbjudandet och ge mer värde för pengarna genom förbättrad kvalitet och bättre priser. Vi stärker alla delar av vårt sortiment och vår designorganisations viktigaste uppdrag är att skapa attraktiva kollektioner. Uppgraderingen av våra butiker accelereras för ökad inspiration och relevans för kunderna. Vi bygger om cirka 250 butiker globalt under 2024, bland annat i New York, London, Berlin och Stockholm. Som vi berättat om tidigare fortsätter vi också att förenkla organisationen för att bli mer effektiva och snabba. Ett annat exempel på de pågående förbättringarna är en ökad produktion i närmarknader och ett stärkt arbete med digitalisering och AI. På så vis får kunderna tillgång till det mest relevanta modet vid varje möte med oss. Kvartalets försäljning förbättrades gradvis under februari med väl mottagna vårkollektioner vilket är en positiv signal om att vi är på rätt väg.

Mitt och alla kollegors största fokus är riktat mot att skapa det bästa erbjudandet för våra kunder. Våra prioriteringar ligger fast – att stärka sortimentet, alltid erbjuda bästa pris, skapa inspirerande upplevelser i både fysisk och digital miljö kombinerat med att stärka våra varumärken. Med fortsatt god kostnadskontroll i kombination med engagerade medarbetare, de satsningar som görs inom tech, varuförsörjningskedjan och hållbarhet, samt ett långsiktigt perspektiv, ser vi goda möjligheter för lönsam och hållbar tillväxt.

Idag publiceras H&M-gruppens års- och hållbarhets- redovisning där våra framsteg redovisas inom bland annat ökad användning av hållbara material och minskad klimatpåverkan. För att nå våra ambitiösa klimatmål investerar vi exempelvis i projekt för omställning till förnybar energi hos våra leverantörer och inom innovation. Vi är medgrundare till det nyligen lanserade Syre som har som mål att snabbt skala upp en cirkulär modell för polyesteråtervinning.

Vi fortsätter att planera vår verksamhet med respekt för ett utmanande läge i omvärlden där konsumenter fortsatt påverkas av inflation och högt ränteläge. I denna situation är vårt kunderbjudande mer relevant än någonsin. Vår högsta prioritet är att stärka försäljningen och vi står därför fast vid vår målsättning om att nå en rörelsemarginal om 10 procent för helåret 2024.

KOMMUNIKATION I SAMBAND MED TREMÅNADERSRAPPORTEN

Tremånadersrapporten, 1 december 2023 – 29 februari 2024, publiceras kl. 08.00 CET den 27 mars 2024, följt av en telefonkonferens som hålls kl. 09.00 CET för finansmarknad och media där vd Daniel Ervér, finanschef Adam Karlsson och IR-chef Joseph Ahlberg medverkar. Telefonkonferensen hålls på engelska.

För inloggningsuppgifter till telefonkonferensen vänligen registrera er via länken: https://app.webinar.net/Bo9xPemPy5G

För bokning av intervjuer i samband med tremånadersrapporten den 27 mars 2024, vänligen kontakta Anna Frosch Nordin, presschef, telefon 073-432 93 14, anna.froschnordin@hm.com.

Joseph Ahlberg, IR-chef 073-465 93 92
Daniel Ervér, vd  08-796 55 00 (växel)
Adam Karlsson, finanschef 08-796 55 00 (växel)

H & M Hennes & Mauritz AB (publ)
Tel: 08-796 55 00, e-mail: info@hm.com
Styrelsens säte: Stockholm, org.nr. 556042-7220

För mer information om H&M-gruppen se hmgroup.com

Informationen i denna delårsrapport är sådan som H & M Hennes & Mauritz AB (publ) ska offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU) nr 596/2014. Informationen lämnades, genom ovanstående personers försorg för offentliggörande den 27 mars 2024 kl. 08.00 (CET). Denna delårsrapport, liksom ytterligare information om H&M-gruppen, finns på hmgroup.com.

H & M Hennes & Mauritz AB (publ) grundades i Sverige 1947 och är noterat på Nasdaq Stockholm. H&M:s affärsidé är att erbjuda mode och kvalitet till bästa pris på ett hållbart sätt. I koncernen ingår förutom H&M, varumärkena COS, Monki, Weekday, & Other Stories, H&M HOME, ARKET, Afound samt Sellpy. Ytterligare information finns på hmgroup.com.