H & M Hennes & Mauritz AB Tremånadersrapport

2013-12-01 - 2014-02-28

Första kvartalet

• H&M-koncernens omsättning inklusive moms ökade med 12 procent i lokala valutor under första kvartalet. Efter omräkning till SEK uppgick omsättningen exklusive moms till MSEK 32 143 (28 392), en ökning med 13 procent.
  • Bruttoresultatet uppgick till MSEK 17 641 (15 679), en ökning med 13 procent. Detta motsvarar en bruttomarginal om 54,9 procent (55,2).
  • Resultatet efter finansiella poster uppgick till MSEK 3 486 (3 234), en ökning med 8 procent. Koncernens resultat efter skatt ökade till MSEK 2 649 (2 458), motsvarande SEK 1:60 (1:49) per aktie.

------------------------------------------------------------------------------------------------------

• Försäljningen under perioden 1 mars – 25 mars 2014 ökade med 12 procent i lokala valutor jämfört med samma period föregående år.
  • Australien, Filippinerna och Indien blir nya H&M-länder 2014.
  • Peru och Sydafrika blir nya H&M-länder 2015.
  • Fyra nya stora H&M-onlinemarknader planeras öppna under 2014:
    - Frankrike öppnade redan den 13 mars och har mottagits mycket väl av kunderna.
    - Spanien och Italien blir nya onlinemarknader i början av hösten 2014.
    - Kina planeras att bli ny onlinemarknad i slutet av året.
  • COS öppnar butiker i fyra nya länder 2014 - Australien, Schweiz, Sydkorea och USA (New York och Los Angeles) samt online i USA.
  • & Other Stories öppnar butiker i tre nya länder 2014 - Belgien, Nederländerna och USA samt online i tre nya länder; Irland, Österrike och USA.

Kommentar av Karl-Johan Persson, vd
”Årets försäljning har startat bra med en ökning i lokala valutor om 12 procent under första kvartalet på en klädmarknad som på många håll fortfarande präglas av ett utmanande makroekonomiskt läge, och vi har fortsatt att ta marknadsandelar.

Rörelseresultatet ökade med 9 procent till 3,4 miljarder kronor, trots våra omfattande långsiktiga satsningar inom bland annat IT och online. Dessa satsningar, som vi ser som mycket viktiga, möjliggjorde bland annat att vi kunde öppna vår onlinebutik i Frankrike redan den 13 mars. Den första responsen från våra kunder har varit mycket positiv. Om vi bortser från kostnadsökningar för satsningarna hade rörelseresultatet i kvartalet ökat med 14 procent jämfört med motsvarande kvartal förra året.

Vi jobbar intensivt vidare med den globala utrullningen av vår onlinebutik till fler länder. Spanien och Italien blir nya H&M-onlinemarknader i början av hösten och dessutom pågår förberedelser för att kunna öppna vår onlinebutik i Kina i slutet av året.

Under 2014 planerar vi att öppna totalt 375 nya butiker netto med många intressanta butiksöppningar världen över. Vi kommer att öppna fler H&M-flaggskeppsbutiker än förra året, bland annat i Melbourne i General Post Office-byggnaden, i Milano vid Piazza del Duomo, i Shanghai på East Nanjing Road och i München på Weinstrasse samt ytterligare två nya flaggskeppsbutiker på Manhattan – på 5th Avenue och Herald Square.

Nya H&M-länder under 2014 blir Australien i april samt Filippinerna och Indien under andra halvåret; tre viktiga marknader där intresset för H&M är stort.

Vi fortsätter även att expandera med våra övriga varumärken, till exempel öppnar COS butiker i fyra nya länder under 2014: i USA, Sydkorea och Australien samt i Schweiz, som öppnade redan i februari. Nya butiksmarknader för & Other Stories under 2014 blir Belgien, Nederländerna och USA. Utöver detta öppnar COS online i USA och & Other Stories öppnar online i Österrike, USA och på Irland.

Vi har ett starkt kunderbjudande med många fina kollektioner och vi jobbar ständigt med att utveckla och bredda vårt sortiment. Ett exempel på detta är vår utökade
H&M Sport, som har tagits emot mycket väl av våra kunder, och som kommer att lanseras till ännu fler länder. Utöver detta jobbar vi målmedvetet vidare med hållbarhetsfrågor för att se till att H&M är det mer hållbara alternativet för våra kunder. Ett kvitto på vårt hållbarhetsarbete är att vi i dagarna blev utsedda av Ethisphere Institute till ett av världens mest etiska företag.”

Informationen i denna delårsrapport är sådan som H & M Hennes & Mauritz AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnas för offentliggörande den 27 mars 2014 klockan 08.00 (CET). Denna delårsrapport, liksom ytterligare information om H&M, finns tillgänglig på www.hm.com.

Nils Vinge, IR-ansvarig                    08-796 52 50
Karl-Johan Persson, vd                   08-796 55 00 (växel)
Jyrki Tervonen, finanschef             08-796 55 00 (växel)

H & M Hennes & Mauritz AB (publ)
Tel: 08-796 55 00, fax: 08-24 80 78, e-mail: info@hm.com
Styrelsens säte: Stockholm, org.nr. 556042-7220

H & M Hennes & Mauritz AB (publ) grundades i Sverige 1947 och är noterat på NASDAQ OMX Stockholm. Företagets affärsidé är att erbjuda mode och kvalitet till bästa pris. I koncernen ingår förutom H&M, varumärkena COS, Monki, Weekday, Cheap Monday, & Other Stories samt H&M Home. I dag ingår mer än 3 200 butiker på 53 marknader, inklusive franchisemarknader. 2013 uppgick omsättningen inklusive moms till 150 miljarder SEK och antalet anställda var drygt 116 000. Ytterligare information finns på www.hm.com.