H & M Hennes & Mauritz AB Tremånadersrapport

Första kvartalet (2014-12-01 — 2015-02-28)

• Väl mottagna kollektioner för H&M-koncernens samtliga varumärken bidrog till en bra försäljning och ökade marknadsandelar. Koncernens omsättning inklusive moms ökade med 15 procent i lokala valutor under första kvartalet. Efter omräkning till SEK uppgick omsättningen exklusive moms till MSEK 40 276 (32 143), en ökning med 25 procent.
  • Bruttoresultatet ökade med 26 procent till MSEK 22 213 (17 641), vilket motsvarar en bruttomarginal om 55,2 procent (54,9).
  • Resultatet efter finansiella poster ökade med 35 procent och uppgick till MSEK 4 723 (3 486).
  • Koncernens resultat efter skatt ökade till MSEK 3 613 (2 649), motsvarande SEK 2:18 (1:60) per aktie, en ökning med 36 procent.
  • H&M:s första butik i Taipei i Taiwan fick ett mycket bra mottagande vid öppningen i mitten av februari.

• Försäljningen under perioden 1 mars – 21 mars 2015 ökade med 9 procent i lokala valutor jämfört med motsvarande period förra året.
  • För räkenskapsåret 2014/2015 planerar H&M-koncernen ett nettotillskott om cirka 400 butiker. Nya butiksmarknader för H&M under 2015: Taiwan, som öppnade under februari, följt av Peru och Macao under senare delen av första halvåret samt Sydafrika och Indien som öppnar under andra halvåret.
  • Nio nya H&M-onlinemarknader öppnar 2015: Portugal, Polen, Tjeckien, Rumänien, Slovakien, Ungern, Bulgarien och Belgien öppnar under våren och Schweiz öppnar under hösten.

Kommentar av Karl-Johan Persson, vd

”Vi har fått en mycket bra start på 2015 – både när det gäller försäljning och resultat. Vårt attraktiva kunderbjudande och starka expansion inom både butik och online samt vårt arbete med ständiga förbättringar är några anledningar till de ökade marknadsandelarna och det goda resultatet.

Under första kvartalet ökade vi försäljningen med 15 procent i lokala valutor och med
25 procent i SEK jämfört med motsvarande kvartal 2014. Resultatet efter finansiella poster ökade med 35 procent till drygt 4,7 miljarder kronor. Det är en stark resultatökning som vi uppnått trots att vi samtidigt har fortsatt med våra långsiktiga satsningar inom t ex online och IT för att bygga ett ännu starkare H&M för framtiden. Det är mycket viktigt att hela tiden möta kundernas behov och shoppingmönster i den snabba digitaliseringen som sker inom detaljhandeln.

Redan nu under våren öppnar vi åtta nya H&M-onlinemarknader: Portugal, Polen, Tjeckien, Rumänien, Slovakien, Ungern, Bulgarien och Belgien och till hösten öppnar vi onlinebutiken även i Schweiz.

I februari öppnade vi vår senaste butiksmarknad – Taiwan – där vi har fått ett mycket bra mottagande sedan öppningen av vår första H&M-butik i Taipei. Nästa marknad på tur är Peru där vi planerar att öppna vår första H&M-butik under våren i Lima. I Macao i Asien planerar vi att öppna den första H&M-butiken under sommaren samt ytterligare en butik senare under 2015.

Ett annat exempel på en kommande spännande öppning är vår nya flaggskeppsbutik vid Herald Square i New York som kommer att bli en av våra största butiker i koncernen med över 5 700 kvadratmeter totalyta. Vi har alltså många intressanta öppningar att se framemot – både när det gäller butiker och online. Totalt sett planerar vi att öppna 400 nya butiker netto och nio nya onlinemarknader i år vilket gör att vi når ännu fler kunder varje dag.

Samtidigt som expansionen pågår fortsätter vi att bredda vårt produktsortiment och vidareutveckla våra olika varumärken COS, & Other Stories, Monki, Weekday och Cheap Monday som alla blir allt mer etablerade i modevärlden. H&M Sport och vårt utökade skosortiment har blivit väl mottagna – och nu lanseras dessa i allt fler butiker. Till hösten ser vi fram emot att erbjuda kunderna vår senaste satsning – H&M Beauty – vårt nya skönhetskoncept, som lanseras i en inspirerande shoppingmiljö vilket kommer att ytterligare förstärka vårt kunderbjudande.

Som en del i vårt hållbarhetsarbete lanseras inom kort vår kollektion ”H&M Conscious Exclusive” i 200 utvalda butiker och online. Vi har högt uppsatta hållbarhetsmål, t ex har vi under de senaste två åren nästan fördubblat andelen mer hållbar bomull i vårt sortiment. Om man vill veta mer om vårt hållbarhetsarbete finns vår senaste hållbarhetsrapport ”H&M Conscious Actions Sustainability Report 2014” att läsa på hm.com från och med den 9 april.

Året har som sagt börjat mycket bra för H&M och vi tror starkt på vårt erbjudande. Trots den starka dollarns påverkan på våra inköpskostnader framöver kommer vi alltid att säkerställa att vi har det bästa kunderbjudandet på varje enskild marknad.”

Informationen i denna delårsrapport är sådan som H & M Hennes & Mauritz AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnas för offentliggörande den 24 mars 2015 klockan 08.00 (CET). Denna delårsrapport, liksom ytterligare information om H&M, finns tillgänglig på www.hm.com.

Nils Vinge, IR-ansvarig
Karl-Johan Persson, vd   08-796 55 00 (växel)
Jyrki Tervonen, finanschef   08-796 55 00 (växel)

H & M Hennes & Mauritz AB (publ)
Tel: 08-796 55 00, fax: 08-24 80 78, e-mail: info@hm.com

Styrelsens säte: Stockholm, org.nr. 556042-7220

H & M Hennes & Mauritz AB (publ) grundades i Sverige 1947 och är noterat på NASDAQ OMX Stockholm. Företagets affärsidé är att erbjuda mode och kvalitet till bästa pris. I koncernen ingår förutom H&M, varumärkena COS, Monki, Weekday, Cheap Monday, & Other Stories samt H&M Home. I dag ingår mer än 3 500 butiker på 57 marknader inklusive franchisemarknader. 2014 uppgick omsättningen inklusive moms till drygt 176 miljarder SEK och antalet anställda var drygt 132 000. Ytterligare information finns på www.hm.com.

Taggar: