H&M debuterar på Metropolitan Museum of Arts årliga gala

H&M samarbetar med modeikonen Sarah Jessica Parker i samband med varumärkets debut på den årliga gala som Metropolitan Museum of Arts håller för att samla in pengar till Costume Institute. Andra gäster i specialdesignade H&M-kläder på galan var Vanessa Hudgens, Janelle Monae, Banks och Odell Beckham Jr.

Inspirerade av årets utställningstema ”China: Through the Looking Glass” har H&M:s designteam samarbetat med varje enskild individ och skapat unika plagg som framhäver deras personliga stil. Plaggen har mängder av vackra detaljer och spännande designinslag, exempelvis handbroderier med pärlor och plisseringar som för tankarna till vecken på en solfjäder.

”Det är en ära för oss på H&M att delta i årets mest prestigefyllda modehändelse. Våra specialdesignade kläder fångar utställningens atmosfär och visar samtidigt hur roligt mode kan vara – något som är oerhört viktigt för oss på H&M,” säger Pernilla Wohlfahrt, H&M:s designchef.

"Musik och mode går hand i hand. Jag känner mig hedrad att ha fått tillfället att samarbeta med mina vänner på H&M för att skapa en personlig look som helt reflekterar min stil," säger sångerskan Janelle Monae.

"Det har varit ett nöje att samarbeta med H&M och få möjligheten att bära specialdesignande kläder av fantastiskt kvalité som är helt i linje med min personliga stil," säger idrottsstjärnan Odell Beckham Jr.

H&M har förmånen att samarbeta med Sarah Jessica Parker, känd som en av vår tids mest inflytelserika stilikoner och medlem i Costume Institutes galakommitté för 2015, i skapandet av hennes look för årets gala. Själva klänningen har designats av Sarah Jessica i samarbete med H&M – en svart sidenklänning med ena axeln bar och ett draperat släp broderat med röd kinesisk vallmo. Klänningen har dessutom ett dekorativt parti i lappteknik gjort av mer hållbara material ‒ ett uttryck för H&M:s vision om att göra mode hållbart och hållbarhet modernt.

”Det är väldigt tillfredsställande att få se hur något som man har föreställt sig växer fram. Det var så roligt att samarbeta med H&M och designa en klänning med inspiration från den här fantastiska och storslagna utställningen,” säger Sarah Jessica Parker.

Gästerna vid H&M-bordet:
Skådespelerskan och sångerskan Vanessa Hudgens i en specialdesignad karmosinröd klänning som slutar mitt på vaden, med dekorativa veck och Swarovski-kristaller.
Sångerskan Janelle Monae bar en specialdesignad kort figursydd fodralklänning med lång mantel, kinakrage och kontrasterande detaljer.
Sångerskan Banks bar en specialdesignad sensuell klänning i kinesiskt rött, i snedskuren modell med bara axlar.
Idrottsstjärnan Odell Beckham Jr. bar en specialdesignad plommonlila sammetsblazer med två knappar, smala smokingbyxor och svarta sidenaccessoarer.

För ytterligare information, kontakta:
Marie Rosenlind, PR-ansvarig H&M Sverige

E-post: marie.rosenlind@hm.com

H & M Hennes & Mauritz AB (H&M) grundades i Sverige 1947 och står för prisvärt, trendigt mode av hög kvalitet. H&M har ett brett sortiment som är uppdelat i ett antal koncept för dam, herr, ungdom och barn. Företagets klädkollektioner skapas av egna designers, mönster-konstruktörer och inköpare. H&M har fler än 132 000 anställda och omkring 3 500 butiker på 57 marknader, inklusive franchisemarknader. Ytterligare information finns på hm.com.

Taggar:

Citat

”Det är väldigt tillfredsställande att få se hur något som man har föreställt sig växer fram. Det var så roligt att samarbeta med H&M och designa en klänning med inspiration från den här fantastiska och storslagna utställningen.”
Sarah Jessica Parker
vecken på en solfjäder. ”Det är en ära för oss på H&M att delta i årets mest prestigefyllda modehändelse. Våra specialdesignade kläder fångar utställningens atmosfär och visar samtidigt hur roligt mode kan vara – något som är oerhört viktigt för oss på H&M.”
Pernilla Wohlfahrt, H&M:s designchef