H&M-gruppen stänger tillfälligt samtliga butiker i Tyskland och USA

Med anledning av Covid-19-situationen och myndighetsbeslut stänger H&M-gruppen tillfälligt samtliga butiker i Tyskland (460*) från och med imorgon den 18 mars. Dessutom stängs idag även samtliga butiker under två veckor i USA (590*), Kanada (96*), Portugal och Belgien.

Som tillägg till den information som bolaget gav den 16 mars har koncernen efter uppdaterade myndighetsrekommendationer även tillfälligt stängt samtliga butiker i Schweiz, Grekland, Slovakien, Litauen, Peru, Ukraina, Filippinerna, Malaysia och Cypern.

H&M-gruppens kunder kan fortfarande handla via bolagets digitala försäljningskanaler.

I Kina är nu 500 av koncernens 516 butiker öppna igen. Försäljningen i Kina har gradvis börjat återhämta sig i takt med att situationen i landet har förbättrats.

Inom H&M-gruppen pågår ett omfattande arbete med att hantera Covid-19-situationen där högsta prioritet är medarbetarnas och kundernas säkerhet. Samtliga aktiviteter i bolaget utvärderas noggrant utifrån kostnads- och riskperspektiv för att kunna hantera de negativa effekterna av situationen. Stor vikt läggs bland annat vid att justera inköps- och lagernivåer framåt. I samband med publiceringen av Q1-rapporten den 3 april kommer mer information att ges.

*Antal butiker per den 29 februari 2020

Kontaktpersoner:
Nils Vinge, IR-chef 070-796 52 50 nils.vinge@hm.com
Kristina Stenvinkel, kommunikationsdirektör 070-796 54 40  stenvinkel@hm.com

H&M-gruppens presstjänst, telefon: 08-796 53 00, e-post: groupmediarelations@hm.com

För mer information från H&M-gruppen samt pressbilder besök hmgroup.com/media

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som H & M Hennes & Mauritz AB (publ) ska offentliggöra enligt EU:smarknadsmissbruksförordning (EU) nr 596/2014. Informationen lämnades, genom ovanstående persons försorg, föroffentliggörande den 17 mars 2020 kl. 18.15 (CET). Detta pressmeddelande, liksom ytterligare information om H&M-gruppen, finns tillgänglig på www.hmgroup.com.

H & M Hennes & Mauritz AB (publ) grundades i Sverige 1947 och är noterat på Nasdaq Stockholm. H&M:s affärsidé är att erbjuda mode och kvalitet till bästa pris på ett hållbart sätt. I koncernen ingår förutom H&M, varumärkena COS, Monki, Weekday, & Other Stories, H&M HOME, ARKET samt Afound. I dagsläget har H&M-koncernen 51 onlinemarknader och mer än 5 000 butiker på 74 marknader, inklusive franchisemarknader. 2019 uppgick nettoomsättningen till SEK 233 miljarder. Antalet anställda uppgår till cirka 179 000. Ytterligare information finns på hmgroup.com.