H&M-gruppens försäljningsutveckling för helåret 2019 inklusive fjärde kvartalet 2019

H&M-gruppen fortsatte att växa globalt under 2019 i en snabbt föränderlig modebransch. Gruppens nettoomsättning ökade med 11 procent till MSEK 232 764 (210 400) under räkenskapsåret 2019. I lokala valutor ökade nettoomsättningen med 6 procent.

I fjärde kvartalet 2019, dvs. under perioden 1 september 2019 till 30 november 2019, ökade H&M-gruppens nettoomsättning med 9 procent till MSEK 61 704 (56 414). I lokala valutor ökade nettoomsättningen med 5 procent.

Kvartalets försäljningsutveckling jämfört med föregående år påverkades av kalendereffekter främst som en följd av att Black Friday i år inföll en vecka senare, dvs strax innan november månads slut. Därför kommer en del av den stora Black Friday onlineförsäljningen att redovisas först i december månad. Detta belopp beräknas uppgå till cirka MSEK 500. Justerat för detta belopp ökade försäljningen i SEK i fjärde kvartalet 2019 med 10 procent och med 6 procent i lokala valutor jämfört med föregående år.

Kommunikation i samband med bokslutskommuniké
Bokslutskommunikén för räkenskapsåret 2019, 1 december 2018 – 30 november 2019, publiceras kl 08.00 den 30 januari 2020, följt av en presskonferens som hålls kl 09.30 där vd Karl-Johan Persson och IR-chef Nils Vinge medverkar. Presskonferensen hålls på svenska för finansmarknad och media på H&M:s huvudkontor i Stockholm, Ljusgården, Mäster Samuelsgatan 49, 3 tr. Presentationsmaterial kommer att finnas på hmgroup.com.

En telefonkonferens för finansmarknad och media hålls på engelska kl 14.00 där vd Karl-Johan Persson, finanschef Jyrki Tervonen och IR-chef Nils Vinge medverkar.

För bokning av intervjuer med vd Karl-Johan Persson och IR-chef Nils Vinge i samband med helårsrapporten den 30 januari 2020, vänligen kontakta: Kristina Stenvinkel, kommunikationsdirektör, telefon: 08-796 39 08, e-post: stenvinkel@hm.com.

Karl-Johan Persson, vd

Kontaktpersoner:
Nils Vinge, IR-chef  08-796 52 50   nils.vinge@hm.com
Kristina Stenvinkel, kommunikationsdirektör   08-796 39 08    stenvinkel@hm.com

Beloppen är preliminära och kan komma att avvika något från helårsrapporten, 1 december 2018 – 30 november 2019, som publiceras den 30 januari 2020.

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som H & M Hennes & Mauritz AB (publ) ska offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU) nr 596/2014. Informationen lämnades, genom ovanstående persons försorg, för offentliggörande den 16 december 2019 kl. 08.00 (CET). Detta pressmeddelande, liksom ytterligare information om H&M-gruppen, finns tillgänglig på www.hmgroup.com.

H & M Hennes & Mauritz AB (publ) grundades i Sverige 1947 och är noterat på Nasdaq Stockholm. H&M:s affärsidé är att erbjuda mode och kvalitet till bästa pris på ett hållbart sätt. I koncernen ingår förutom H&M, varumärkena COS, Monki, Weekday, & Other Stories, H&M Home, ARKET samt Afound. I dagsläget har H&M-koncernen 51 onlinemarknader och mer än 5 000 butiker på 74 marknader, inklusive franchisemarknader. 2019 uppgick nettoomsättningen till SEK 232 miljarder. Ytterligare information finns på hmgroup.com.