H&M-gruppens försäljningsutveckling för helåret 2023 inklusive fjärde kvartalet

Helår
För det finansiella året 2023, 1 december 2022 – 30 november 2023, ökade nettoomsättningen med 6 procent till MSEK 236 014* (223 553), jämfört med 2022. Exklusive Ryssland och Belarus var ökningen 8 procent i SEK och 1 procent i lokala valutor.

Fjärde kvartalet
Under perioden 1 september 2023 – 30 november 2023 var nettoomsättningen i nivå med motsvarande kvartal föregående år och uppgick till MSEK 62 629* (62 433). Exklusive Ryssland och Belarus var ökningen 3 procent i SEK och minskade med 1 procent i lokala valutor. Totalt minskade H&M-gruppens nettoomsättning med 4 procent i lokala valutor jämfört med motsvarande kvartal föregående år.

* Beloppen är preliminära och kan komma att avvika något från bokslutskommunikén som publiceras den 31 januari 2024.

Kontakt:

Joseph Ahlberg, IR-chef

joseph.ahlberg@hm.com

H&M Group Media Relations

mediarelations@hm.com

För mer information från H&M-gruppen samt pressbilder besök hmgroup.com/media.

Kommunikation i samband med bokslutskommunikén
Bokslutskommunikén för räkenskapsåret 2023, 1 december 2022 – 30 november 2023, publiceras kl. 08.00 CET den 31 januari 2024, följt av en presskonferens som hålls kl. 09.30 CET där vd Helena Helmersson, finanschef Adam Karlsson och IR-chef Joseph Ahlberg medverkar. Presskonferensen hålls på svenska för finansmarknad och media på H&M:s huvudkontor i Stockholm, Ljusgården, Mäster Samuelsgatan 49, 3 tr. För presentationsmaterial, se hmgroup.com/investerare.

En telefonkonferens för finansmarknad och media hålls på engelska kl. 14.00 CET där vd Helena Helmersson, finanschef Adam Karlsson och IR-chef Joseph Ahlberg medverkar. För inloggningsuppgifter till telefonkonferensen vänligen registrera er via länken https://app.webinar.net/JMEj3xp3XR8

För bokning av intervjuer i samband med bokslutskommunikén den 31 januari 2024, vänligen kontakta Anna Frosch Nordin, presschef, telefon 073-432 93 14, anna.froschnordin@hm.com.

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som H & M Hennes & Mauritz AB (publ) ska offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU) nr 596/2014. Informationen lämnades, genom ovanstående personers försorg, för offentliggörande den 15 december 2023 kl. 08.00 (CET). Detta pressmeddelande, pressbilder liksom ytterligare information om H&M-gruppen, finns tillgänglig på hmgroup.com.

H & M Hennes & Mauritz AB (publ) grundades i Sverige 1947 och är noterat på Nasdaq Stockholm. H&M:s affärsidé är att erbjuda mode och kvalitet till bästa pris på ett hållbart sätt. I koncernen ingår förutom H&M, varumärkena COS, Monki, Weekday, & Other Stories, H&M HOME, ARKET, Afound samt Sellpy. Ytterligare information finns på hmgroup.com.