H&M-gruppens försäljningsutveckling i andra kvartalet 2019

I andra kvartalet 2019, dvs. under perioden 1 mars 2019 till 31 maj 2019, ökade H&M-gruppens nettoomsättning med 11 procent till MSEK 57 474 (51 984). I lokala valutor ökade nettoomsättningen med 6 procent.

Modebranschens snabba förändring fortsätter och vi ser att vårt omställningsarbete går i rätt riktning även om många utmaningar och hårt arbete återstår. I takt med att kundnöjdheten och försäljningen ökar så har omställningsarbetet intensifierats ytterligare.

Kommunikation i samband med sexmånadersrapporten
Sexmånadersrapporten för 2019, 1 december 2018 – 31 maj 2019, publiceras kl. 08.00 den 27 juni 2019, följt av en presskonferens som hålls kl. 09.30 där vd Karl-Johan Persson och IR-chef Nils Vinge medverkar. Presskonferensen hålls på svenska för finansmarknad och media på H&M:s huvudkontor i Stockholm, Ljusgården, Mäster Samuelsgatan 49, 3 tr. För presentationsmaterial se hmgroup.com/investerare.

En telefonkonferens för finansmarknad och media hålls på engelska kl. 14.00 där vd Karl-Johan Persson, finanschef Jyrki Tervonen och IR-chef Nils Vinge medverkar. För inloggningsuppgifter till telefonkonferensen vänligen registrera er på hmgroup.com eller via länken:

För bokning av intervjuer med vd Karl-Johan Persson och IR-chef Nils Vinge i samband med sexmånadersrapporten den 27 juni, vänligen kontakta: Kristina Stenvinkel, kommunikationsdirektör, telefon: 08-796 39 08, e-post: stenvinkel@hm.com.

Karl-Johan Persson, vd

Kontaktpersoner:
Nils Vinge, IR-chef 08-796 52 50 nils.vinge@hm.com
Kristina Stenvinkel, kommunikationsdirektör 08-796 39 08 stenvinkel@hm.com

Beloppen är preliminära och kan komma att avvika något från sexmånadersrapporten, 1 december 2018 – 31 maj 2019, som publiceras den 27 juni 2019.

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som H & M Hennes & Mauritz AB (publ) ska offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU) nr 596/2014. Informationen lämnades, genom ovanstående persons försorg, för offentliggörande den 17 juni 2019 kl. 08.00 (CET). Detta pressmeddelande, liksom ytterligare information om H&M-gruppen, finns tillgänglig på www.hmgroup.com.

H & M Hennes & Mauritz AB (publ) grundades i Sverige 1947 och är noterat på Nasdaq Stockholm. H&M:s affärsidé är att erbjuda mode och kvalitet till bästa pris på ett hållbart sätt. I koncernen ingår förutom H&M, varumärkena COS, Monki, Weekday, Cheap Monday, & Other Stories, H&M Home, ARKET samt Afound. I dagsläget har H&M-koncernen 48 onlinemarknader och mer än 4 900 butiker på 72 marknader, inklusive franchisemarknader. 2018 uppgick nettoomsättningen till SEK 210 miljarder. Antalet anställda uppgår till cirka
177 000. Ytterligare information finns på hmgroup.com.