H&M-gruppens försäljningsutveckling i första kvartalet 2020

I första kvartalet 2020, dvs under perioden 1 december 2019 till 29 februari 2020, ökade H&M-gruppens nettoomsättning med 8 procent till MSEK 54 948 (51 015). I lokala valutor ökade nettoomsättningen med
5 procent.

Försäljningsutvecklingen under andra halvan av kvartalet har påverkats negativt av situationen kopplad till Covid-19-viruset, främst i Kina. Från den 1 december 2019 till 23 januari 2020 ökade kvartalets försäljning i Kina med 27 procent i lokal valuta. Men därefter minskade efterfrågan väsentligt till följd av virusutbrottets snabba utveckling och H&M-gruppens försäljning i Kina minskade därför med 24 procent i kvartalet som helhet. Som mest var 334 butiker av koncernens 518 butiker i Kina stängda under februari.

Exkluderat för Kina, Hongkong, Singapore, Macau, Japan och Taiwan ökade H&M-gruppens försäljning under kvartalet med 7 procent i lokala valutor.

Hittills i mars har H&M-gruppens försäljning påverkats negativt framför allt i Europa som en konsekvens av den fortsatta spridningen av viruset. Situationen i respektive land förändras från dag till dag. Mot bakgrund av myndigheters beslut är sedan några dagar tillbaka samtliga av koncernens butiker tillfälligt stängda i Italien och i helgen stängdes även alla butiker tillfälligt i Polen, Spanien, Tjeckien, Bulgarien, Belgien, Frankrike och delvis i Grekland. Från måndag stängs också koncernens butiker i Österrike, Luxemburg, Bosien-Hercegovina, Slovenien och Kazakstan. Onlinebutiken håller fortfarande öppet. I Kina har försäljningen gradvis börjat återhämta sig i takt med att situationen i landet har förbättrats.

Inom H&M-gruppen pågår ett omfattande arbete med att hantera Covid-19-situationen där högsta prioritet är medarbetarnas och kundernas säkerhet. Samtidigt som H&M-gruppens förändringsarbete fortsätter med full kraft, utvärderas nu samtliga aktiviteter i bolaget noggrant bland annat utifrån kostnads- och riskperspektiv för att i möjligaste mån kunna hantera de negativa effekterna kopplade till viruset. I samband med publiceringen av Q1-rapporten den 3 april kommer mer information att ges.

Beloppen är preliminära och kan komma att avvika något från tremånadersrapporten, 1 december 2019 – 29 februari 2020, som publiceras den 3 april 2020.

Kommunikation i samband med tremånadersrapporten
Tremånadersrapporten, 1 december 2019 – 29 februari 2020, publiceras kl 08.00 den 3 april 2020.
En telefonkonferens för finansmarknad och media hålls på engelska kl 09.00 där vd Helena Helmersson, finanschef Adam Karlsson och IR-chef Nils Vinge medverkar. För inloggningsuppgifter till telefonkonferensen vänligen registrera er på hmgroup.com eller via länken: http://emea.directeventreg.com/registration/2174391

För bokning av intervjuer med vd Helena Helmersson och IR-chef Nils Vinge i samband med tremånadersrapporten den 3 april 2020, vänligen kontakta: Kristina Stenvinkel, kommunikationsdirektör, telefon: 08-796 39 08, e-post: stenvinkel@hm.com.

Helena Helmersson, vd

Kontaktpersoner:
Nils Vinge, IR-chef 08-796 52 50 nils.vinge@hm.com
Kristina Stenvinkel, kommunikationsdirektör 08-796 39 08 stenvinkel@hm.com

H&M-gruppens presstjänst, telefon: 08-796 53 00, e-post: groupmediarelations@hm.com

För mer information från H&M-gruppen samt pressbilder besök hmgroup.com/media

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som H & M Hennes & Mauritz AB (publ) ska offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU) nr 596/2014. Informationen lämnades, genom ovanstående persons försorg, för offentliggörande den 16 mars 2020 kl. 08.00 (CET). Detta pressmeddelande, liksom ytterligare information om H&M-gruppen, finns tillgänglig på www.hmgroup.com.

H & M Hennes & Mauritz AB (publ) grundades i Sverige 1947 och är noterat på Nasdaq Stockholm. H&M:s affärsidé är att erbjuda mode och kvalitet till bästa pris på ett hållbart sätt. I koncernen ingår förutom H&M, varumärkena COS, Monki, Weekday, & Other Stories, H&M HOME, ARKET samt Afound. I dagsläget har H&M-koncernen 51 onlinemarknader och mer än 5 000 butiker på 74 marknader, inklusive franchisemarknader. 2019 uppgick nettoomsättningen till SEK 233 miljarder. Antalet anställda uppgår till cirka 179 000. Ytterligare information finns på hmgroup.com.