H&M i Sverige samlar in pengar till UNICEF och barnen i Syrien i All for children-kampanjen

Från imorgon den 10 oktober kan man i alla H&M-butiker i Sverige stödja UNICEF:s viktiga arbete. I alla butiker erbjuds kunder möjligheten att runda upp sin växel till UNICEF och de drabbade barnen i Syrien. Samtidigt lanseras årets All for Children-kollektion där 25 procent av försäljningspriset går direkt till bättre utbildning och hälsovård för barn i de länder där H&M verkar.

All for Children-kollektionen, en specialkollektion med utklädningskläder för flickor och pojkar, lanseras i utvalda butiker och online den 10 oktober. För att förstärka samarbetet med UNICEF under lanseringen av kollektionen erbjuder H&M i Sverige även kunderna att i alla butiker runda upp växeln till UNICEF.

– UNICEF:s arbete världen över är väldigt betydelsefullt. Vi är stolta att vi kan genomföra två stora aktiviteter för UNICEF i våra butiker under samma vecka. Att erbjuda våra kunder att göra en insats för de drabbade barnen i Syrien genom att runda upp sin växel till UNICEF känns meningsfullt och högst aktuellt, säger Pär Johanson, landschef för H&M i Sverige.

H&M lanserade projektet All for Children 2009 i samarbete med UNICEF. I samband med det donerades 4,5 miljoner dollar till förmån för barn i några av världens fattigaste områden. All for Children inriktade sig till en början på södra Indien och har hittills hjälpt till att förbättra livet för en miljon människor. Höstens All for Children-kollektion ger H&M:s kunder en chans att bidra till UNICEF:s arbete med att hjälpa 40 000 barn i områdena runt Dhaka i Bangladesh. Fokus ligger på utbildning, trygghet och rättigheter. Uppskattningsvis kommer ytterligare en miljon människor att indirekt påverkas av de positiva följderna av projektet.

H&M har ett globalt samarbete med UNICEF, FN:s barnfond, sedan 2004, och genomför även aktiviteter lokalt med UNICEF i Sverige, så som runda upp-aktiviteter. De globala projekten som H&M och UNICEF har fokuserat på tillsammans är bland annat HIV- och AIDS-prevention i Kambodja och barns rättigheter i Uzbekistan. H&M har också bidragit till UNICEF:s katastrofhjälp vid flera tillfällen.

Kontaktperson:

Johanna Dahl
PR-chef H&M Sverige
E-mail: johanna.dahl@hm.com

Pressbilder och bakgrundsinformation för redaktionellt bruk kan laddas ner från hm.com

H & M Hennes & Mauritz AB (publ) grundades i Sverige 1947 och är noterat på NASDAQ OMX Stockholm. Företagets affärsidé är att erbjuda mode och kvalitet till bästa pris. I koncernen ingår förutom H&M, varumärkena & Other Stories, Cheap Monday, COS, Monki och Weekday samt H&M Home. I dagsläget ingår cirka 3 000 butiker på 53 marknader, inklusive franchisemarknader. 2012 uppgick omsättningen inklusive moms till MSEK 140 948 och antalet anställda är fler än 104 000. Ytterligare information finns på hm.com.