H&M lanserar kampanjlåten och videon ”Rewear it” med M.I.A. inför World Recycle Week 2016

Londonbaserade artisten M.I.A. är frontfigur för H&M:s initiativ World Recycle Week och har huvudrollen i en musikvideo som ska inspirera kunderna att återvinna sina gamla eller uttjänta kläder. Med sin personliga stil och sin passion för miljö- och hållbarhetsfrågor personifierar M.I.A. den medvetna kunden.

Under kampanjperioden – mellan den 18 och 24 april – har H&M som mål att samla in 1 000 ton använda eller uttjänta kläder från kunder över hela världen i drygt 3 600 butiker. Initiativet är en del av H&M:s målsättning att sluta modets kretslopp, där använda plagg kan återvinnas för att skapa återvunna textilfibrer och nya produkter. H&M:s klädinsamling startades redan 2013.

För att öka medvetenhet om textilåtervinning har M.I.A. skrivit låten ”Rewear it” speciellt för H&M och kampanjen World Recycle Week. H&M har haft ett nära samarbete med koreografen Aaron Sillis som har tolkat M.I.A.:s text och musik till dansrörelser i kampanjvideon.

World Recycle Week handlar om att få upp ögonen för viktiga miljöfrågor, som det växande sopberget och framhäva en global rörelse,” säger M.I.A.

Resultatet av det här samarbetet är en kampanjvideo där vi ser M.I.A. tillsammans med en eklektisk ensemble bestående av intressanta, tongivande och inspirerande musiker, dansare och komiker från hela världen. Alla har en stark personlig stil och attityd samt ett stort engagemang för miljöfrågor och social hållbarhet. I videon dansar de tillsammans för att visa hur viktigt det är att samla in och återvinna kläder och textilier.

Det här är ett av H&M:s mest omfattande miljöprojekt någonsin och videon i sin helhet kommer att premiärvisas på hm.com den 11 april, 2016.

M.I.A. kommer även att uppträda med kampanjlåten under en intim Sverigespelning på ”Fashion Transformation Day”, en dagsfest i det mer hållbara modets tecken, den 23 april på Nobelberget i Stockholm. Med Fashion Transformation Day hoppas H&M kunna öka medvetenhet om textilåtervinning samt inspirera till att förändra vanor och beteenden för en mer hållbar modeframtid.

Gör som H&M och M.I.A. och bli en del av en global moderörelse för vår planet!

För mer information om Fashion Transformation Day vänligen besök http://hm.info/13byb.

Kontaktperson:

Johanna Dahl, PR-ansvarig H&M Sverige

E-mail: johanna.dahl@hm.com

H & M Hennes & Mauritz AB (publ) grundades i Sverige 1947 och är noterat på Nasdaq Stockholm. Företagets affärsidé är att erbjuda mode och kvalitet till bästa pris på ett hållbart sätt. I koncernen ingår förutom H&M, varumärkena & Other Stories, Cheap Monday, COS, Monki och Weekday samt H&M Home. I dagsläget ingår drygt 3 900 butiker på 61 marknader, inklusive franchise-marknader. 2015 uppgick omsättningen inklusive moms till SEK 210 miljarder och antalet anställda är fler än 148 000. Ytterligare information finns på hm.com.