H&M lanserar ny hållbarhetsrapport

Idag presenteras H&M:s hållbarhetsrapport, Conscious Actions Sustainability Report 2014. Rapporten visar tydligt att H&M ligger i framkant inom en rad områden. Några av framstegen är den utökade offentliga leverantörslistan, satsningen på förnyelsebar el och en rejäl ökning av antalet produkter gjorda av återvunnen bomull från insamlade textilier. H&M ser också positivt på utvecklingen mot rättvisa levnadslöner.

”Just nu testar vi den så kallade Fair Wage-metoden, som utvecklats av Fair Wage Network, i tre modellfabriker. Även om det fortfarande är tidigt kan vi se lovande resultat från den första fabriken. Vi tar med oss dessa lärdomar och siktar på att skala upp detta till alla våra strategiska leverantörer senast 2018”, säger Karl-Johan Persson, vd på H&M.

Detta är H&M:s 13:e hållbarhetsrapport. Den innehåller viktiga framsteg för mer än 80 olika hållbara initiativ och sträcker sig över varje steg i produkternas livscykel – hela vägen från bomullsfältet till att ge gamla kläder nytt liv. Bland dem finns flera ambitiösa mål, exempelvis:

Utökad offentlig leverantörslista med underleverantörer längre ner i värdekedjan
H&M tar ytterligare ett stort steg mot ökad transparens genom att inkludera även de viktigaste spinnerierna, som förser övriga leverantörer med textil och garn, i den offentliga leverantörslistan. Eftersom transparens och ömsesidigt förtroende är en förutsättning för all förändring kommer detta främja såväl ökad öppenhet som en positiv utveckling generellt i textilindustrin.

Satsning på att endast använda förnyelsebar el
Att bekämpa klimatförändringar är en av de största utmaningarna i vår tid. H&M vill föregå med gott exempel och kommer endast använda förnyelsebar energi där det är möjligt redan 2015. På detta vis kan företaget minska sin inverkan på miljön – i ännu större utsträckning än vad klimatforskningen kräver.

300 procent fler produkter gjorda av insamlade textilier
H&M har mer än fördubblat mängden insamlade plagg sedan förra året och har totalt sett samlat in mer än 13 000 ton textilier – vilket motsvarar 65 miljoner t-shirts. Målet är att öka antalet produkter som är tillverkade av återvunna fibrer från vårt klädinsamlingsinitiativ med minst 300 procent till slutet av 2015.

Hela rapporten och en sammanfattning av höjdpunkterna finns att läsa och ladda ner på www.hm.com/consciousactions2014.

Kontaktperson:
Kristina Stenvinkel, Informationschef
Phone: +46 8 796 3908
Email: mediarelations@hm.com

H & M Hennes & Mauritz AB (publ) grundades i Sverige 1947 och är noterat på NASDAQ Stockholm. Företagets affärsidé är att erbjuda mode och kvalitet till bästa pris. I koncernen ingår förutom H&M, varumärkena & Other Stories, Cheap Monday, COS, Monki och Weekday samt H&M Home. I dagsläget ingår cirka 3 500 butiker på 57 marknader, inklusive franchisemarknader. 2014 uppgick omsättningen inklusive moms till MSEK 176 620 och antalet anställda är fler än 132 000. Ytterligare information finns på hm.com.

Citat

”Just nu testar vi den så kallade Fair Wage-metoden, som utvecklats av Fair Wage Network, i tre modellfabriker. Även om det fortfarande är tidigt kan vi se lovande resultat från den första fabriken. Vi tar med oss dessa lärdomar och siktar på att skala upp detta till alla våra strategiska leverantörer senast 2018.”
Karl-Johan Persson, vd på H&M