H&M-medarbetare och kunder bjuds in till omröstning

Tre globala utvecklingsfrågor får stöd av en halv miljard kronor

Med hjälp av en halv miljard kronor, som donerats av Stefan Persson med familj, ska H&M Conscious Foundation stödja initiativ som tar sig an tre globala utvecklingsfrågor. Nu låter stiftelsen H&M-medarbetare och kunder bestämma vilka tre frågor som ska prioriteras. Från och med imorgon, den 22 oktober, kan alla rösta på makeadifference.hm.com.

Med FN:s millenniemål som utgångspunkt kommer H&M Conscious Foundation att engagera sig i några av världens största globala utmaningar, och därigenom bidra till att förbättra levnadsvillkoren för människor i de samhällen där H&M har verksamhet. Rösterna från H&M:s medarbetare och kunder får därför stor betydelse.

”Det är vårt ansvar att bidra till en positiv utveckling i de samhällen där H&M verkar. Nu uppmuntrar vi våra medarbetare och kunder att berätta för oss vad de tycker att H&M Conscious Foundation ska stödja. Det kommer att hjälpa oss att förstå vilka frågor som är viktigast för många människor världen över”, säger Karl-Johan Persson, VD för H&M och styrelsemedlem i H&M Conscious Foundation.

Inför röstningen har H&M Conscious Foundation rådfrågat ett antal experter, med engagemang inom olika utvecklingsfrågor, vilka globala utmaningar de anser vara mest angelägna och varför. Rent vatten, att stärka kvinnors ställning, skydd av naturresurser, utbildning samt att minska fattigdom genom självstärkande initiativ prioriteras högst. Det är därmed också de frågor som är möjliga att rösta på via makeadifference.hm.com. Bland experterna finns professor Jeffrey D. Sachs och professor Johan Rockström.

”Det är fantastiskt att H&M Conscious Foundation tar tag i viktiga frågor inom hållbar utveckling genom att lyssna på den internationella opinionen. Jag är övertygad om att de med sitt engagemang och sin globala närvaro kan bidra till många viktiga initiativ. Vi kan faktiskt bli den generation som sätter stopp för fattigdomen och skyddar jordens ekosystem och biologiska mångfald”, säger professor Jeffrey D. Sachs, chef för Earth Institute på Columbia University och specialrådgivare till FN:s generalsekreterare i frågor som rör millenniemålen.

”Världen står inför enorma utmaningar och H&M Conscious Foundation kan hjälpa till att hitta praktiska, nytänkande och hållbara lösningar på några av de viktigaste frågorna i vår tid”, säger Johan Rockström, professor i miljövetenskap vid Stockholms universitet och chef för Stockholm Resilience Centre.

När de tre viktigaste frågorna har röstats fram av H&M:s medarbetare och kunder kommer stiftelsen att ingå samarbetsavtal med tre internationellt välkända organisationer och inleda ett globalt arbete kring dessa frågor. Stiftelsen kommer också att initiera lokala projekt inom de utvalda områdena i de länder där H&M verkar.

Fakta:

Röstning: Alla som vill kan rösta på makeadifference.hm.com mellan 22 och 29 oktober. Det går också att följa röstningen i realtid och se vilka utmaningar som har flest röster. Hemsidan finns tillgänglig på 18 språk.

Fem ämnen: H&M-medarbetare och kunder kan rösta på ett av följande ämnen: Rent vatten, att stärka kvinnors ställning, skydd av naturresurser, utbildning samt att minska fattigdom genom självstärkande initiativ.

Experter: Archbishop Desmond Tutu - Archbishop Emeritus of Cape Town, Nobel Peace Laureate and Honorary Elder, Prof Jeffrey D. SachsDirector, Earth Institute, Columbia University and Special Advisor to United Nations Secretary-General on the Millennium Development Goals, Ela Bhatt - Founder of the Self-Employed Women’s Association (SEWA), Founder Chair of the Cooperative Bank of SEWA and member of The Elders, Sir Richard Branson - Founder and Chairman of the Virgin Group, Prof Johan Rockström - Professor in Environmental Science at Stockholm University and Director of Stockholm Resilience Centre, Alek Wek - Supermodel and member of the US Committee for Refugees’ Advisory Council, José María Figueres Olsen - Minister of State and elected President of Costa Rica (1994-1998) and President of Carbon War Room.

Finansiering: Tack vare en betydande donation på 500 miljoner kronor från Stefan Persson med familj 2013, är det möjligt för H&M Conscious Foundation att verkligen göra skillnad för människor och samhällen.

Vid frågor, kontakta:

H&M Media Relations
E-post: mediarelations@hm.com

makeadifference.hm.com

www.hm.com/consciousfoundation

H&M Conscious Foundation är en global ideell stiftelse som bildades i samband med H&M:s 60-årsjubileum 2007. Stiftelsens mål är att nå utanför H&M:s värdekedja och bidra till positiv utveckling på längre sikt för människor och samhällen där H&M har verksamhet. Stiftelsens grundläggande ramverk bygger på FN:s millenniemål. Ytterligare information finns på www.hm.com/consciousfoundation.