H&M premiärvisade höstens mode på modeveckan i Paris

Ashley Olsen, Chloe Moretz och Emma Roberts syntes bland gästerna igår kväll när H&M för första gången visade sin kommande kollektion på catwalken under modeveckan i Paris. Modevisningen gav publiken en chans att se H&M:s höstmode samtidigt som de andra stora visningarna på den internationella modescenen. Visningen bjöd på en herrinspirerad kollektion där mötet mellan det skräddat maskulina och det kvinnligt skira stod i fokus. Kollektionen kommer att finnas i cirka 200 butiker över hela världen samt online från den 5 september 2013.

”Det var fantastiskt att se vår kollektion på catwalken. Stylingen var väldigt effektfull och det kändes som om kläderna fick ännu mer liv. Med nyckelplagg som rocken i ull, frackjackor och paljettklänningar är det lätt att skapa en personlig look till hösten”, säger Ann-Sofie Johansson, H&M:s designchef.

”Det är ett stort steg för H&M att visa nyckelplagg för hösten i Paris. Evenemanget var helt magiskt och lokalen var otroligt vacker och stämningsfull. Det kändes roligt att se mode som är tillgängligt för alla presenteras i en av världens främsta modemetropoler”, säger Margareta van den Bosch, H&M:s kreativa rådgivare.

Höstkollektionen har skapats av H&M:s designteam och är en lekfull mix där dramatiska silhuetter möter dekorativa och utsmyckade plagg. Förutom korta frackjackor och en maskulin rock finns mångsidiga ytterplagg som en bohemisk jacka, en dubbelknäppt skinnjacka och en vid uniformsjacka. Skir nostalgi och elegans återfinns i plagg som en paljettklänning med bar rygg och ett glittrande axelsmycke med fransar. Stickat är en stor trend, till exempel i form av en tröja med kabelstickning.

H&M:s visning stylades av George Cortina, och bland modellerna som presenterade kollektionen fanns Cara Delevingne, Isabeli Fontana och Arizona Muse. Känslan i kollektionen förstärktes av den specialbyggda lokalen i Rodinmuseets trädgård, inredd som en elegant drömlägenhet med feststämning från 70-talets Paris. Efter modevisningen bjöds gästerna på framträdanden av den franska artisten Owlle och 2 Many DJ's.

“Det känns fantastiskt att vara här. Och så rätt att H&M visar sin nya kollektion under Paris modevecka”, säger Chloe Moretz.

”Jag älskade visningen och jag älskar H&M. Plaggen är så lätta att bära och matcha med varandra, jag använder dem hela tiden. Och visningen var så cool”, säger Emma Roberts.

”Visningen var otroligt bra. Det kändes som om jag var hemma hos H&M men samtidigt hemma hos mig. Jag hade verkligen kul”, säger Cara Delevingne.

Bilder från modevisningen finns på hm.com/press.

Filmmaterial från modevisningen finns på hm.com/press. Filmmaterialet kommer att bli tillgängligt under dagen.

För mer information, vänligen kontakta:

Kristina Stenvinkel
Informationschef
E-post: stenvinkel@hm.com

Camilla Emilsson Falk
Presschef
E-post: camilla.emilsson-falk@hm.com

H & M Hennes & Mauritz AB (H&M) grundades i Sverige 1947 och står för prisvärt, trendigt mode av hög kvalitet. H&M har ett brett sortiment som är uppdelat i ett antal koncept för dam, herr, ungdom och barn. Företagets klädkollektioner skapas av egna designers, mönsterkonstruktörer och inköpare. H&M har fler än 104 000 anställda och omkring 2 800 butiker på 48 marknader, inklusive franchisemarknader. Ytterligare information finns på hm.com.