H&M presenterar finalisterna i H&M Design Award 2015

Idag presenterar H&M namnen på de åtta finalisterna i H&M Design Award 2015 som valts ut från designskolor världen över. Tävlingen, som är inne på sitt fjärde år, är ett sätt för H&M att stödja internationella designtalanger. Varje finalist vinner 5 000 euro och får visa sin kollektion inför en jury bestående av modeexperter. Vinnaren annonseras den 27 januari, 2015.

”H&M är ett designdrivet företag och för oss är det viktigt att kunna vara med och stötta framtidens modetalanger. Den kreativitet, passion och tekniska skicklighet vi har sett i samband med årets H&M Design Award ligger på en väldigt hög nivå”, säger Ann-Sofie Johansson, designchef på New Development, H&M.

Första pris i tävlingen är 50 000 euro och en modevisning på Fashion Week Stockholm den 27 januari 2015, då vinnaren kommer att presenteras. Vinnaren får också möjlighet till ett mentorskap och H&M kommer att sälja delar av kollektionen i utvalda butiker och online i höst.

Finalisterna:
LEONARD KOCIC (Serbien/Sverige) – Leonard är utbildad på Beckmans Designhögskola i Stockholm. Den nominerade kollektionen bygger på hans minnen av sin mamma.
ANDREAS EKLÖF (Sverige) – Andreas tog sin masterexamen vid Textilhögskolan i Borås. I den kollektion han tävlar med har han använt tejp för att utveckla nya idéer kring olika ytterplagg.
MAGDALENA BROZDA (Polen) – Magdalena har en MA-examen från Geneva University of Art and Design. I hennes kollektion vill hon tolka de positiva sidor som kan finnas kring döden som begrepp.

GRAHAM FAN (Kanada/Hongkong) – Graham har en MA-examen från Central Saint Martins i London. Han skapar handvävda, komplexa textilier som blir till plagg med minimalistiska silhuetter.
ANDREA JIAPEI LI (Kina) – Andrea har gått MFA-programmet vid Parsons i New York. I sin kollektion har hon använt antitesen till sin egen estetik för att definiera sig själv och sitt arbete på ett nytt sätt.
JAMES KELLY (Storbritannien) – James har gått MA-kursen på Royal College of Art i London. Han har hämtat inspiration från fotografier av plagg i rörelse.
XIMON LEE (Hongkong) – Ximon har studerat herrmode vid Parsons i New York. Hans kollektion är inspirerad av dokumentären ”Barnen från stationen Leningradsky”.
FIONA O’NEILL (Irland) – Fiona har en BA-examen vid Central Saint Martins i London. Inspirationskällan till hennes kollektion är kvinnliga målares porträtt av andra kvinnor.

I årets jury ingår:
Luella Bartley, designchef på Marc by Marc Jacobs
Lucinda Chambers, moderedaktör på brittiska Vogue
Paula Goldstein di Principe, Creative Director
Tommy Ton, visuell
journalist
Angelo Flaccavento, frilansande modeskribent
Justin O’Shea, inköpschef på Mytheresa.com
Lily Allen, sångerska och låtskrivare
Ann-Sofie Johansson, designchef på New Development, H&M
Margareta van den Bosch, kreativ rådgivare på H&M

För film besök Youtube och för bildmaterial på finalisternas kollektioner och juryn besök hm.com/press.

För mer information om H&M Design Award 2015 besök designaward.hm.com.

#HMDA15

Kontaktperson:
Marie Rosenlind
PR-ansvarig, H&M Sverige
E-mail: marie.rosenlind@hm.com

H & M Hennes & Mauritz AB (H&M) grundades i Sverige 1947 och står för prisvärt, trendigt mode av hög kvalitet. H&M har ett brett sortiment som är uppdelat i ett antal koncept för dam, herr, ungdom och barn. Företagets klädkollektioner skapas av egna designers, mönsterkonstruktörer och inköpare. H&M har fler än 116 000 anställda och omkring 3 400 butiker på 55 marknader, inklusive franchisemarknader. Ytterligare information finns på hm.com.