H&M presenterar vinnaren av H&M Design Award 2016

Igår i London utsågs Hannah Jinkins till vinnaren av H&M Design Award 2016. Hannah Jinkins, som har en examen från Royal College of Art i London, valdes ut bland åtta finalister av en internationell jury bestående av bland andra Kate Bosworth, Olivier Rousteing och Nick Knight. Som vinnare av H&M Design Award får Hannah ett ettårigt mentorskap från H&M, en prissumma på 50 000 euro och möjligheten att utveckla plagg från sin kollektion som sedan kommer att säljas i utvalda H&M-butiker och online under hösten 2016.

“Hannah är verkligen lysande. Hon har förmågan att balansera så många olika saker, som det råa med det fina, eller någonting vuxet med någonting mer ungdomligt. Det var väldigt svårt att utse en vinnare av H&M Design Award då finalisterna speglar det allra bästa inom mode, säger Kate Bosworth.

“Jag var så imponerad av Hannahs kollektion. Den är väldigt modern med en riktig förståelse för en kvinnas kropp. Det känns som någonting nytt inom dammode, vilket gör henne till en mycket spännande vinnare av H&M Design Award 2016”, säger Ann-Sofie Johansson, kreativ rådgivare på H&M.

“Hannah är fantastisk. Hon har hennes egna unika vision. Hon har en stark energi, hon är modern, ung och vet verkligen vad hon vill ha. Hon arbetar med ett hårt material men klarar ändå av att skapa någonting sexigt och glamoröst på samma gång”, säger Olivier Rousteing, kreativ chef för Balmain.

De åtta finalisterna, som valts ut från 40 av världens främsta designskolor, deltog igår i en modevisning på The Orangery i Kensington Palace, London. Varje finalist presenterade fyra outfits från sin examenskollektion för juryn och en publik, där för första gången också representanter för globala modemedier fanns på plats.

24-åriga Hannah Jinkins är från London och tog under 2015 examen från Royal College of Art. Hennes kollektion skapade en balans mellan hårda material som rå denim och mjukt siden. Hennes silhuetter är överdimensionerade men ändå feminina, som visar en riktig förståelse för kvinnans kropp.

“Jag känner mig väldigt hedrad och stolt över att stå som vinnare av H&M Design Award. Det var overkligt när mitt namn tillkännagavs och jag blev väldigt rörd. Jag vill starta mitt eget varumärke och att vinna det här priset betyder att jag kan fullfölja min dröm”, säger Hannah Jinkins, vinnare av H&M Design Award 2016.

H&M Design Award startades 2012 och betonar H&M:s starka engagemang för modets framtid. Tävlingen är öppen för studenter och nyutexaminerade från världens främsta designhögskolor i 16 länder, och vinnaren väljs varje år ut av en framstående jury bestående av internationella modeexperter. De tävlande i H&M Design Award 2016 kom från fler designhögskolor än någonsin tidigare – från Belgien, Danmark, Finland, Frankrike, Island, Italien, Japan, Kina, Korea, Nederländerna, Schweiz, Sverige, Storbritannien, Tyskland, USA och Österrike. De åtta utvalda finalisterna har tilldelats en prissumma på 5 000 euro var.

För bilder från finalen, inklusive bilder av juryn, vinnaren, finalister och catwalken, besök hm.com. Mer information om H&M Design Award 2016 finns på designaward.hm.com.

För mer information, vänligen kontakta:

Johanna Dahl, PR-ansvarig H&M Sverige

E-post: johanna.dahl@hm.com

H & M Hennes & Mauritz AB (publ) grundades i Sverige 1947 och är noterat på Nasdaq Stockholm. Företagets affärsidé är att erbjuda mode och kvalitet till bästa pris på ett hållbart sätt. I koncernen ingår förutom H&M, varumärkena & Other Stories, Cheap Monday, COS, Monki och Weekday samt H&M Home. I dagsläget ingår drygt 3 800 butiker på 61 marknader, inklusive franchise-marknader. 2014 uppgick omsättningen inklusive moms till SEK 177 miljarder och antalet anställda är fler än 132 000. Ytterligare information finns på hm.com.