H&M:s valberedning föreslår nyval av Danica Kragic Jensfelt

Valberedningen i H & M Hennes & Mauritz AB har nu avslutat sitt arbete inför årsstämman 7 maj 2019. Valberedningen föreslår att Danica Kragic Jensfelt ska väljas till ny ledamot samt föreslår omval av nuvarande styrelseledamöter; Stina Bergfors, Anders Dahlvig, Lena Patriksson Keller, Stefan Persson, Christian Sievert, Erica Wiking Häger och Niklas Zennström. Stefan Persson föreslås omväljas till styrelseordförande.

”Jag är mycket glad över att Danica Kragic Jensfelt har tackat ja till vår förfrågan om att föreslås som ny styrelsemedlem till H&M-gruppens styrelse. Danica har en unik kompetens inom datavetenskap och AI och hur detta kan användas inom robotisering, logistik, återvinning men även inom mode och shoppingupplevelsen. Mot bakgrund av det stora skifte som modebranschen genomgår pga den ökade digitaliseringen kommer Danicas kunskaper att vara mycket värdefulla för H&M-gruppen framöver,” säger Stefan Persson, ordförande i H&M-gruppens valberedning och styrelse.

Danica Kragic Jensfelt, född 1971, är uppvuxen i Kroatien där hon utbildade sig till civilingenjör i maskinteknik vid tekniska högskolan i Rijeka. Danica disputerade i robotik vid Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm 2001. Sedan 2018 är Danica professor i datalogi med datorseende och robotik som forskningsämnen vid Kungliga Tekniska Högskolan. Målet med Danicas forskning är att bygga framtida system som med hjälp av sensorer interagerar med människan och omgivningen på ett naturligt sätt. 2012 utsågs Danica till hedersdoktor vid Lappeenranta University (Villmanstrands tekniska universitet) och är idag ledamot i Kungliga Vetenskapsakademien och Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA). Idag är Danica styrelseledamot i FAM (Wallenbergs familjestiftelse), SAAB samt Institutet för framtidsstudier. Eget aktieinnehav i H&M uppgår till 2 500 aktier och närståendes aktieinnehav i H&M uppgår till 120 aktier.

I valberedningen ingår Stefan Persson, Lottie Tham, Liselott Ledin från Alecta, Jan Andersson från Swedbank Robur Fonder och Thomas Wuolikainen från Fjärde AP-fonden. Bakom valberedningens ledamöter står aktieägare som tillsammans representerar 77 procent av samtliga röster i bolaget. Valberedningens fullständiga förslag kommer att presenteras i kallelsen till H&M:s årsstämma i Post- och Inrikes Tidningar.

Valberedningen i H & M Hennes & Mauritz AB

Kontaktperson: Jan Andersson, telefon 076-139 55 00

H & M Hennes & Mauritz AB (publ) grundades i Sverige 1947 och är noterat på Nasdaq Stockholm. H&M:s affärsidé är att erbjuda mode och kvalitet till bästa pris på ett hållbart sätt. I koncernen ingår förutom H&M, varumärkena COS, Monki, Weekday, Cheap Monday, & Other Stories, H&M HOME, ARKET samt Afound. I dagsläget har H&M-koncernen 47 onlinemarknader och mer än 4 900 butiker på 71 marknader, inklusive franchise-marknader. 2018 uppgick nettoomsättningen till SEK 210 miljarder. Antalet anställda uppgår till cirka 177 000. Ytterligare information finns på about.hm.com.