H&M:s valberedning föreslår nyval av Helena Saxon

Valberedningen i H & M Hennes & Mauritz AB har nu avslutat sitt arbete inför årsstämman 3 maj 2024. Valberedningen föreslår att Helena Saxon ska väljas till ny ledamot samt föreslår omval av följande nuvarande styrelseledamöter; Stina Bergfors, Anders Dahlvig, Danica Kragic Jensfelt, Lena Patriksson Keller, Karl-Johan Persson, Christian Sievert och Christina Synnergren. Karl-Johan Persson föreslås omväljas till styrelseordförande. Niklas Zennström har avböjt omval då han framöver kommer att fokusera på sina egna bolag och stiftelser.

”Jag är mycket glad över att Helena Saxon har tackat ja till vår förfrågan om att föreslås som ny styrelsemedlem till H&M-gruppens styrelse. Helena har mångårig och bred erfarenhet inom bland annat finans, tech, investeringar och kommunikation, och är sedan 2015 finanschef på Investor. Hon har även gedigen erfarenhet från styrelsearbete och revisionsutskottsarbete. Idag sitter Helena med i styrelserna och revisionsutskotten hos SEB, Sobi och Handelshögskolan i Stockholm. Vi ser att Helenas kunskaper kommer att vara ett värdefullt komplement i vårt styrelsearbete framöver.

Jag vill rikta ett stort tack till Niklas Zennström för hans hängivna, engagerade och värdefulla arbete som ledamot i styrelsen. Niklas tio år som ledamot har betytt väldigt mycket för H&M-gruppen, då han generöst har delat med sig av sin kunskap och sitt nätverk framför allt inom områden som tech och entreprenörskap,” säger Stefan Persson, ordförande i H&M-gruppens valberedning.

”Jag vill tacka för mina år i H&M-gruppens styrelse, det har varit tio spännande och givande år där min ambition alltid har varit att bidra med min kunskap och erfarenhet på bästa sätt. Under de senaste tio åren har H&M-gruppen gått igenom en stor digital transformation och jag är trygg i att bolaget är väl förberett för en ”digital first”-framtid. Nu är det dags för mig att gå vidare och lägga tid och kraft på mina egna bolag och stiftelser men H&M-gruppen kommer alltid ha en speciell betydelse för mig och jag kommer därför alltid att vara behjälplig med råd och kontakter vid behov,” säger Niklas Zennström.

Helena Saxon, född 1970, är civilekonom från Handelshögskolan i Stockholm. Efter studierna började Helena som finansanalytiker på Goldman Sachs i London och gick därefter vidare till Investor AB där hon har arbetat större delen av sin karriär bl a som investment manager inom tech och hälsa. Sedan 2015 är Helena finanschef och medlem i ledningsgruppen för Investor AB. Parallellt med sin roll som finanschef har Helena idag ett antal styrelseuppdrag; SEB, Sobi och Handelshögskolan i Stockholm. Tidigare styrelseuppdrag; Aleris, Gambro och Mölnlycke Health Care. Eget aktieinnehav i H&M uppgår till 5 000 aktier och närståendes aktieinnehav i H&M uppgår till 0 aktier.

I valberedningen ingår styrelseordförande Karl-Johan Persson, Stefan Persson från Ramsbury Invest, Lottie Tham, Joachim Spetz från Swedbank Robur Fonder och Karin Eliasson från Handelsbankens Fonder. Bakom valberedningens ledamöter står aktieägare som tillsammans representerar 83 procent av samtliga röster i bolaget. Valberedningens fullständiga förslag kommer att presenteras i kallelsen till H&M:s årsstämma i Post- och Inrikes Tidningar.

Valberedningen i H & M Hennes & Mauritz AB

Kontakt:
Joachim Spetz, Swedbank Robur Fonder, 070-694 29 79
Karin Eliasson, Handelsbankens Fonder, 070-334 03 32
H&M Group Media Relations, 08-796 53 00, mediarelations@hm.com

För mer information från H&M-gruppen samt pressbilder besök hmgroup.com/media

H & M Hennes & Mauritz AB (publ) grundades i Sverige 1947 och är noterat på Nasdaq Stockholm. H&M:s affärsidé är att erbjuda mode och kvalitet till bästa pris på ett hållbart sätt. I koncernen ingår förutom H&M, varumärkena COS, Monki, Weekday, & Other Stories, H&M HOME, ARKET samt Afound. Ytterligare information finns på hmgroup.com.