H&M:s valberedning föreslår nyval av Lena Patriksson Keller och Niklas Zennström till H&M:s styrelse

Valberedningen i H&M har nu avslutat sitt arbete med att till årsstämman 29 april 2014 ta fram förslag till styrelsesammansättning. Valberedningen föreslår att Lena Patriksson Keller och Niklas Zennström ska väljas till nya ledamöter samt föreslår omval av följande nuvarande styrelseledamöter; Anders Dahlvig, Lottie Knutson, Sussi Kvart, Stefan Persson, Melker Schörling samt Christian Sievert. Bo Lundquist har avböjt omval. Mia Brunell-Livfors har begärt att hon entledigas från sitt styrelseuppdrag i H&M från och med årsskiftet 2013/2014 på grund av hennes kommande styrelseuppdrag i närliggande verksamhet.

Stefan Persson föreslås omväljas till styrelseordförande.

”Jag är mycket glad över att Lena Patriksson Keller och Niklas Zennström har tackat ja till vår förfrågan om att föreslås som nya styrelsemedlemmar till H&M:s styrelse. Lena Patriksson Keller har lång branscherfarenhet och kommer att kunna bidra med bland annat sitt stora mode- och kommunikationskunnande. Niklas Zennström har en gedigen bakgrund som framgångsrik entreprenör med ett mycket stort kunnande inom bland annat IT och online. Niklas erfarenheter kommer att kunna bli värdefulla för H&M:s framtida online-expansion,” säger Stefan Persson, ordförande i H&M:s valberedning och H&M:s styrelse.

Lena Patriksson Keller är född 1969 och har arbetat inom modeindustrin i över 20 år både från ett internationellt perspektiv såväl som lokalt med fokus på varumärkes- och kommunikationsfrågor samt även med inköp, distribution och sortiment. Lena Patriksson Keller är grundare och ägare av Patriksson Communication där hon idag är arbetande styrelseordförande. Lena har tidigare varit delägare till Whyred samt har arbetat på J. Lindeberg AB och H&M.

Övriga styrelseuppdrag är som styrelseledamot i WESC, NSP (Nordic Service Partners) samt som styrelseordförande i ASFB, branschorganisationen Association of Swedish Fashion Brands. Utbildning: Design och marknadsföring vid Parsons School of Design i New York och vid The American University i London. Eget aktieinnehav i H&M uppgår till 700 aktier och närståendes aktieinnehav uppgår till 9 450 aktier.

Niklas Zennström är född 1966 och är medgrundare av bland annat riskkapitalbolaget Atomico, ip-telefonibolaget Skype, fildelningstjänsten Kazaa och internetvideotjänsten Joost.

Niklas Zennström har, tillsammans med sin hustru Catherine, grundat Zennström Philanthropies som stödjer verksamheter kopplat till framför allt klimatförändringen, socialt entreprenörskap, Östersjöns miljö samt mänskliga rättigheter.

Niklas Zennström inledde sin karriär på Tele2 och var senare vd på everyday.com. Idag är Niklas vd för Atomico, som fokuserar på snabbrörliga teknikbolag. Niklas Zennström är styrelseledamot i Rovio. Utbildning: civilingenjör och civilekonom efter studier i teknisk fysik och ekonomi vid Uppsala universitet. Aktieinnehav i H&M uppgår till 0 aktier.

I valberedningen ingår Stefan Persson, Lottie Tham, Liselott Ledin från Alecta, Jan Andersson från Swedbank Robur Fonder och Anders Oscarsson från AMF Pension. Bakom valberedningens ledamöter står aktieägare som tillsammans representerar cirka 75 procent av samtliga röster i bolaget.

Valberedningens fullständiga förslag kommer att presenteras i kallelsen till H&M:s årsstämma i Svenska Dagbladet, Dagens Nyheter samt Post- och Inrikes Tidningar.

Valberedningen i H & M Hennes & Mauritz AB

Kontaktperson:
Jan Andersson, Swedbank Robur Fonder, telefon 076-139 55 00

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som H & M Hennes & Mauritz AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 19 december 2013 kl 08.00 (CET).

H & M Hennes & Mauritz AB (publ) grundades i Sverige 1947 och är noterat på NASDAQ OMX Stockholm. Företagets affärsidé är att erbjuda mode och kvalitet till bästa pris. I koncernen ingår förutom H&M, varumärkena COS, Monki, Weekday, Cheap Monday, & Other Stories samt H&M Home. I dagsläget ingår drygt 3 100 butiker på 53 marknader. 2013 uppgick omsättningen inklusive moms till cirka 150 miljarder SEK. Antalet anställda uppgår till fler än 104 000. Ytterligare information finns på hm.com.

Taggar: