H&M UTÖKAR SAMARBETET MED UNICEF

- bidrar med nästan 8 miljoner USD till All for Children-projektet i Bangladesh

H&M utökar sitt All for Children-samarbete med UNICEF, FN:s barnfond, och inkluderar nu även Bangladesh i projektet. H&M kommer att bidra med 7,99 miljoner USD till All for Children-projektet och det är H&M:s största donation inom samhällsinvestering fram till idag. All for Children är namnet på de långsiktiga projekt som H&M stödjer för att främja utbildning och god hälsovård bland barn i länder där H&M verkar. Projektet i Bangladesh pågår mellan 2012-2017.

“Bangladesh är ett viktigt produktionsland för H&M och vi vill bidra till positiv och hållbar utveckling. All for Children-projektet syftar till att ta ett holistiskt grepp kring barns utveckling i slumområden i Dhaka. Vi tror att barn som lär sig att läsa och skriva är bättre utrustade för att ta viktiga beslut i framtiden, därför är syftet att få 40 000 barn att gå i skolan”, säger Karl-Johan Persson, H&M:s VD.

Projektets mål är att förbättra tillgången till utbildning, grundläggande livskunskap och sociala skyddsnät för 40 000 barn mellan 3-14 år i utsatta slumområden i Dhaka. På längre sikt förväntas projektet bidra till en övergripande minskning av fattigdom och förbättrade levnadsvillkor för familjer samt i en bredare kontext även en förbättring av social utveckling i Bangladesh.

”Utbildning är en grundläggande mänsklig rättighet, men för många barn i Bangladesh har denna rättighet inte blivit verklighet. Det finns barn som inte går i skolan eller barn som går i skolan med risk att hoppa av. UNICEF:s samarbete med H&M kommer att hjälpa till att stärka kvaliteten på lekis, förskola, grundskola och olika former av sociala skyddsnät för barn som bor i slumområden, som är de mest sårbara i samhället. Vi tackar H&M för deras generösa stöd för barnen i Bangladesh”, säger Pascal Villeneuve, chef för UNICEF i Bangladesh.

Den 18 oktober lanserar H&M en ny All for Children-kollektion i utvalda butiker och på hm.com. 25 % av försäljningspriset går till UNICEF:s arbete med All for Children-projektet i Bangladesh.

Kontaktperson:

Johanna Dahl
Presskontakt H&M Sverige
johanna.dahl@hm.com
Telefon: 076-896 06 94

H & M Hennes & Mauritz AB (publ) was founded in Sweden in 1947 and is quoted on NASDAQ OMX Stockholm. The company’s business concept is to offer fashion and quality at the best price. In addition to H&M, the group includes the brands COS, Monki, Weekday and Cheap Monday as well as H&M Home. The H&M Group has approximately 2,600 stores in 47 markets, including franchise markets. In 2011, sales including VAT were SEK 128,810 million and the number of employees is more than 94,000. For further information, visit www.hm.com.