Kommuniké från H & M Hennes & Mauritz AB:s årsstämma 2007

H & M Hennes & Mauritz AB höll på torsdagen den 3 maj årsstämma under ordförandeskap av advokat Sven Unger. Årsstämman fastställde utdelningen i enlighet med styrelsens förslag till SEK 11:50 per aktie. Avstämningsdag är den 8 maj 2007. Utbetalningen av utdelningen beräknas att ske från VPC den 11 maj 2007.

Årsstämman beviljade styrelseledamöterna och verkställande direktören ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2005/2006.

De ordinarie styrelseledamöterna Fred Andersson, Lottie Knutson, Sussi Kvart, Bo Lundquist, Stig Nordfelt, Karl-Johan Persson, Stefan Persson och Melker Schörling omvaldes av årsstämman. Styrelsesuppleant Rolf Eriksen utgår ur styrelsen som suppleant i enlighet med Svensk kod för bolagsstyrning. Ingen ny suppleant valdes. Stefan Persson omvaldes till styrelseordförande.

Av personalen sedan tidigare valda ledamöter är ordinarie Vivian Enochsson och Marianne Norin-Broman. Suppleanter Eva Nilsson och Agneta Ramberg.

Årsstämman fastställde enligt valberedningens förslag att det totala styrelsearvodet om 3.900.000 kronor är oförändrat. Arvodet ska fördelas per stämmovald ledamot enligt följande; 1.250.000 kronor till styrelsens ordförande, ledamot 350.000 kronor, ledamöter i revisionsutskottet extra 50.000 kronor samt ordförande i revisionsutskottet extra 100.000 kronor.

Årsstämman godkände valberedningens förslag till principer för valberedningen.

Årsstämman godkände styrelsens förslag till beslut beträffande riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare.

Årsstämman godkände styrelsens förslag avseende ändring av andra paragrafen i bolagsordningen avseende verksamhetsinriktning med anledning av att H&M kommer att bedriva handel med textil och accessoarer till hemmet.

Årsstämman godkände styrelsens förslag till bidrag om 60 miljoner kronor till en stiftelse som ska bildas med anledning av H&M:s 60-årsjubileum. Stiftelsens ändamål är att bidra till förbättrad livskvalitet för människor i regioner där H&M:s produkter tillverkas.