Kommuniké från H & M Hennes & Mauritz AB:s årsstämma 2008

H & M Hennes & Mauritz AB höll på torsdagen den 8 maj årsstämma under ordförandeskap av advokat Sven Unger. Årsstämman fastställde utdelningen i enlighet med styrelsens förslag till SEK 14:00 per aktie. Avstämningsdag är den 13 maj 2008. Utbetalningen av utdelningen beräknas att ske från VPC den 16 maj 2008.

Årsstämman beviljade styrelseledamöterna och verkställande direktören ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2006/2007.

De ordinarie styrelseledamöterna Fred Andersson, Lottie Knutson, Sussi Kvart, Bo Lundquist, Stig Nordfelt, Karl-Johan Persson, Stefan Persson och Melker Schörling omvaldes av årsstämman som även valde in Mia Brunell Livfors som ny styrelseledamot. Styrelsen omfattar därmed nio stämmovalda styrelseledamöter, jämfört mot åtta tidigare år.
Stefan Persson omvaldes till styrelseordförande.

Av personalen sedan tidigare valda ledamöter är ordinarie Margareta Welinder och Marianne Norin-Broman. Suppleanter Tina Jäderberg och Agneta Ramberg.

Årsstämman fastställde enligt valberedningens förslag att det totala styrelsearvodet höjdes med 350 000 kronor till 4 250 000 kronor. Arvodet ska fördelas per stämmovald ledamot enligt följande; 1 350 000 kronor till styrelsens ordförande, ledamot 375 000 kronor, ledamöter i revisionsutskottet extra 75 000 kronor samt ordförande i revisionsutskottet extra 125 000 kronor. Arvode till anställd styrelseledamot ska inte utgå.

Årsstämman godkände valberedningens förslag till principer för valberedningen samt valde ledamöterna för valberedningen fram tills nästa årsstämma. Valberedningens ledamöter, som baseras på ägarförhållandet per den 29 februari 2008, är Stefan Persson, Lottie Tham, Tomas Nicolin representerande Alecta, Jan Andersson representerande Swedbank Robur Fonder samt Peter Lindell representerande AMF Pension.

Årsstämman godkände styrelsens förslag till beslut beträffande riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare.

Kontaktpersoner:
Nils Vinge, IR-ansvarig
070-796 52 50

Kristina Stenvinkel, Informationschef
070-796 54 40

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som H & M Hennes & Mauritz AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknad. Informationen lämnades för offentliggörande den 8 maj kl. 16.30 (CET).