KONST- OCH DANSINSTALLATIONER GENOMSYRADE MAISON MARTIN MARGIELA OCH H&M’S UNIKA FEST I NEW YORK

Julianne Moore, Sarah Jessica Parker, Mena Suvari, Kanye West, Helena Christensen, Selma Blair, Alan Cumming and Chase Crawford syntes bland gästerna när H&M:s samarbete med Maison Martin Margiela firades igår. Festen hölls på flera våningsplan i en historisk byggnad på 5 Beekman Street i finansdistriktet. Gästerna fick uppleva kollektionen genom dansuppträdanden signerade den berömda koreografen Anne Teresa de Keersmaeker och specialgjorda konstinstallationer innan kvällens DJ's drog igång festen. Kollektionen Maison Martin Margiela with H&M lanseras över hela världen den 15:e november i omkring 230 H&M-butiker samt online.

“Vi är stolta och glada över att få presentera Maison Martin Margiela with H&M i New York med detta fantastiska event. Maison Martin Margiela föredrar att visa sina kreationer utanför traditionella ramar och den här mixen av installationer och uppträdanden fångar verkligen Margielas själ.”Maison Martin Margiela

“Kvällens fest har varit otroligt inspirererande, med överraskningar i varje rum och på varje våning. Installationerna visade upp Maison Martin Margiela with H&M på det mest fantastiska och originella sätt. Vi tror att våra kunder verkligen kommer att uppskatta den här kollektionen”, säger Margareta van den Bosch, kreativ rådgivare på H&M.

Det övergivna och råa niovåningshuset, med sitt glasövertäckta atrium, utgjorde den perfekta inramningen för firandet av Maison Martin Margiela with H&M. Den berömda koreografen Anne Teresa de Keersmaekers unika och vackra uppträdande framfördes i kvadrater med sand där dansarna successivt tog av sig plaggen och skapade på så sätt levande konstinstallationer.

Kollektionen som består av en serie återskapade plagg och accessoarer från Maison Martin Margielas tidigare kollektioner, visades också i särskilda konstinstallationer där konstnärerna Daniel Arsham, Frederique Chauveaux och Noemie Goudal, skapat exklusiva skulpturer, projektioner och foton för eventet.

”Det är ett fantastiskt samarbete! Margiela är ett väldigt intressant varumärke – konstfullt, ikoniskt och i framkant. Kvaliteten är, som alltid, otroligt bra när det gäller H&M. Jag uppskattar att du genom mode kan uttrycka vem du är”, säger Julianne Moore.

”Det är roligt att fira en av mina favoritdesigners. Margiela är mystiska och intressanta och jag har varit ett fan under många år. När det gäller H&M kan jag bara säga att beviset för deras framgång är intresset från alla! De erbjuder en möjlighet att få tillgång till otroliga designers. De gör lyx tillgängligt för alla, vilket är demokratiskt och det är något som jag uppskattar”, säger Sarah Jessica Parker.

”Jag älskar både mode och H&M – det här är ett fantastiskt samarbete. Jag upphör aldrig att förvånas av H&M:s val av designer och jag har varit intresserad av alla de samarbetat med. Jag köar alltid tillsammans med min mamma på lanseringsdagarna. Margiela har sedan starten varit ett av mina favoritmärken”, säger Helena Christensen.

”Jag är här för att titta på Margiela-kollektionen. Jag älskar H&M:s samarbeten med olika designers eftersom de gör fantastiska plagg tillgängliga för alla. Dessa samarbeten är en otroligt bra idé”, säger Alan Cumming.

Bilder från eventet och från kollektionen kan laddas ner från hm.com/press

Film från eventet kan laddas ner från hm.com/press och kommer att finnas tillgängligt under dagen.

För mer information, kontakta:

Camilla Emilsson Falk, presschef
Email: camilla.emillsson-falk@hm.com

Email: mediarelations@hm.com

H & M Hennes & Mauritz AB (publ) grundades i Sverige 1947 och är noterat på NASDAQ OMX Stockholm. Företagets affärsidé är att erbjuda mode och kvalitet till bästa pris. I koncernen ingår förutom H&M, varumärkena COS, Monki, Weekday och Cheap Monday samt H&M Home. I dagsläget ingår cirka 2 600 butiker på 47 marknader, inklusive franchisemarknader. 2011 uppgick omsättningen inklusive moms till MSEK 128 810 och antalet anställda är fler är 94 000. Ytterligare information finns på hm.com.