Kvinnlig styrka och personlig stil på H&M Studio A/W16

Emma Roberts, Ciara och Kate Mara fanns bland gästerna vid H&M Studio A/W16-visningen som hölls i går kväll under det kupolformade taket på anrika Bourse de Commerce i Paris. Showen var inspirerad av starka kvinnor – en kombination av okonstlad elegans och självständighet.

Modeller som Amber Valletta, Jourdan Dunn, Freja Beha Erichsen, Ashley Graham, Soo Joo Park och Hari Nef bar plagg präglade av individualitet och kvinnlig mångsidighet. De gick på en specialbyggd catwalk – förtrollande som en frusen sjö – som återspeglade naturens betydelse för kollektionen.

Kollektionen blandar sofistikerat skrädderi med svenskt kulturarv och hantverk samtidigt som den visar en feminin silhuett där axlar och midja accentueras. Looken kompletteras med uttrycksfulla hattar i gauchostil och cowboyboots.

”Den här kollektionen handlar om kvinnlig styrka och skönhet, och om hur vi uttrycker denna kraft genom vår stil. Jag älskar kontrasten mellan finskrädderi och hantverksinslag från svensk kulturhistoria och folklore”, säger Ann-Sofie Johansson, H&M:s kreativa rådgivare.

Musiken var speciellt producerad för showen av Nicolas Godin, från gruppen Air. En kör uppträdde live och gav ytterligare en dimension till hela showen. Runt 600 gäster närvarade vid visningen, som hölls under modeveckan i Paris. En stor internationell publik kunde dessutom följa showen via studio.hm.com.

H&M Studio A/W16 kollektionen kommer att finnas i begränsad upplaga och säljas i 200 butiker samt online från den 8 september.

Bilder från showen finns på hm.com/press. Filmmaterial kan ses på https://19513.vidixplore.com/item/shared/81a1f32e-52ca-49bb-9052-fb005715c409#/ och https://youtu.be/KiPeOw1j6XM.

#HMStudioAW16
Pinterest.com/hm – Facebook.com/hm – Twitter.com/hm – Instagram.com/hm – Youtube.com/hm - Snapchat HM_snaps

För ytterligare information, kontakta:

Kristina Stenvinkel
Informationschef
E-post: stenvinkel@hm.com

H&M Media Relations
E-post: mediarelations@hm.com

H & M Hennes & Mauritz AB (publ) grundades i Sverige 1947 och är noterat på Nasdaq Stockholm. Företagets affärsidé är att erbjuda mode och kvalitet till bästa pris på ett hållbart sätt. I koncernen ingår förutom H&M, varumärkena & Other Stories, Cheap Monday, COS, Monki och Weekday samt H&M Home. I dagsläget ingår drygt 3 900 butiker på 61 marknader, inklusive franchise-marknader. 2015 uppgick omsättningen inklusive moms till SEK 210 miljarder och antalet anställda är fler än 148 000. Ytterligare information finns på hm.com.