• H & M Hennes & Mauritz AB/

Stefan Persson lämnar som styrelseordförande i H & M Hennes & Mauritz AB vid årsstämman och föreslår att Karl-Johan Persson efterträder honom. Helena Helmersson har utsetts till ny vd

Efter mer än 20 år som styrelseordförande har Stefan Persson beslutat sig för att inte ställa upp till omval vid vårens årsstämma den 7 maj 2020. Stefan Persson önskar att Karl-Johan Persson tar över som styrelseordförande vid årsstämman. Styrelsen har därför beslutat att Helena Helmersson efterträder Karl-Johan som vd för H & M Hennes & Mauritz AB.

”Min önskan är att det sker ett skifte på ordförandeposten vid kommande årsstämma, genom att Karl-Johan tar över min roll som styrelseordförande. Det är en naturlig förändring att jag efter mer än 20 år som ordförande lämnar över till Karl-Johan som varit vd i drygt 10 år. Jag kommer att vara en precis lika engagerad ägare som tidigare men utifrån en annan position än den jag har idag. Dessutom är det en bra tidpunkt att göra denna förändring då vi levererar ökade resultat och har en stark position med många väl etablerade varumärken, miljontals kunder runt om i världen och god finansiell styrka. Vi har gått från att vara ett bolag med ett varumärke till en grupp med idag nio varumärken. Vi har under de senaste åren gjort stora och nödvändiga investeringar i vår koncerngemensamma infrastruktur - bland annat inom logistik, tech, data och AI - investeringar som nu börjar ge avkastning i form av ökad kundnöjdhet, försäljning och resultat,” säger Stefan Persson.

Stefan Persson kommer nu att lägga fram sitt förslag till valberedningen. Med anledning av Stefans beslut har Karl-Johan valt att lämna sin nuvarande roll som vd. Styrelsen har beslutat att utse Helena Helmersson, COO, till Karl-Johans efterträdare. Helena Helmersson tillträder idag som vd för H & M Hennes & Mauritz AB.

”Karl-Johan och teamet har gjort ett fantastiskt jobb för att säkra H&M-gruppens framtida position. Jag är övertygad om att han kommer att göra ett mycket bra arbete även som styrelseordförande. Jag har fullt förtroende för Helena, som med sin långa och gedigna bakgrund inom H&M-gruppen, nu tar över som vd,” säger Stefan Persson.

Helena Helmersson är född 1973 och började på H&M 1997 som ekonom på H&M:s inköpsavdelning, därefter hade hon olika roller inom inköp och produktion. Helena var hållbarhetschef under fem år och därefter produktionschef baserad i Hongkong och sedan drygt ett år tillbaka har hon varit verksam som COO (chief operating officer) med ansvar för expansion, logistik, produktion, IT och Avancerad dataanalys/AI samt Insights and Analytics.

”Jag känner mig trygg i att lämna över vd-rollen till Helena som är en erfaren och bra ledare som lever våra värderingar. Helena kommer att arbeta vidare på den plan som vi har satt för 2020 och framåt. Jag är mycket stolt över det fantastiska arbete som våra medarbetare har gjort under dessa år och att vi tillsammans lagt grunden för en bra framtid.

Jag är mycket glad över att Stefan har bett mig att aktivt driva ägarfrågor för familjens privata bolag Ramsbury Invest och att han kommer att föreslå att jag tar över ordföranderollen i H & M Hennes & Mauritz AB. Givet att stämman bifaller detta kommer jag med glädje att ta över ordförandeskapet,” säger Karl-Johan Persson.

”Jag är mycket motiverad och ödmjuk inför uppgiften. Jag ser fram emot att driva vår plan framåt tillsammans med mina medarbetare med fokus på kunden för att fortsätta stärka vår finansiella utveckling på kort och lång sikt. Det finns stor potential att expandera med befintliga och nya varumärken, med nya typer av partnerskap samt leda utvecklingen mot en hållbar modeindustri, ”säger Helena Helmersson.

Under årens lopp har vd och finanschef alltid arbetat mycket nära tillsammans. Karl-Johan Persson har bett Jyrki Tervonen, finanschef för H&M-gruppen sedan 2008, att bli vd på Ramsbury Invest, som är formellt moderbolag till H & M Hennes & Mauritz AB. Jyrki Tervonen kommer att tillträda sin nya roll på Ramsbury den 1 juli, 2020.

Adam Karlsson, född 1976 och som idag arbetar som head of controlling för H&M-varumärket, tar nu över som finanschef för H&M-gruppen. Adam har arbetat inom H&M-gruppen sedan 2003, med början som business controller på inköpsavdelningen, därefter som head of controlling Greater China production, head of controlling global production baserad i Asien och head of controlling global expansion.

Karl-Johan Persson och Jyrki Tervonen säkerställer en god överlämning fram till dess att de tillträder sina nya roller.

Press- och telefonkonferens
Bolaget arrangerar med anledning av helårsrapporten en presskonferens kl 09:30. Här kommer förutom Karl-Johan Persson, Nils Vinge och Jyrki Tervonen även Helena Helmersson och Adam Karlsson att närvara. Presskonferensen hålls på svenska för media och finansmarknad på H&M:s huvudkontor i Stockholm, Ljusgården, Mäster Samuelsgatan 49, 3 tr. En telefonkonferens för finansmarknad och media hålls på engelska kl 14.00 där Karl-Johan Persson, Jyrki Tervonen och Nils Vinge samt även Helena Helmersson och Adam Karlsson medverkar.

För inloggningsuppgifter till telefonkonferensen vänligen registrera er på:

Kontaktpersoner:
Kristina Stenvinkel, kommunikationsdirektör för H&M-gruppen
E-post: stenvinkel@hm.com

Nils Vinge, IR-chef för H&M-gruppen
E-post: nils.vinge@hm.com

Liv Asarnoj, Head of Corporate governance för H&M-gruppen
E-post: liv.asarnoj@hm.com

------------------------------------------------------------------------------------------

H&M-gruppens presstjänst
E-post: groupmediarelations@hm.com

Pressbilder för journalistiskt bruk https://hmgroup.com/media/gallery/spokespersons.html

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som H & M Hennes & Mauritz AB (publ) ska offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU) nr 596/2014. Informationen lämnades, genom ovanstående personers försorg för offentliggörande den 30 januari 2020 kl 08.00 (CET). Detta pressmeddelande, liksom ytterligare information om H&M-gruppen finns tillgänglig på hmgroup.com.

H & M Hennes & Mauritz AB (publ) grundades i Sverige 1947 och är noterat på Nasdaq Stockholm. H&M:s affärsidé är att erbjuda mode och kvalitet till bästa pris på ett hållbart sätt. I koncernen ingår förutom H&M, varumärkena COS, Monki, Weekday, & Other Stories, H&M HOME, ARKET samt Afound. I dagsläget har H&M-koncernen 51 onlinemarknader och mer än 5 000 butiker på 74 marknader, inklusive franchisemarknader. 2019 uppgick nettoomsättningen till SEK 233 miljarder. Antalet anställda uppgår till cirka 179 000. Ytterligare information finns på hmgroup.com.