• H&M Foundation/

10 miljoner kronor i potten när världens största innovationstävling för hållbart mode öppnar sin femte omgång

Report this content

År 2030 förväntas den globala medelklassen ha ökat till 5 miljarder människor och konsumtionen av textil och skor med 65% jämfört med 2015*. Världen förbrukar redan resurser motsvarande 1,6 planeter varje år. Men kreativitet och innovation kan vända siffrorna till planetens fördel och möjliggöra den största omvandlingen någonsin inom modebranschen. Idag öppnar stiftelsen H&M Foundation femte omgången av innovationstävlingen Global Change Award på globalchangeaward.com med målet att hitta idéerna som kan göra hela industrin mer hållbar.

”Som en av världens största konsumentbranscher spelar modeindustrin en nyckelroll för framtida hållbarhet. Att hitta sätt att fortsätta skapa fantastiskt mode utan att belasta jordens resurser och konsumera på ett mer hållbart sätt har aldrig varit mer angeläget. Jag ser fram emot att vara en del av Global Change Awards expertpanel och möta nästa generations innovatörer vars idéer ger produkter mer än ett liv”, säger Malin Åkerman, skådespelare, hållbarhetsförespråkare och medlem i Global Change Awards expertpanel.

En cirkulär modeindustri fungerar som ett slutet kretslopp där allt som designas och produceras kan återanvändas eller återvinnas och bli nya produkter. Att stötta innovation som gör detta möjligt är syftet med Global Change Award (GCA), som initierades 2015 av ideella H&M Foundation i samarbete med Accenture och KTH. Tävlingen har hittills tagit emot över 14 000 bidrag från 182 länder. Flera av de tidigare vinnarna har pågående samarbeten och pilotprojekt med modeindustrin, och några är redan på marknaden.

”Global Change Award är en möjlighet för innovatörer att komma in i modeindustrin och förändra den från insidan. Jag har sett tidigare vinnare gå från skiss till marknad  och inspirera en ny generation av kreatörer, forskare och entreprenörer att hitta lösningar som kan hjälpa en av världens största branscher att verka inom planetens gränser. Nästa stora genombrott kan komma från vem som helst, var som helst och jag är övertygad om att den femte omgången av Global Change Award kommer samla många oväntade idéer”, säger Karl-Johan Persson, styrelseledamot i H&M Foundation och VD för H & M Hennes & Mauritz AB.

Förutom anslaget på 1 miljon euro deltar de fem vinnarna i ett ettårigt acceleratorsprogram som tar dem till Stockholm, New York och Hong Kong. I acceleratorn stödjer H&M Foundation, Accenture och KTH vinnarna i att ta sina idéer till nästa nivå, skala upp innovationerna och få ut dem på marknaden så snabbt som möjligt för att maximera deras positiva påverkan på industrin.

”I år letar vi speciellt efter innovationer som gör det lättare för oss som konsumenter att agera mer hållbart, idéer som använder teknik och data som gör modeindustrin smartare och lösningar som underlättar att designa med cirkulär avsikt”, säger Erik Bang, Innovationsansvarig på H&M Foundation.

För att vinna ska innovationen ha potential att göra modeindustrin cirkulär. Andra viktiga kriterier är möjlighet till att skala upp, att idén är ekonomiskt hållbar och att innovationsteamet är motiverade och inriktade på att göra skillnad. H&M Foundation initierade GCA för att hitta innovationer som möjliggör positiv förändring för hela branschen. Vinnarna är därför fria att samarbeta med vilka aktörer de vill. Varken H&M Foundation eller H&M Group gör anspråk på materiellt eller immateriellt ägande i innovationerna.

Ansökningsperioden är 28 augusti till 16 oktober 2019 och de fem vinnarna presenteras vid en prisutdelning i Stockholms stadshus 1 april 2020.

Om Global Change Award och hur man ansöker:
Pressinformation och visuellt material: https://globalchangeaward.com/media-library/

INFORMATION TILL REDAKTIONEN

GLOBAL CHANGE AWARD EXPERTPANEL 2020

En internationell expertpanel med omfattande kunskap inom mode, miljö, cirkularitet, entreprenörskap och innovation väljer de fem vinnarna. Mer information: https://globalchangeaward.com/the-expert-panel/

• Abrima Erwiah, Medgrundare och VD för Studio One Eighty Nine
  • Betelhem Dessie, VD för iCog Anyone Can Code och rådgivare Solve IT
  • Burak Cakmak, Dekan på School of Fashion at Parsons School of Design
  • Malin Åkerman, Skådespelerska och hållbarhetsförespråkare
  • Rosario Dawson, Skådespelare och medgrundare till Studio One Eighty Nine
  • Sonam K Ahuja, Skådespelare
  • Tariq Fancy, Grundare och ordförande i Rumie, CIO för hållbara investeringar på BlackRock
  • Vanessa Cheung, Grundare av The Mills
  • Wanjira Mathai, Ordförande Wangari Maathai Foundation
  • William McDonough, VD för McDonough Innovation och medgrundare till Fashion For Good

VINNARE GLOBAL CHANGE AWARD 2019

Vinnarna i den senaste omgången av GCA deltar just nu innovationsacceleratorn. För mer information om alla tidigare vinnares framsteg: https://globalchangeaward.com/winners/

• €300 000The Loop Scoop av circular.fashion (Tyskland): Ett digitalt system som redan i designprocessen specificerar hur materialval, design etc. påverkar miljön och möjligheterna att senare återvinna plagget: https://youtu.be/MkgAKsiqyQk
  • €250 000 Sane Membrane av dimpora (Schweiz): Ett nedbrytbart och mineralbaserat membran för ytterkläder: https://youtu.be/ITnbnxVz-F0
  • €150 000Sustainable Sting av Green Nettle Textile (Kenya): Odlar brännässlor för att skapa en miljövänlig textil och arbetstillfällen för jordbrukare i Kenya: https://youtu.be/zsUfKXHienc
  • €150 000Clothes that Grow av Petit Pli (Storbritannien): Kläder som växer med barnet, från 9 månader till 4 år, med minimerad miljöpåverkan: https://youtu.be/Pr5sV4vhLZA
  • €150 000Lab Leather av Le Qara (Peru): Använder mikroorganismer för att framställa veganskt och nedbrytbart läder: https://youtu.be/j_q9SYeZr-Q

*http://oecdobserver.org/news/fullstory.php/aid/3681/An_emerging_middle_class.html

Vid frågor, kontakta:

Malin Björne, kommunikationsansvarig på H&M Foundation
Telefon: 070-796 39 75, e-post: malin.bjorne@hmfoundation.com

Global Change Award lanserades 2015 av H&M Foundation, en icke-vinstdrivande stiftelse, privat finansierad av familjen Stefan Persson, grundare och huvudägare av H&M-gruppen. Genom att stötta tidiga innovationer som kan påskynda skiftet från en linjär till en cirkulär modebransch, är målet med Global Change Award att värna om planeten och våra levnadsvillkor. Global Change Award är en av världens största initiativ för tidiga innovationer, och det första i sitt slag i modebranschen. Varje år delar fem vinnande innovationer på ett anslag om en miljon euro och tillgång till ett års medverkan i ett acceleratorprogram i samarbete med Accenture och Kungliga Tekniska Högskolan. Varken H&M eller H&M Foundation tar ägandeskap i de vinnande innovationerna. Genom samarbeten med organisationer världen över, syftar H&M Foundation att påskynda de framsteg som behövs för att nå FN:s hållbara utvecklingsmål till 2030. Stiftelsen fokuserar på fyra områden: utbildning, vatten, jämlikhet och planet.

Mer information finns på globalchangeaward.com och hmfoundation.com. Facebook: facebook.com/hmfoundation, Instagram: instagram.com/hmfoundation, LinkedIn: linkedin.com/company/h-&-m-foundation, YouTube: youtube.com/hmfoundation