5 miljöinnovationer delar på 10 miljoner från H&M Foundation

Stockholm, 4 april, 2019 Textilfibrer gjorda av nässlor, ett smart digitalt system som säkrar att plagg återvinns, kläder som växer med barnet, veganskt läder och ett nedbrytbart giftfritt membran för ytterkläder. Det är årets fem vinnare i den fjärde omgången av Global Change Award, som igår kväll prisades av Stefan Persson i Stockholms stadshus.

Stefan Persson och vinnare av Global Change Award 2019

Världen står inför stora miljöutmaningar, produktions- och konsumtionsmönster behöver förändras för att minska bl.a. modebranschens klimatpåverkan. Innovationstävlingen Global Change Award (GCA) startades 2015 på initiativ av den icke vinstdrivande och privat finansierade stiftelsen H&M Foundation i samarbete med Accenture och KTH Kungliga Tekniska Högskolan, med syfte att hitta och stödja innovationer som kan påskynda skiftet till en cirkulär modeindustri. Idéerna fokuserar på minskad konsumtion av resurser genom nya material, processer och affärsmodeller. Årets GCA lockade 6 640 innovatörer från 182 länder.

”Global Change Award-vinnarna presenterar konkreta lösningar som kan hjälpa till att minska modeindustrins miljöpåverkan. De här inspirerande innovatörerna från världens alla hörn har potential att bli samarbetspartners till alla aktörer i modebranschen som är intresserade av att skapa en industri som agerar inom planetens gränser,” säger Karl-Johan Persson, styrelsemedlem i H&M Foundation och VD för H & M Hennes & Mauritz AB.

En expertpanel har valt ut de fem vinnande innovationerna och så här har prissumman på en miljon euro fördelats:

€300 000The Loop Scoop av circular.fashion (Tyskland): Ett digitalt system som redan i designprocessen specificerar hur materialval, design etc. påverkar miljön och möjligheterna att senare återvinna plagget: https://youtu.be/MkgAKsiqyQk

€250 000 Sane Membrane av dimpora (Schweiz): Ett nedbrytbart och mineralbaserat membran för ytterkläder: https://youtu.be/ITnbnxVz-F0

€150 000Sustainable Sting av Green Nettle Textile (Kenya): Odlar brännässlor för att skapa en miljövänlig textil och arbetstillfällen för jordbrukare i Kenya: https://youtu.be/zsUfKXHienc

€150 000Clothes that Grow av Petit Pli (Storbritannien): Kläder som växer med barnet, från 9 månader till 4 år, med minimerad miljöpåverkan: https://youtu.be/Pr5sV4vhLZA

€150 000Lab Leather av Le Qara (Peru): Använder mikroorganismer för att framställa veganskt och nedbrytbart läder: https://youtu.be/j_q9SYeZr-Q

Utöver det ekonomiska stödet, får alla vinnare också tillgång till ett ettårigt acceleratorprogram som drivs av H&M Foundation i samarbete med Accenture och KTH. Det tar dem till Stockholm, New York och Hong Kong och ger bland annat tillgång till värdefulla möten med industrin, viktig validering och personlig coachning – ett upplägg som gör att vinnarna kan effektivisera sin verksamhet och snabba på sin utveckling.

“Om fem år kommer vår idé ha gjort att många fler återvinner fibrer och andra material. Vi hoppas att 150 miljoner circularity.IDs är ute på marknaden då, där varje ID ser till att plaggen designats med cirkuläritet i åtanke och sedan återvinns till högkvalitativa fibrer,” säger Ina Budde, grundare av circular.fashion.

Bland de tusentals entreprenörer som skickat in sina innovationer till årets GCA uppger hälften att finansiering är deras största utmaning för att komma ut på marknaden. För att ytterligare öka de prisade innovatörernas möjligheter att lyckas, och samtidigt ge konsumenter möjlighet att stödja hållbar modeinnovation de tror på, lanserar H&M Foundation idag ett initiativ med crowdfunding-plattformen Indiegogo. På globalchangeaward.com, kan man bekanta sig med innovationerna och klicka sig vidare till kampanjerna på Indiegogo.

”Ytterligare finansiering ger oss möjlighet att fortsätta utveckla återvunna fibrer, färger och mönster. Det skulle också ge oss möjlighet att rekrytera fler medarbetare med kompetenser som är särskilt viktiga för att lyckas i den expansionsfas vi just nu befinner oss i,” säger Ryan Mario Yasin, grundare av Petit Pli.

Information om innovationerna och crowdfunding-initiativet med Indiegogo:

globalchangeaward.com

Pressmaterial, bilder och filmmaterial:

och globalchangeaward.com/media-library

Citat från samarbetspartners i acceleratorsprogrammet:

”Att göra modeindustrin hållbar är utmanande. För att uppnå målet om att bli en cirkulär ekonomi behövs samarbeten genom hela värdekedjan,” säger Jill Standish, senior managing director och global head of Retail på Accenture. ”Genom Global Change Award kan vi stödja innovatörer och ge dem en plattform att utveckla och skala upp sina idéer. Det kan leda till omvälvande och positiv förändring i hela modeindustrin, och det är väldigt motiverande för oss.”

“Årets Global Change Award har ett särskilt fokus på digitalisering som verktyg för att göra modeindustrin mer hållbar och vi letar efter lösningar i varje del av produktionskedjan. Det ligger helt i linje med KTH:s vision om att vi ska vara ledande i digitalisering inom utbildning, research och samarbeten,” säger Sigbritt Karlsson, rektor på Kungliga Tekniska Högskolan.

Kort fakta från årets Global Change Award:

Totalt 6 640 idéer från 182 länder, där antalet från tillväxtmarknader ökat mest. Idéer från Afrika ökat med 200 % och Asien med 90% från 2018 till 2019.

De 10 länderna med flest inskickade idéer: 1. Indien, 2. Nigeria, 3. Pakistan, 4. USA, 5. Ghana, 6. Bangladesh, 7. Kenya, 8. Storbritannien, 9. Indonesien, 10. Sydafrika.

47% av de inskickade idéerna kommer från kvinnor, ungefär 34% är studenter och 41% av teamen bakom idéerna är mellan 25 och 34 år gamla.

Trendrapport för framtidens hållbara mode:

Varje år gör Accenture och H&M Foundation en djupgående analys av alla inskickade bidrag till Global Change Award, vilket resulterar i trender och insikter för framtidens hållbara mode. Rapporten lanseras idag och finns tillgänglig här: globalchangeaward.com/media-library.

Syftet med Global Change Award är att hitta innovatörer som har möjlighet att revolutionera hela modebranschen. Vinnarna är därför fria att samarbeta med vilka aktörer de vill. Varken H&M Foundation eller H&M-gruppen gör anspråk på materiellt eller immateriellt ägande i innovationerna.

Vid frågor, kontakta:

Malin Björne, kommunikationsansvarig på H&M Foundation
E-post: malin.bjorne@hmfoundation.com

Global Change Award lanserades 2015 av H&M Foundation, en icke-vinstdrivande stiftelse, privat finansierad av familjen Stefan Persson, grundare och huvudägare av H&M-gruppen. Genom att stötta tidiga innovationer som kan påskynda skiftet från en linjär till en cirkulär modebransch, är målet med Global Change Award att värna om planeten och våra levnadsvillkor. Global Change Award är en av världens största initiativ för tidiga innovationer, och det första i sitt slag i modebranschen. Varje år delar fem vinnande innovationer på ett anslag om en miljon euro och tillgång till ett års medverkan i ett acceleratorprogram i samarbete med Accenture och Kungliga Tekniska Högskolan. Varken H&M eller H&M Foundation tar ägandeskap i de vinnande innovationerna. Genom samarbeten med organisationer världen över, syftar H&M Foundation att påskynda de framsteg som behövs för att nå FN:s hållbara utvecklingsmål till 2030. Stiftelsen fokuserar på fyra områden: utbildning, vatten, jämlikhet och planet. Mer information finns på globalchangeaward.com och hmfoundation.com.

Taggar:

Global Change Award-vinnarna presenterar konkreta lösningar som kan hjälpa till att minska modeindustrins miljöpåverkan. De här inspirerande innovatörerna från världens alla hörn har potential att bli samarbetspartners till alla aktörer i modebranschen som är intresserade av att skapa en industri som agerar inom planetens gränser.
Om fem år kommer vår idé ha gjort att många fler återvinner fibrer och andra material. Vi hoppas att 150 miljoner circularity.IDs är ute på marknaden då, där varje ID ser till att plaggen designats med cirkuläritet i åtanke och sedan återvinns till högkvalitativa fibrer.
Ina Budde, grundare av circular.fashion.