Fem innovationer som kommer att revolutionera modeindustrin tilldelas 1 miljon euro av H&M Foundation

Från bomull som odlas i labb och tyg som skapas av DNA-protein, till polyester som tillverkas av koldioxid, blockkedjeteknik som spårar hållbara textilfibrer och ny teknik för att separera giftigt spillvatten. Det är de fem vinnande innovationerna i Global Change Award 2020. För femte året i rad arrangerar den icke vinstdrivande stiftelsen H&M Foundation innovationsutmaningen Global Change Award. Den har kallats modevärldens motsvarighet till Nobelpriset och har som mål att identifiera tidiga innovationer som har potential att växa och göra mode mer hållbart för att bidra till ett paradigmskifte för hela modebranschen.

I dessa omvälvande tider är det nästan viktigare än någonsin att hitta och stötta idéer som kan bidra till en mer hållbar framtid för oss och kommande generationer. Genom det finansiella bidraget och acceleratorprogrammet kommer H&M Foundation till fullo supporta vinnarna i Global Change Award 2020, så att de kan fortsätta sitt arbete och påskynda utvecklingen av sina innovationer, för att flytta positionerna framåt vad gäller hållbart mode.

“H&M Foundation stöttar kampen mot coronaviruset, och samtidigt fortsätter vi att stödja entreprenörer och innovatörer för en hållbar framtid. Jag imponeras varje år över innovationskraften i de ansökningar som kommer in till Global Change Award. Innovationerna utmanar vårt sätt att tänka kring mode. Vi behöver lämna det gamla, linjära tankesättet bakom oss och snabbt ställa om till en planetpositiv och hållbar modell. De fem vinnande innovationerna kommer att hjälpa industrin att förnya sig och förhoppningsvis inspirera fler till att hitta nya lösningar,” säger Karl-Johan Persson, styrelseledamot i H&M Foundation.

En internationell expertpanel valde ut de fem vinnande innovationerna i Global Change Award. Totalt skickades 5 893 bidrag in från 175 länder, under perioden augusti-oktober 2019.

Vinnarna av Global Change Award 2020:

• € 300 000 – Incredible Cotton av GALY (USA, Brasilien). Använder bioteknik för att odla bomull i labb. Se kort video

• € 250 000 – Feature Fibre av Werewool (USA). Skapar tyger av DNA-protein med naturlig färg, stretch och andra funktioner. Se kort video

• € 150 000 – Tracing Threads av TextileGenesis (Indien). Spårar hållbara fiber genom transparent och pålitlig blockkedjetekonologi. Se kort video

• € 150 000 – Zero Sludge av SeaChange Technologies (USA). Separerar och rengör spillvatten för att eliminera giftigt slam i naturen. Se kort video

• € 150 000 – Airwear av Fairbrics (Frankrike). Omvandlar växthusgas till hållbar polyester. Se kort video

Vid sidan av det finansiella bidraget på en miljon euro så deltar vinnarna i ett acceleratorprogram under ett år. Programmet drivs i samarbete med Accenture och Kungliga Tekniska Högskolan och är utformat för att koppla samman vinnarna med modeindustrin och snabba på processen med att få ut deras innovationer på marknaden.

“Att vinna Global Change Award är en bekräftelse på att vi har en vision som kan åstadkomma förändring, det öppnar nya dörrar för oss när det gäller partnerskap och teknologiutveckling med hela industrin. Vi kommer att jobba hårt för att förverkliga vår vision och vi tror att den här vinsten är ett av de viktigaste stegen för att åstadkomma det”, säger Luciano Bueno, grundare och VD på GALY.

Sedan starten 2015, har Global Change Award fått in över 20 000 bidrag från fler än 200 länder och territorier. Stiftelsen har på fem år beviljat fem miljoner euro till 25 hållbara innovationer. Flertalet har blivit kommersiella produkter och tjänster hos några av de största modeföretagen i världen.

Läs mer om Global Change Award: globalchangeaward.com

Bilder och filmer på vinnarna och deras innovationer: globalchangeaward.com/media-library

Ytterligare material

Citat från partners i acceleratorprogrammet:

“I vår nya tid präglad av transparens behöver detaljhandeln verka ansvarsfullt för att attrahera och behålla kunder som handlar mer och mer utifrån sina värderingar. Forskning uppskattar att mer än 300 000 ton kläder eldas upp eller skickas till deponier varje år. Därför är det avgörande att vi kan utveckla strategier, produkter och tjänster på ett ansvarsfullt sätt. Global Change Award fortsätter att vara en viktig plattform för att driva hållbarhet inom mode”, säger Jill Standish, globalt ansvarig för affärsområde detaljhandel på Accenture.

“Det finns en enorm potential för att skapa en mer hållbar modeindustri med hjälp av ny teknologi och nya lösningar, och Global Change Award befinner sig mitt i den här förändringen. Acceleratorprogrammet är en nyckel för att få de vinnande innovationerna på rätt spår och vi är glada att vår expertis på KTH spelar en avgörande roll för det”, säger Lisa Ericsson, chef för KTH Innovation.

Fakta om Global Change Award 2020:

• I år fick Global Change Award 5 893 bidrag från 175 länder

• De 10 länder från vilka det kom flest ansökningar är Indien, Nigeria, Pakistan, USA, Storbritannien, Kina, Ghana, Etiopien, Kenya och Bangladesh.

• Medan finansiering förblir en stor utmaning för innovatörerna, är ny teknik central för att kunna förverkliga de idéer som möjliggör en förändring i modebranschen.

• De teknikområden som ofta nämns av innovatörerna är appar, AI, blockkedjeteknologi, maskininlärning och analys. Andra nya nyckelteknologier är till exempel big data, virtual reality och internet of things.

• Global Change Awards statistik visar vissa regionala skillnader i vad entreprenörerna fokuserar på när det gäller att skapa innovationer kring konsumenternas beteende. I Afrika fokuserar entreprenörer dubbelt så mycket på återvinning, jämfört med Nordamerika. I Afrika uppmärksammas även välgörenhet, produktservice och ansvarstagande. I Nordamerika är entreprenörer mer fokuserade på cirkulär ekonomi än i Afrika. Här är också crowdfunding mycket vanligare än i Afrika.

Ladda ner den nya trendrapporten: GCA Trend Report 2020: globalchangeaward.com/media-library

Global Change Awards expertpanel 2020

En internationell expertpanel med kunskaper inom mode, miljö, cirkulär ekonomi, entreprenörskap och innovation, utser de fem vinnarna. Expertpanelen jobbar pro bono med Global Change Award. För citat från medlemmarna i expertpanelen, gå till globalchangeaward.com/the-expert-panel.

• Abrima Erwiah, Medgrundare och ordförande på Studio One Eighty Nine

• Betelhem Dessie, VD på iCog Anyone Can Code och projektrådgivare på Solve IT

• Burak Cakmak, Dekan på School of Fashion på Parsons School of Design

• Malin Åkerman, Skådespelerska och miljöaktivist

• Rosario Dawson, Skådespelerska och medgrundare Studio One Eighty Nine

• Sonam K Ahuja, Skådespelerska

• Tariq Fancy, Grundare och ordförande på Rumie, chef för hållbara investeringar på BlackRock

• Vanessa Cheung, Grundare av The Mills

• Wanjira Mathai, Ordförande för Wangari Maathai Foundation

• William McDonough, VD McDonough Innovation och medgrundare av Fashion for Good

COVID-19 Solidarity Response Fund

Utöver arbetet med Global Change Award har H&M Foundation donerat 500 000 USD till COVID-19 Solidarity Reponse Fund upprättad av Världshälsoorganisationen (WHO) på uppmaning av United Nations Foundation. Läs mer: hmfoundation.com/news/donation-to-covid19-solidarity-response-fund/

För mer information, vänligen kontakta:
Malin Björne, kommunikationsansvarig, H&M Foundation,
malin.bjorne@hmfoundation.com, 070-796 39 75

Global Change Award lanserades 2015 av H&M Foundation, en icke-vinstdrivande stiftelse, privat finansierad av familjen Persson, grundare och huvudägare av H&M-gruppen. Genom att stötta tidiga innovationer som kan påskynda skiftet från en linjär till en cirkulär modebransch, är målet med Global Change Award att värna om planeten och våra levnadsvillkor. Global Change Award är ett av världens största initiativ för tidiga innovationer, och det första i sitt slag i modebranschen. Varje år delar fem vinnande innovationer på ett anslag om en miljon euro och får delta i ett ettårigt acceleratorprogram i samarbete med Accenture och Kungliga Tekniska Högskolan. Varken H&M-gruppen eller H&M Foundation tar ägandeskap i de vinnande innovationerna. Genom samarbeten med organisationer världen över, syftar H&M Foundation att påskynda de framsteg som behövs för att nå FN:s hållbara utvecklingsmål till 2030. Stiftelsen fokuserar på fyra områden: utbildning, vatten, jämlikhet och planet. Mer information finns på globalchangeaward.com och hmfoundation.com.

H&M Foundation stöttar kampen mot coronaviruset, och samtidigt fortsätter vi att stödja entreprenörer och innovatörer för en hållbar framtid. Jag imponeras varje år över innovationskraften i de ansökningar som kommer in till Global Change Award. Innovationerna utmanar vårt sätt att tänka kring mode. Vi behöver lämna det gamla, linjära tankesättet bakom oss och snabbt ställa om till en planetpositiv och hållbar modell. De fem vinnande innovationerna kommer att hjälpa industrin att förnya sig och förhoppningsvis inspirera andra att finna nya lösningar
Karl-Johan Persson, styrelseledamot i H&M Foundation
Att vinna Global Change Award är en bekräftelse på att vi har en vision som kan åstadkomma förändring, det öppnar nya dörrar för oss när det gäller partnerskap och teknologiutveckling med hela industrin. Vi kommer att jobba hårt för att förverkliga vår vision och vi tror att den här vinsten är ett av de viktigaste stegen för att åstadkomma det
Luciano Bueno, grundare och VD på GALY