H&M Foundation donerar 500 000 US-dollar till kampen mot COVID-19-pandemin och uppmanar fler att bidra.

Som första svenska aktör går nu privatfinansierade stiftelsen H&M Foundation in med 500 000 US-dollar till nystartade COVID-19 Solidarity Response Fund som ska stödja Världshälsoorganisationen, WHO, i att förebygga och bekämpa COVID-19-pandemin. Fonden, som redan har fått stöd av bland andra Facebook och Google, är öppen för alla som vill hjälpa till och H&M Foundation uppmanar fler att bidra.

"Det här viruset känner inga nationella gränser och verkligt globala problem kräver en verkligt global lösning där alla gör sin del. H&M Foundations bidrag till fonden kommer att stödja WHO:s arbete för att hjälpa alla länder att upptäcka, förhindra och bekämpa COVID-19, särskilt där behoven är som störst. Det är vi otroligt tacksamma för," säger Elizabeth Cousens, chef för UN Foundation.

COVID-19 Solidarity Response Fund startades den13 mars av UN Foundation, Swiss Philanthropy Foundation och WHO. Genom insamlade pengar ska fonden hjälpa WHO att spåra och förstå spridningen av COVID-19, tillgängliggöra skyddsutrustning för sjukvårdspersonal, säkerställa att patienter får tillgång till den vård de behöver och påskynda utvecklingen av vaccin, tester och behandlingar. Det är den första fonden som är öppen för såväl företag som ideella aktörer och privatpersoner.

”Den växande COVID-19-pandemin påverkar oss alla och WHO bedriver ett oerhört viktigt arbete med att leda och hantera den globala insatsen. Vi hoppas att fler vill vara med och bidra till deras nyupprättade fond och att vi därmed kan skapa än mer samarbete och samordning,” säger Karl-Johan Persson, styrelseledamot i H&M Foundation.

För att möta det globala utbrottet räknar WHO med ett finansieringsbehov på minst 675 miljoner US-dollar till slutet av april 2020. Behovet kommer att öka i takt med att krisen utvecklas och en uppdatering förväntas i slutet av mars.

”Det är en väldigt pressad situation vi ser runt om i världen och vi vill bidra till att stötta de mest sårbara länderna med svagast hälsosystem. Vårt bidrag kommer bland annat att användas till att skydda utsatta patienter och hälsoarbetare i frontlinjen genom inrättande av intensivvårdsavdelningar och tillgång till skyddsutrustning. Behoven överskrider snabbt resurserna och vi hoppas att många ser den här fonden som ett konkret sätt att hjälpa till här och nu,” säger Diana Amini, Global Manager, H&M Foundation.

Mer information om COVID-19 Solidarity Response Fund, eller hur du donerar, gå till: www.COVID19ResponseFund.org.

För mer information eller kommentarer, kontakta:

Diana Amini, global chef, H&M Foundation

E-post: Diana.amini@hmfoundation.com

hmfoundation.com

Korta fakta H&M Foundation

• Genom partnerskap med organisationer världen över syftar H&M Foundation till att fungera som en katalysator för förändring och påskynda de framsteg som krävs för att nå FN:s globala hållbarhetsmål 2030. Sedan 2013 är H&M Foundation privat finansierad av familjen Stefan Persson, grundare och huvudägare i H & M Hennes & Mauritz AB.
  • Förutom att driva förändringar inom sina fokusområden utbildning, vatten, jämställdhet och planet kan H&M Foundation också ge katastrofstöd till drabbade och utsatta samhällen i storskaliga katastrofer. Sedan 2013 har H&M Foundation donerat 3,3 miljoner US-dollar i nödhjälp: https://hmfoundation.com/emergency-relief/.
  • Sedan 2013 har 7,7 miljoner människor nåtts direkt genom H&M Foundations initiativ och totalt 98 miljoner US-dollar har donerats.
  • Årsrapporten, A Catalyst for Change 2019, beskriver H&M Foundations arbete från 1 januari till 31 december 2019: https://hmfoundation.com/wp-content/uploads/2020/01/Annual_Report_2019_spread.pdf
  • H&M Foundation har sedan 2019 ett pågående partnerskap med UN Foundation som fokuserar på jämställdhet, att stärka kvinnor och kvinnligt entreprenörskap som är viktiga områden för att nå FN:s globala hållbarhetsmål 2030.

H&M Foundation är en icke-vinstdrivande global stiftelse baserad i Stockholm. Stiftelsens mål är att driva långsiktig, positiv förändring och förbättra levnadsvillkor genom att investera i människor, samhällen och innovativa idéer. Genom partnerskap med organisationer runt om i världen fungerar H&M Foundation som en katalysator för positiv förändring och driver på de framsteg som krävs för att nå FN:s globala mål för hållbar utveckling 2030. Stiftelsen fokuserar på fyra områden: utbildning, vatten, jämlikhet och planet och kan också bidra med katastrofstöd. H&M Foundation finansieras privat av familjen Stefan Persson, grundare av och huvudägare i H & M Hennes & Mauritz AB, som sedan 2013 donerat 1,5 miljarder kronor. Besök hmfoundation.com och följ @hmfoundation på Facebook, Instagram YouTube och LinkedIn.

För mer information eller kommentarer, kontakta:

Diana Amini, Global Manager, H&M Foundation
diana.amini@hmfoundation.com
hmfoundation.com

Den växande COVID-19-pandemin påverkar oss alla och WHO bedriver ett oerhört viktigt arbete med att leda och hantera den globala insatsen. Vi hoppas att fler vill vara med och bidra till deras nyupprättade fond och att vi därmed kan skapa än mer samarbete och samordning.
Karl-Johan Persson, styrelseledamot i H&M Foundation
Det är en väldigt pressad situation vi ser runt om i världen och vi vill bidra till att stötta de mest sårbara länderna med svagast hälsosystem. Vårt bidrag kommer bland annat att användas till att skydda utsatta patienter och hälsoarbetare i frontlinjen genom inrättande av intensivvårdsavdelningar och tillgång till skyddsutrustning. Behoven överskrider snabbt resurserna och vi hoppas att många ser den här fonden som ett konkret sätt att hjälpa till här och nu.
Diana Amini, Global Manager, H&M Foundation.