H&M Foundation utmanar stereotyper med alternativ Fortune 500-lista

Affärsframgångar och intressanta startups har aldrig varit lika mediebevakade som de är idag. Men bilden som ges av entreprenörer och företagsledare är fortfarande oerhört homogen. I syfte att utmana stereotypen och förändra bilden av vem som kan bli företagsledare publicerar H&M Foundation och den humanitära organisationen CARE idag en alternativ Fortune 500-lista med 500 kvinnliga företagsledare från några av världens tuffaste startupmiljöer. Ett initiativ för att bidra till att nå FN:s globala mål för hållbar utveckling inom jämställdhet.

Listan som går under namnet Foundation 500 lanseras idag på www.foundation500.com och är skapad som en blinkning till den globalt erkända Fortune 500-listan som varje år rankar världens 500 största företag. Men till skillnad från Fortunes lista med 5,4 % kvinnliga företagsledare består Foundation 500-listan av 100 % kvinnor från 11 utvecklingsländer.

Att stärka kvinnors ekonomiska ställning är enligt FN ett av de mest effektiva sätten att bekämpa fattigdom och öka ekonomisk tillväxt. FN:s tidigare generalsekreterare Ban Ki-moons budskap är att ”Om världen ska uppnå målen för hållbar utveckling så behöver vi stärka kvinnors position i samhället.” Genom att porträttera kvinnorna på listan likvärdigt med hur vi är vana att se framgångsrika manliga entreprenörer hoppas H&M Foundation och CARE kunna hjälpa till att förändra bilden av vem som kan vara en företagsledare. Ett nödvändigt steg för att bidra till FN:s globala mål för hållbar utveckling inom jämställdhet.

”Fortune Magazine har exempelvis inte haft en kvinna på omslaget sedan oktober 2014. Det visar varför det är viktigt att vi lyfter fram förebilder och visar vilken drivande kraft kvinnor är inom både sina egna affärsverksamheter och världsekonomin i stort. Med Foundation 500 vill vi utmana stereotyper och omdefiniera bilden av vem som kan vara en företagsledare och entreprenör. Foundation 500 är en plats där deras berättelser kan samlas för att inspirera andra,” Diana Amini, Global Manager för H&M Foundation.

Listan inkluderar bland annat ägaren av västra Elfenbenskustens första bussbolag och en kvinna som definierar sin framgång genom antalet jobb hon kan erbjuda andra kvinnor. Med lanseringen bjuder H&M Foundation och CARE in allmänheten att inspireras av kvinnornas berättelser, och dela dem.

”Kvinnorna som porträtteras i Foundation 500-listan föddes helt utan privilegier och har byggt upp sina företag i några av världens tuffaste startupmiljöer. Trots det får vi sällan se dem eller höra deras berättelser. Jag önskar att jag hade sett sådana kvinnor på tidningsomslag när jag växte upp i Sydsudan,” säger Alek Wek, brittisk/sudanesisk supermodell, entreprenör och ambassadör för H&M Foundation.

Till grund för Foundation 500-listan ligger lärdomar från H&M Foundations och CARE:s globala program för att stärka kvinnligt företagande. Programmet har löpt 2014-2017 och i sin första fas nått över 100 000 kvinnor i Burundi, Elfenbenskusten, Guatemala, Indonesien, Jordanien, Nepal, Peru, Filippinerna, Sierra Leone, Sri Lanka, Jemen och Zambia. Kvinnorna på listan har alla varit en del av programmet. Den lägsta inkomstökning programmet gett för de deltagande kvinnorna är 104 % och den högsta 401 %. Tack vare framgångarna har H&M Foundation beslutat att utöka samarbetet med CARE för de kommande tre åren med ytterligare en donation från Persson-familjen, grundare och huvudägare av H & M Hennes & Mauritz AB.

”Under 2014-2020 kommer H&M Foundation att donera 120 miljoner svenska kronor till det globala programmet med CARE, som investeras i startkapital och affärsutvecklingsstöd för 200 000 kvinnor i utvecklingsländer. Om världen ska lyckas uppnå FN:s globala mål inom jämställdhet måste vi agera nu,” säger Karl-Johan Persson, styrelsemedlem i H&M Foundation och VD för H & M Hennes & Mauritz AB.

• 2016 blev att uppnå jämställdhet och att öka alla kvinnors och flickors egenmakt på alla nivåer ett eget mål inkluderat i FN:s 2030 Agenda for Sustainable Development, antaget av världsledare under ett FN-möte i New York.
  • Porträtten som publiceras i samband med Foundation 500 har tagits av Malin Fezehai, svensk/eritreansk fotograf baserad i New York som under de senaste åren bland annat mottagit 2015 World Press Photo Award, Wallis Annenberg Prize, och utnämnts till en av ”30 fotografer att hålla koll på” av Photo District News.
  • Foundation 500-listan består av ett urval av de 100 000 kvinnor som ingått i CARE och H&M Foundations globala program. Några av kvinnorna har precis etablerat sina företag, andra har drivit företag en längre tid medan andra har hunnit skaffa sig en lång erfarenhet som företagsledare och planerar för expansion. Listan saknar ranking då alla på listan är värda förstaplatsen för det arbete de gör, dessutom inom sektorer som traditionellt sett dominerats av män.
  • En global rapport har tagits fram av CARE tillsammans med H&M Foundation som bland annat beskriver vilka ramverk som måste komma på plats för att kvinnliga entreprenörer världen över ska få rätt förutsättningar för att nå sin fulla potential. Den finns att ladda ned på foundation500.com/press.
  • Högupplösta bilder på kvinnorna finns för nedladdning på foundation500.com/press och är fria för publicering både i print och digitalt.
  • Material för videoredaktörer, inklusive porträttbilder och ”behind-the-scenes”-material finns tillgängligt för nedladdning på följande länk: https://drive.google.com/open?id=0BzOGvyU1dUIxOGhXWXl1bVBYT0E

SOCIAL MEDIA

Facebook: facebook.com/hmfoundation, Instagram: Instagram.com/hmfoundation

Hashtags: #Foundation500, #HMFoundation

Vid frågor, kontakta:

Malin Björne, kommunikationsansvarig på H&M Foundation
E-post: malin.bjorne@hmfoundation.com

Foundation 500 är ett initiativ av icke vinstdrivande H&M Foundation tillsammans med den humanitära organisationen CARE. Genom att samla porträtt och berättelser från H&M Foundation och CARE:s globala program för Women’s Economic Empowerment har en lista med 500 kvinnor från 11 utvecklingsländer sammanställts. Kvinnorna har porträtterats på det sätt som vanligen förknippas med porträtt av framgångsrika manliga affärsledare. Syftet är att utmana stereotyper och förändra bilden av vem som kan vara entreprenör och företagsledare, vilket är ett erkänt mycket effektivt verktyg för att bekämpa fattigdom och främja ekonomisk tillväxt. H&M Foundation finansieras privat av familjen Stefan Persson, grundare och huvudägare i H&M. Sedan 2013 har familjen donerat 1,3 miljarder kronor till stiftelsen, som syftar till att förbättra levnadsförhållanden för människor globalt. Stiftelsen är juridiskt oberoende och fristående från företaget H&M. Mer information finns på foundation500.com och hmfoundation.com.

Taggar:

Under 2014-2020 kommer H&M Foundation att donera 120 miljoner svenska kronor till vårt globala program med CARE, som investeras i startkapital och affärsutvecklingsstöd för 200 000 kvinnor i utvecklingsländer. Om världen ska lyckas uppnå FN:s globala mål inom jämställdhet måste vi agera nu.
Fortune Magazine har exempelvis inte haft en kvinna på omslaget sedan oktober 2014. Det visar varför det är viktigt att vi lyfter fram förebilder och visar vilken drivande kraft kvinnor är inom både sina egna affärsverksamheter och världsekonomin i stort. Med Foundation 500 vill vi utmana stereotyper och omdefiniera bilden av vem som kan vara en företagsledare och entreprenör. Foundation 500 är en plats där deras berättelser kan samlas för att inspirera andra.
Diana Amini, Global Manager, H&M Foundation
Kvinnorna som porträtteras i Foundation 500-listan föddes helt utan privilegier och har byggt upp sina företag i några av världens tuffaste startupmiljöer. Trots det får vi sällan se dem eller höra deras berättelser. Jag önskar att jag hade sett sådana kvinnor på tidningsomslag när jag växte upp i Sydsudan.
I was struck by the enthusiasm and empowerment that having your own business brings to a person´s overall being. It also strengthened my long-standing belief that if you empower women you empower an entire country.
Malin Fezehai, Swedish/Eritrean, New York based Photographer.