Report this content

H&M och Union Network International (UNI) undertecknar banbrytande samarbetsavtal H & M Hennes & Mauritz AB, med cirka 950 butiker i 18 länder och 40 000 medarbetare, och Union Network International, UNI, en världsomspännande fackförening med 15 miljoner medlemmar i 900 anslutna fackförbund i 140 länder, undertecknar idag ett samarbetsavtal för att säkerställa och stöjda de anställdas rättigheter på alla H&M:s arbetsplatser världen över. Vid en ceremoni idag vid Internationella Arbetsorganisationens (ILO) högkvarter i Genève undertecknar H&M:s VD Rolf Eriksen, UNI:s generalsekreterare Philip Jennings och chefen för UNI Commerce Jan Furstenborg ett avtal i närvaro av Kari Tapiola och Göran Hultin, verkställande direktörer vid ILO. Samarbetsavtalet syftar till att tydliggöra H&M:s policy inom områdena mänskliga rättigheter, fackföreningsfrihet, rätten till kollektivavtalsförhandlingar, förbud mot barnarbete, förbud mot tvångsarbete och förbud mot alla former av diskriminering på H&M:s arbetsplatser. H&M:s policy innefattar stöd och respekt för FN:s Global Compact, för OECD:s riktlinjer för multinationella företag, samt för ILO:s deklaration om fundamentala principer och rättigheter inom arbetslivet. H&M och UNI tar gemensamt ansvar för att avtalet efterlevs. - Det här avtalet är mycket positivt för H&M. Inom H&M stödjer och respekterar vi de principer som avtalet med UNI omfattar, säger Rolf Eriksen, H&M:s VD. - Näringslivet blir allt mer globalt. Tillsammans kan fackföreningar och arbetsgivare förverkliga de överenskommelser som regeringar undertecknat vid Internationella Arbetsorganisationen, och säkerställa globala standarder för arbetslivet, säger Philip Jennings, UNI:s generalssekreterare. - Dagens avtal är banbrytande. Att ett stort nordiskt detaljhandelsföretag på detta sätt visar sig solidariskt med grundläggande normer i arbetslivet och öppet för social dialog har stor betydelse i kampen mot orättfärdiga arbetsförhållanden världen över, säger Jan Furstenborg, chef för UNI Commerce. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/01/14/20040114BIT00220/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2004/01/14/20040114BIT00220/wkr0002.pdf