H2 Green Steel får fullt miljötillstånd på mindre än 18 månader

Report this content

Idag meddelade Mark- och miljödomstolen i Umeå att H2 Green Steel ges fullt miljötillstånd för sin anläggning i Boden. Byggnadsdomen som gav bolaget tillåtelse att bygga stålverket kom redan i 1 juli 2022 och nu har bolaget även fått tillstånd att ta stålverket i drift.

I god samverkan mellan bolaget, myndigheter, närboende och andra remissinstanser har det omfattande arbetet med miljöprövningen för H2 Green Steels ultramoderna anläggning för grönt stål, grön järnsvamp och grön vätgas nu fått fullt tillstånd från Mark- och miljödomstolen.

– Detta är en enormt viktig dag för oss på H2 Green Steel. Stora delar av bolaget har varit djupt involverade i att möjliggöra en så snabb och smidig process. Jag är oerhört stolt över lagandan och kompetensen som hela tiden präglat arbetet, säger Henrik Henriksson, VD på H2 Green Steel.

H2 Green Steel bygger en ultramodern tillverkningsanläggning utanför Boden. Tillståndet omfattar en verksamhet för tillverkning av upp till 5 miljoner ton grönt stål. Verksamheten är inte bara stor och omfattar ungefär 270 hektar, den är också komplex och klassas i miljöbalken som så kallad A-verksamhet.

– Detta är också en stor dag för Sverige där vi på bolaget, tillsammans med alla andra inblandade instanser visar att det faktiskt går att ha snabba processer i komplexa tillståndsfrågor i Sverige, säger Henriksson.

Karin Hallstan, Presschef, tel: 076 842 81 04, e-post: press@h2greensteel.com

Om H2 Green Steel

H2 Green Steel (H2GS AB) grundades 2020 med ambitionen att påskynda industrins klimatomställning med hjälp av grön vätgas. Stål, som orsakar stora koldioxidutsläpp, är H2 Green Steels första branschvertikal. H2 Green Steels grundare och största aktieägare är investmentbolaget Vargas, som också är medgrundare och en av de större aktieägarna i batteriföretaget Northvolt. H2 Green Steel har sitt huvudkontor i Stockholm och har sin första anläggning under utveckling i Boden. www.h2greensteel.com