• Hadean Ventures AS/

Hadean Ventures annonserar övertecknad slutstängning av Hadean Capital II – en fond dedikerad till investeringar i nystartade life science-företag i Europa

Report this content
  • Hadean Capital II stängs på 144 miljoner euro, vilket är väsentligt över målet på 125 miljoner euro, vilket ger Hadean Ventures’ två fonder totalt tecknat kapital till ca. 230 miljoner euro
  • Starkt stöd från befintliga investerare såväl som ett antal nya investerare inklusive EIF, KfW Capital och Tesi
  • Hadean Capital II, som lanserades i september 2021, har hittills investerat i sex bolag
  • Första portföljbolagsexit uppnåddes 2023, vilket även då överträffade förväntningarna

Oslo, 21 december 2023. Hadean Ventures annonserade idag den sista stängningen av Hadean Capital II på 144 miljoner euro, väsentligt över målet på 125 miljoner euro. Fonden kommer att investera i nystartade life science-företag över hela Europa med tonvikt på de nordiska och tysktalande länderna. Strategin omfattar läkemedel, bioteknik, medicinteknik, diagnostik och digital hälsa. Hadean Capital II lanserades i september 2021 och har hittills investerat i sex företag inklusive Alex Therapeutics, Arthex Biotech, Complement Therapeutics, Emergence Therapeutics, Ribbon Biolabs och TargED. Den första utgången uppnåddes redan framgångsrikt med förvärvet av Emergence Therapeutics av ​​Eli Lilly.

Ingrid Teigland Akay, Managing Partner, kommenterade: "Vi är oerhört glada över att kunna annonsera denna mycket framgångsrika kapitalinsamling i en utmanande miljö, som avsevärt överträffat vårt insamlingsmål. Vi vill tacka befintliga och nya investerare för deras förtroende för vårt team och vår strategi, och vi ser fram emot att arbeta med nystartade företag som utvecklar banbrytande medicinska lösningar för imorgon och framtiden.”

Walter Stockinger, Managing Partner, tillade: "Med den nya fonden är vi i en utmärkt position att dra nytta av den enorma potential som vi ser i det europeiska biovetenskapliga ekosystemet. Vi bygger vidare på vår framgångsrika strategi för Hadean Capital I, genom att investera i nystartade företag i olika utvecklingsstadier och över modaliteter och index”

Nyckelinvesterare i Hadean Capital II delade sina kommentarer:

"Saminvest är mycket glada över att vara en av de grundande investerarna av Hadean Ventures. Vi är övertygade om att det erfarna Hadean Ventures-teamet är väl positionerat för att dra nytta av investeringsmöjligheterna i företag som löser morgondagens hälsoutmaningar. Det möjliggör tillgång till riskkapital och ägarerfarenhet för företag i tidiga skeden och stärker det levande life science-ekosystemet i Norden”, säger Magnus Skåninger, VD på Saminvest.

"Vi är glada över att vara en ny investerare i Hadean Capital II. Med Finland som en del av Hadeans centrala geografiska fokus, har de finska life science-operatörerna nu en chans att utnyttja Haden Ventures internationella expertis”, utvecklade Tapio Passinen om skälen till Tesis investeringsåtagande.

"Hadean Ventures har överträffat våra förväntningar som vår första investering under Investinor’s nya fond i fondermandat. Vi är glada över att vara en del av stängningen av Hadean Capital II, vilket bidrar till tillväxten av det norska och europeiska life science ekosystemet. Överteckningen av fonden visar förtroendet för Hadean Ventures investeringsstrategi och deras förmåga att fostra lovande nystartade företag. Tillsammans strävar vi efter att driva banbrytande medicinska framsteg och lämna ett bestående intryck inom biovetenskapen. Vi ser fram emot att samarbeta med Hadean Ventures och andra investerare för att stödja innovativa lösningar som formar framtidens hälso- och sjukvård”, säger Johan Bøe Bjørkevoll, Investeringsdirektör hos Investinor.

Om Hadean Ventures

Hadean Ventures är en ledande europeisk life science-fondförvaltare med ca. 230 miljoner euro förvaltat kapital. Fonderna stöds av ledande privata och institutionella europeiska och USA-baserade investerare. Hadean Ventures investerar i life science-företag som utvecklar banbrytande innovativa lösningar för otillfredsställda medicinska behov. Hadean Ventures har kontor i Oslo och Stockholm och samarbetar med akademiska institutioner i världsklass och start-up-hubbar i hela regionen.

Ingrid Beyer, chef för IR och affärsutveckling

ingrid.beyer@hadeanventures.com