Designmöbler för modern multimedia

Häfeles TV-bänk med elhiss

Det finns en i vartenda vardagsrum, men det är inte alla som vill att den ska synas. Dagens TV-apparater är förvisso supertunna och eleganta, men är de riktigt stora (40 tum eller mer) dominerar de ofta rummet fullständigt. De som bara tittar på TV emellanåt och vill slippa titta på en tom skärm resten av tiden kommer att bli mycket nöjda med den nya multimedialösning som Häfele lanserade under Holz-Handwerk-mässan i Nürnberg. Den eleganta fristående TV-möbeln innehåller ett elektriskt hissystem som vid behov hissar upp eller sänker ned TV:n – och allt som behövs är en enkel knapptryckning. Helt enkelt perfekt om man vill variera mellan att avnjuta en bra film och åsynen av en vacker designmöbel. Din möbelsnickare och Häfeles smarta tillbehör gör detta fullt möjligt.

TV-möbeln är specialritad och togs fram av en möbelsnickare för Häfeles räkning. De många funktionerna och den unika designen är verkligen fascinerande. En U-formad konsol i mörkt trä håller uppe det fritt hängande skåpet likt en osynlig hand. Det verkliga trolleriet är emellertid vad konsolen kan göra med TV-skärmen: genom att konsolen löper längs en tunn dold pelare i rostfritt stål kan skärmen höjas och sänkas på elektronisk väg. Bänken rymmer även en Bluray-spelare, stereo och spelkonsol – dolda men lättåtkomliga bakom en lucka, och inte en kabel inom synhåll.

Elhissystemet är tillverkat av stålplåt och kan bära upp till 65 kg. Det passar alla vanliga platt-TV upp till 679 mm höga, eller 748 mm med en lucklyft. Tack vare det grunda installationsdjupet är avståndet mellan bakstycke och skärm endast 109 mm. TV-hissen kan manövreras via en strömbrytare eller fjärrkontroll. I bänken finns även ett dolt eluttag med automatisk avstängning för anslutning av TV-apparaten.

Själva bänken utstrålar yrkesskicklighet och har en finish av högsta kvalitet. Elegant avfasade lådor och luckor öppnas med ett lätt tryck. LED-belysningen under bänken tänds med en enkel handviftning och ger en häpnadsväckande effekt: bänken ser nästan ut att sväva i tomma luften. Samtidigt framstår innehållet i CD/DVD-lådan i utmärkt ljus – en perfekt fusion av bekvämlighet och design med teknik från Häfele.

Häfele grundades 1923 i Tyskland och är idag ett ledande globalt företag inom multifunktionella inredningslösningar – främst beslagsteknik, belysning och elektroniska låssystem. Häfele levererar till möbel- och köksinredningsindustrin, detaljhandeln och inredningstillverkare i fler än 150 länder och fungerar som stöd till arkitekter och entreprenörer i olika byggnads- och inredningsprojekt. Häfele är ett familjeföretag som sedan 2004 leds av Sibylle Thierer i tredje generationen. Företaget har 6 600 medarbetare världen över och omsätter totalt cirka 10 miljarder SEK. Verksamheten i Sverige och Norge styrs från kontoret i Jönköping.