Funktionella skräddarsydda kök

Nya visioner från Häfele – höja, sänka, öppna och stänga

Det moderna köket är hemmets verkliga samlingspunkt där vänner och familj sammanstrålar för att laga mat, äta och umgås. Köket har dessutom blivit en statussymbol. Men det ska inte bara se bra ut. Det måste också uppfylla alla funktionella och ergonomiska krav. Hur individualism kan kombineras med bekvämlighet i toppklass var något som Häfele visade i det fullutrustade funktionella kök som man ställde ut på Holz-Handwerk-mässan.

Ett par av kökets höjdpunkter var de nya Free Flap-klafflyftbeslagen och elhissen som gör att man kan höja och sänka köksmodulerna efter behov. Andra praktiska Häfele-tillbehör som ger köket en personlig touch är smarta och lättorganiserade förvaringslösningar, eleganta skensystem i aluminium och praktiska utdragbara hyllor. Belysning är också en av Häfeles starka sidor. De nöjer sig inte med att bara leverera själva produkterna, till exempel LED-belysningssystemet Loox, utan erbjuder också planeringsverktyg, dokumentation och säljstöd.

Flexibilitet och elektrisk ställbarhet skapar benutrymme för rullstolsanvändare

Det nyutvecklade hissystemet från Häfele är mycket enkelt att installera tack vare Plug & Play-principen. Sedan räcker det med en knapptryckning för att höja eller sänka exempelvis köksbänkar och andra möbler. Hissarna sätter möblerna i rörelse och ser till att de blir lätta och ergonomiska att använda – perfekt för bänkskivor som ofta används av olika långa personer (maximal höjdjustering 285 mm). Elhissarna är inte bara mycket tillförlitliga, utan erbjuder dessutom många justeringsmöjligheter. En annan fördel med systemet är det grunda installationsdjupet. Eftersom man inte behöver göra hål i möbelns bakstycke vid monteringen märks inte hissen. Det gör den väl lämpad att användas även för köksöar.

Hissen kan dessutom kompletteras med ett tvärstag om man vill skapa en helt separat höj- och sänkbar enhet, till exempel för att manövrera en kryddhylla dold i ett underskåp. I köksöar kan tvärstaget bland annat användas för att flytta en hylla eller bildskärm till önskad position. Förflyttningen sker närmast ljudlöst, och allt som krävs är en knapptryckning. Med andra ord: den perfekta kombinationen av kvalitet och bekvämlighet.

Utdragbara hyllor för bättre ordning och överskådlighet

Ordning, överskådlighet och lättillgänglighet är de främsta fördelarna med utdragbara hyllor i köksskåpen, som kan lämnas öppna eller förses med skjutdörrar eller vanliga dörrar. Hyllorna löper smidigt längs de dolda löpskenorna och är lätta att dra ut.

För stora lådor med fullutdrag erbjuder Häfele inredning ur det flexibla Moovit-systemet, som bland annat omfattar lådavdelare i både längs- och sidled. Allt utrymme i hörnskåp kan utnyttjas tack vare den smarta karusellkonstruktionen som är både mjuk- och självstängande. Hyllorna kan justeras steglöst i höjdled och svängas ut fullständigt. Därmed utnyttjas utrymmet maximalt samtidigt som det blir lätt att komma åt skåpets innehåll. När karusellen svängs in igen ser spiralfjädern till att skåpet stängs mjukt och bekvämt. Som ett tillbehör till det personliga, funktionella och ergonomiska köket erbjuder Häfele dessutom ett elegant skensystem i aluminium som kan användas till det mesta: brickor, kroklister eller hållare för knivar, hushållspapper eller folierullar.

Trendiga fällbara luckor för väggskåp

Väggskåp med fällbara luckor är populära. Häfele erbjuder ett fullt sortiment av högkvalitativa gångjärn för just den här typen av luckor och en mängd olika öppningsmekanismer. Klaffgångjärn, svänggångjärn eller dubbla lyftgångjärn – köket kan göras hur personligt som helst med gångjärn ur den nya Free-serien. Gemensamt för samtliga gångjärn är att de är kompakta och mycket enkla att manövrera (även när luckorna är stora och tunga). Dessutom går de lätt och smidigt att montera, vilket spar tid för både skåpstillverkare och inredningsarkitekter. Lågt öppningsmotstånd och steglösa stopplägen gör dem oerhört bekväma att använda. Fördelen med fällbara köksluckor är att man slipper svänga ut köksluckorna mitt i rummet, och dessutom blir innehållet i skåpen enklare att komma åt.

Häfeles utställningskök på Trä och Teknik-mässan är ett perfekt exempel på hur man kan skapa väldigt personliga, praktiska och ergonomiska rum med hjälp av moderna och väl genomtänkta komponenter. De gör livet både enklare och bekvämare – precis som vi vill att det ska vara i våra moderna kök.

Häfele grundades 1923 i Tyskland och är idag ett ledande globalt företag inom multifunktionella inredningslösningar – främst beslagsteknik, belysning och elektroniska låssystem. Häfele levererar till möbel- och köksinredningsindustrin, detaljhandeln och inredningstillverkare i fler än 150 länder och fungerar som stöd till arkitekter och entreprenörer i olika byggnads- och inredningsprojekt. Häfele är ett familjeföretag som sedan 2004 leds av Sibylle Thierer i tredje generationen. Företaget har 6 600 medarbetare världen över och omsätter totalt cirka 10 miljarder SEK. Verksamheten i Sverige och Norge styrs från kontoret i Jönköping.