Häfele presenterar Slido Classic: modulbaserade skjutdörrssystem

Slido Classic 35 VF S och 50 VF S Vorfront är beslagen som revolutionerar den traditionella skjutdörren

Slido Classic 35 VF S och Slido Classic 50 VF S Vorfront beslag presenterades först som prototyper på Interzum 2015 och finns nu äntligen på marknaden. Häfele erbjuder sedan tidigare möbelindustrin och möbelsnickare ett omfattade utbud av beslag till en bred variation av skjutdörrar. Nu görs designalternativen nästintill obegränsade tack vare Slido skjutdörrsbeslag. Både Slido Classic 35 VF S och 50 VF S är utvecklade, tillverkade och LGA-testade i enlighet med DIN 15706, det vill säga ”German Quality”, av Häfele Weco i Velbert, Tyskland.

Häfele, som sedan tidigare har Slido Classic 70VFA i sitt sortiment, fulländar nu denna produktfamilj och höjer den till en helt ny nivå. Nu erbjuds beslag för skjutdörrar upp till 70 kg med modulbaserad design och en ny sorts flexibilitet i allt från produktion till montering och design. Två innovativa vätskedämpningssystem har adderats till de nya Slido-produkterna.

Häfele grundar den modulbaserade idén för att erbjuda branschen smarta lösningar med de nya Slido Classic 35 VF S och Slido Classic 50 VF S Vorfront beslag för skjutdörrar som väger 35 kilo respektive 50 kg.

Individuellt konfigurerbar från Roller till Synchro control
Häfeles modulbaserade system gör det möjligt att konfigurera beslagen med hjälp av olika komponenter, från standardkonfiguration till maximumkonfiguration. I standardkonfigurationen är löpskenan gjord i stål och styrskenan i plast. Båda finns även tillgängliga i aluminium. Friktionslagerhjul kan ersättas med kullagerhjul och kunden kan välja det snabba monterings-systemet med clips istället för det med skruvfixering. Höjden på standardversionen regleras via långhål eller via den bekvämare lösningen med exenter. Häfele ger kunderna möjligheten att skräddarsy sina skjutdörrar i allt från möbelpassning och kvalitetsnivå till material och tillbehör.

Classic 35 VF S och Classic 50 VF S funkar bekvämt med mjukstängningssystemet Smuso. Med ”E-drive” elektrisk stängning, stängs dörrarna ljudlöst och når sin ändposition mjukt och fint. Synchroenheten försäkrar att den andra dörren öppnas automatiskt, likaså vid fyradörrars-skåp. Det kompletta systemet förvandlar ett ”vanligt” skåp med skjutdörrar till en fantastisk upplevelse tack vare en otrolig bekvämlighet som överträffar alla tänkbara förväntningar.

Modulbaserade system stödjer smidig och logisk installation
Utöver möjligheterna att själv välja höjd och tillbehör, har Häfeles ingenjörer fokuserat på smidiga och effektiva installationer i Slido-sortimentet. Det modulbaserade systemet är grundat på en universell borrbild: Borrmönstret för löp- och styrspåren är identiska för båda skjutdörrs-vikter (35kg och 50 kg). Man behöver inte heller hålla reda på vänster och höger, då många delar är identiska. Varianta och Hospa skruvar kan användas vid montering och båda passar vid installation i ett universalskåp, vilket gör att kunden inte behöver bestämma sig för gång-järn, glidande eller vikdörrar förrän i slutet av monteringen. Möbelindustrin får på så sätt maximal planeringsfrihet, standardiserad produktion samt en pålitlig och kostnadseffektiv installation.

Nyhet i sortimentet: Smuso vätskedämpningssystem
Smuso mjukstäningssystem för 35, 50 och 70 kg tunga dörrarna är en ny generation av kompakta vätskedämpare. Häfele blir därmed först på marknaden med att integrera olika viktklasser och olika vätskedämpningsnivåer av 50 eller 100mm under ett och samma hölje – en unik utveckling på marknaden som fortgår begreppet att modulera. Fördelen är att kunden bara planerar in mjukstängningssystemet en gång under möbeldesignen – oberoende av önskemål och behov hos möbelköparna. Tack vare det låga öppningsmotståndet hos Smuso, stängs och öppnas dörrarna bekvämt och smidigt. Smuso kan placeras precis under den övre panelen i skåpet bakom löpspåren med en mellanliggande platta. Stängninsegenskaperna kan jämföras med de hos Smuso CD end support soft close och Smuso MD centre door soft close.

Allt detta från en enda källa – konstruerat av Häfele
Introduktionen av anpassningsbara Slido Classic-familjen innebär att Häfele lyfter sin kompetens inom både systemproduktion och storskalig produktion. Samtliga komponenter som används vid installationen produceras av Häfele. Grunden till dessa välutvecklade och funktionella glidbeslag ligger i årtiondens erfarenhet av möbelkonstruktion, ingenjörs-kompetens, produktutveckling och trender på den globala möbelmarknaden. Alla beslag är testade i enlighet med DIN EN 15706. Med Slido erbjuder Häfele sina partners professionella, flexibla lösningar i allt från storskaliga produktioner till enskilda designidéer. Häfele yrkar för ett nytänkande runt ämnet skjutdörrar!

För mer information, kontakta Christian Thederan: christian.thederan@hafele.se.
För pressrelaterade frågor, kontakta Jovana Obradovic: jovana@goodpr.se.

**********************

Häfele är ett internationellt familjeägt företag som drivs från huvudkontoret i Nagold, Tyskland. Det grundades 1923 och är idag ett ledande företag inom multifunktionella inredningslösningar - främst beslagsteknik, belysning och elektroniska låssystem. Häfele levererar till möbel- och köksinredningsindustrin, detaljhandeln och inredningstillvekare i fler än 150 länder och fungerar som stöd till arkitekter och entreprenörer i olika byggnads- och inredningsprojekt. Under räkenskapsåret 2015 uppnådde Häfele Koncernen export av 79% med över 7 100 anställda i 37 dotterbolag och ett flertal andra återförsäljare runtom i världen samt en omsättning på 1,3 miljarder Euro.

För mer information, besök http://hafele.com.