Interzum 2015: Mer liv per kvadratmeter

Den internationella Häfele-koncernen, som tillverkar och säljer möbelbeslag och elektroniska låssystem, kommer att ge sin syn på möbelbranschens framtid genom sin utställning i hall 7.1 på Interzum-mässan.

En mängd nya produkter inspirerar till nytänkande och innovativa möbler för framtiden – det handlar helt enkelt om 1 400 kvadratmeter fyllda av innovation och inspiration. De allt högre fastighetskostnaderna i kombination med att vi hela tiden får allt mindre ytor att röra oss på – såväl i hemmet som på jobbet – gör behovet av smarta lösningar allt större. Denna utmaning bemöter Häfele med parollen ”Mer liv per kvadratmeter”. ”Mer liv” handlar om att göra tillvaron bekvämare och mer funktionell. Innovativ beslagsteknik från Häfele förvandlar dröm till verklighet. Häfele erbjuder beslagsteknik som möbeltillverkare enkelt kan integrera i sitt befintliga arbetsflöde med design, tillverkning och logistik samtidigt som kundernas önskemål om bekvämlighet och enkelhet uppfylls till punkt och pricka.

Häfele-koncernens utställning i mässhall 7.1 kallas för ”Easiness – Engineered by Häfele”, och här kommer besökare från hela världen att få uppleva hur alla dessa utmaningar hanteras av en enda leverantör som faktiskt får enkelheten att verka enkel. Två huvudområden är vikta för nya produkter, särskilt utvalda beslag, innovation och möbelinriktade lösningar. Därutöver ägnas stora ytor åt kommunikation, branschrelaterade diskussioner om affärer, marknadstrender och vad än besökarna har lust att samtala kring under sitt besök på denna stora mötesplats för branschen med möjligheter till nätverkande och informationsutbyte

Inspirationsområdet fokuserar på den globala och sociala trenden att mixa arbets- och bostadsutrymmen och visar upp möjligheter till smart organisation med innovativa möbellösningar. Arbete på små ytor, en titt på smarta arbetsplatser i allmänhet, och sömn, arbete, matlagning och kommunikation i synnerhet är vad som presenteras. Smart möblering i kombination med innovativ beslagsteknik visar hur problemen med att balansera arbets- och privatliv kan lösas på ett intelligent sätt. Kort och gott får kunden ”Mer liv per kvadratmeter”.

Häfele har kontinuerligt och systematiskt byggt upp sin omfattande expertis inom möbelbranschen genom att hela tiden ta pulsen på aktuella trender och samhällets allt större behov och önskemål om bekväma och funktionella möbler. Mässan visar hur informationen från Häfeles trendspanare omvandlas till sinnrika tillämpningar och kreativa lösningar.

Nya produkter utvecklas och tillverkas internt

Interzum har sedan länge varit den branschmässa där innovation stått i fokus. Här är rätta platsen för företagen att visa upp allt de kan och gör. Precis som Häfele. Här visar de upp det bästa av det bästa inom service, utveckling, produktion och logistik plus ett otal innovationer inom skjutdörrar, gångjärn, lådsystem, kopplingar samt belysnings- och underhållningssystem för möbler. Enkel konstruktion, enkel montering och bekväm användning kombinerat med löftet om ”tysk kvalitet” gäller samtliga produkter från Häfele.

Häfele profilerar sig som mekanikexperter med sina klaffgångjärn. Företagets omfattande produktprogram täcker alla de vanligaste lucköppningsmetoderna genom Free-serien och klaffgångjärnen Duo och Maxi. Skjutdörrsbeslagen i Slido-serien har fått tillökning av fyra nya flexibla skjutsystemslösningar och två mjukt självstängande enheter. Nyheterna inom produktserien ixconnct är bland annat hyllbeslag med de överallt så populära 3 mm-hålen, en 10 mm expanderbult och ett nytt skenfäste.

Tredje generationens Loox LED-belysningssystem från Häfele innehåller också nyheter som presenteras på mässan, bland dem modulära belysningsenheter, omkopplare och ljuslister. I samma område visas också nya idéer kring kreativ inbyggnad av underhållningssystem i möbler.

Lådsystemet Moovit har fått ett utseendemässigt lyft och ett lådchassi med smalare sidor, för att nämna bara ett par av alla innovationer.

Utöver kontorsmöbelsystemen Officys visas också ett nydesignat bordssystem och intressanta nytänkande metoder för att utvidga integrerade system med Variant-produktserien. För konstruktörer av husbilar och husvagnar erbjuder Häfele en specialexpo med nya och klassiska beslagslösningar.

Allt detta och mer därtill lär återigen göra Häfeles mässutställning till ett dragplåster för alla de som formger, planerar eller bygger möbler och fasta inredningar.

Häfele grundades 1923 i Tyskland och är idag ett ledande globalt företag inom multifunktionella inredningslösningar – främst beslagsteknik, belysning och elektroniska låssystem. Häfele levererar till möbel- och köksinredningsindustrin, detaljhandeln och inredningstillverkare i fler än 150 länder och fungerar som stöd till arkitekter och entreprenörer i olika byggnads- och inredningsprojekt. Häfele är ett familjeföretag som sedan 2003 leds av Sibylle Thierer i tredje generationen. Företaget har 6 600 medarbetare världen över och omsätter totalt cirka 10 miljarder SEK. Verksamheten i Sverige och Norge styrs från kontoret i Jönköping.