Loox ljud och ljus: den senaste dimensionen i möbler

Extra komfort och funktion med inbyggt ljud och ljus i möblerna

Ljud och ljus är ofta det första som efterfrågas när man vill tillföra extra komfort och funktion till sina möbler. Häfele presenterar nu en innovativ kombination av båda i form av Loox LED-ljus med 60 produkter, hälften av dessa är nya ljus och systemkomponenter, tillsammans med en stor mängd nya idéer och produkter inom underhållningssegmentet. Loox belysningssystem sätter produkterna i rätt ljus, med perfekt ljud! Innovativa, modulbaserade systemlösningar imponerar med sin kvalitet samtidigt som de erbjuder flexibilitet och oändliga designmöjligheter. Häfeles ljud- och ljuskomponenter blir attraktiva alternativ på marknaden tack vare dess enkla montering och hantering.

Häfele kallar ljud- och ljussättning i möbler för möbelns fjärde dimension. Detta för att rätt ljussättning och ljud skapar harmoni i hemmet, accentuerar möbelns former och gör möbeln till mycket mer än bara möbel.

Loox LED erbjuder olika ljusfärger och den passande installationen till din möbel kommer att förvandla den till något så mycket större – en helhet. Häfele kommer under årets gång att förbereda partners för att sälja och installera de nya komponenterna inom segmentet ”Ljus i möbler”.

Ta steget längre från datorer och telefoner till en ljudfylld möbel med Häfeles ljudsystem 105 och 420. Båda är utrustade med Bluetooth-funktion och upp till fyra ljudomvandlare (exciter högtalare). Högtalarna kan installeras på hårda ytor och förvandlar din möbel till en hög-kvalitativ ljudanläggning. Musikval och volym styrs från den Bluetooth-aktiverade enheten. Häfeles ljudsystem ger möbeltillverkare en möjlighet att erbjuda ett värdefullt mervärde för musikälskande kunder.

QI-laddningsstationer – den senaste trenden
Häfeles ljudsystem kan även utrustas med en inbyggd QI-laddningsstation som enkelt och smidigt laddar kompatibla mobila enheter.

Innovativa modulbaserade LED-armaturer och strömbrytare
Bland de nya innovationerna inom ljussättning presenteras utbyggbara LED-armaturer för speciallösningar. 12 V-armaturerna LED 2025 och LED 2026 för standardborrhål på 58 mm och LED 2040 för 35 mm borrhål består av en standardiserad armatur som baskomponent med ledningar i tre olika längder och monteringsringar eller paneler i olika former. Den höga belysningsstyrkan på LED 2025 rekommenderas för arbetsytor medan LED 2026 är bättre för hemmamiljö. LED 2040 är det kompakta alternativet i modulsystemet. Samtliga armaturer finns i tre olika Loox-ljusfärger: 3000, 4000 och 5000K3.

Moduluppbyggda Loox-strömbrytare kan inkluderas i alla LED-system och med instickskablar är de enkla att installera och uppgradera. Häfele introducerar även en ny kapacitativ omkopplare för dold montering i trä, glas eller sten och möjliggör kontinuerlig ljusreglering. Universalkontakten är avsedd för dörrar med gångjärn eller enbladiga skjutdörrar. Med den nya 1-10 V dimmern kan möbelbelysningen också kopplas samman till en och samma väggdimmer för att belysningen ska kunna styras från en plats.

Ny spänningsomvandlare – Loox-drivdon för flera användningsområden
De nya drivdonen tillåter att armaturer från olika system kan drivas med ett enda drivdon. Denna omvandlar 12 V till 24 V och vice versa, vilket möjliggör anslutning av 350mA-armaturer till 12 V-drivdon. De som vill kombinera ljud och ljus kan använda Loox-drivdonet till ljudsystemen 105 och 420 – smidigare än så blir det inte.

Högeffektiva drivdon är kärnan i Loox-sortimentet
Loox kraftfulla drivdon kan användas runtom i världen då de är konstruerade för att hantera olika nätspänningar och frekvenser säkert och problemfritt. Det modulbaserade systemet har utvecklats för att vara användarvänligt, vilket återspeglas i standardiserade stickpropps--anslutningarna och den lättförståeliga färgkodningen. Loox-drivdon kan smidigt installeras på bakstycket av ett skåp. De kraftfulla drivdonen kan leverera upp till 60 Watt i 12 V-serien och upp till 75 Watt i 24 V-serien. Med andra ord kan till och med större installationer drivas av endast en enhet.

Utöver en mängd olika armaturer och strömbrytare, finns fler tillval som exempelvis kopplingsboxar för flera strömbrytare eller drivdon, en 6-vägsförgrening, en 4-vägsförlängningssladd m.m. Loox kan användas runtom i världen tack vare internationella certifikat och test-symboler.

Reglera fler lampor på samma gång
Det går utmärkt att koppla 12 Volt, 24 Volt och 350 mA system till samma box som kan styras via en enda kontakt. Fler armaturer kan regleras individuellt oavsett vilket Loox LED-system som används.

Multiströmbrytarboxen - ett bekvämare och mer ekonomiskt alternativ
Den innovativa multiströmbrytarboxen gör att upp till tre olika strömbrytare kan anslutas till ett vilket drivdon som helst i Loox-sortimentet. Detta är särskilt praktiskt om du skulle vilja byta Loox-belysningssystem från andra platser i rummet.

För mer information, kontakta Christian Thederan: christian.thederan@hafele.se.
För pressrelaterade frågor, kontakta Jovana Obradovic: jovana@goodpr.se.

**********************

Häfele är ett internationellt familjeägt företag som drivs från huvudkontoret i Nagold, Tyskland. Det grundades 1923 och är idag ett ledande företag inom multifunktionella inredningslösningar - främst beslagsteknik, belysning och elektroniska låssystem. Häfele levererar till möbel- och köksinredningsindustrin, detaljhandeln och inredningstillvekare i fler än 150 länder och fungerar som stöd till arkitekter och entreprenörer i olika byggnads- och inredningsprojekt. Under räkenskapsåret 2015 uppnådde Häfele Koncernen export av 79% med över 7 100 anställda i 37 dotterbolag och ett flertal andra återförsäljare runtom i världen samt en omsättning på 1,3 miljarder Euro.

För mer information, besök http://hafele.com.