Möbelhandtag med vintage-look

Möbler med perfekta högglansytor har länge varit populära men börjar nu ge vika för en mer naturlig och autentisk look. Därför har Häfele kompletterat sitt sortiment med ett antal handtag och knoppar med retro-look.

Dessa nya, men samtidigt gammaldags, beslagen har fått sitt unika utseende tack vare omsorgsfulla tillverkningsprocesser och lämpar sig speciellt väl för möbler som lockar tankarna till forna dagar.

Mormors byrå har mängder med spännande historier att berätta och får vilket rum som helst att kännas hemtrevligt och mysigt. Prydnadssaker som gamla ljusstakar, familjefotografier och vaser skapar sagolika hem. Många av dagens nyproducerade trämöbler ges en mer naturlig och personlig look, just för att bygga vidare på den här trenden. På ytan låter man träets struktur träda fram med knastar och allt, gärna med tecken på flitig användning. Varenda liten detalj skapar en fullständigt unik möbel. Den här typen av möbler får ett verkligt lyft när de kompletteras med beslag i vintage-stil.

Häfeles handtagskollektion

Dekorativa beslag har alltid ingått i Häfeles kärnverksamhet. Det kändes därför som ett naturligt steg när Häfele förra året lanserade en egen kollektion möbelhandtag. Från första designskissen till prototyperna, bearbetningen och serietillverkningen är beslagen helt igenom Häfele.

I Häfeles kollektion med möbelhandtag ingår för närvarande 18 modeller med olika ytfinishvarianter. Handtagen är tillverkade av zinklegering och aluminium och finns med två olika ytfinish: borstad nickelplätering eller blank kromplätering. Vissa modeller finns även med dekorativa infällningar av svart eller vit akryl som skapar en trendig kontrast till metallen. När det gäller handtagens grundläggande design valde Häfele att skapa en modern, funktionell och tidlös estetik som är till nytta och glädje för kunderna under många år framöver.

Ett högkvalitativt produktsortiment

Handtagen har i huvudsak utformats med kök och vardagsrumsmöbler i åtanke. De flesta modeller passar för de standardiserade hålcentrumbilderna på 160 eller 192 mm, medan några är avsedda för hålcentrum med dubbelt avstånd. Häfeles möbelhandtag kvalitetskontrolleras i enlighet med normal industristandard och uppfyller även de mest krävande av kundernas krav.

Häfele grundades 1923 i Tyskland och är idag ett ledande globalt företag inom multifunktionella inredningslösningar – främst beslagsteknik, belysning och elektroniska låssystem. Häfele levererar till möbel- och köksinredningsindustrin, detaljhandeln och inredningstillverkare i fler än 150 länder och fungerar som stöd till arkitekter och entreprenörer i olika byggnads- och inredningsprojekt. Häfele är ett familjeföretag som sedan 2004 leds av Sibylle Thierer i tredje generationen. Företaget har 6 600 medarbetare världen över och omsätter totalt cirka 10 miljarder SEK. Verksamheten i Sverige och Norge styrs från kontoret i Jönköping.