Multifunktionellt: Underhållande möbler

Numera har de flesta med sig sin favoritmusik överallt, oftast bär vi den med oss i våra smartphones, surfplattor och datorer. Och den är alltid tillgänglig: oavsett om vi joggar och använder hörlurar, lyssnar i bilen via Bluetooth eller – givetvis – inom hemmets fyra väggar.

Särskilt smarta är Häfeles trendiga ljudsystem 105 och 420 som rent magiskt förvandlar möbler till underhållningsenheter. Möbeln förses med en Bluetooth-mottagare och upp till fyra ljudsändare (effekthögtalare). Häfele har utvecklat dessa system speciellt för att kunna installeras i måttbeställda och masstillverkade möbler. Effekthögtalare förvandlar hårda ytor som trä, glas eller metall till ljudbärare, som återger såväl musik som röster med överraskande god ljudkvalitet.

Ljudprodukterna från Häfele är fulla av överraskningar. Det går snabbt och enkelt att montera dem, synliga eller dolda, i skåp, sideboards, bord eller andra möbler såväl i hemmet som i kommersiella miljöer. Oavsett om det gäller badrum, kök, vardagsrum eller barnrum, läkarmottagningar, kontor eller hotell – Häfeles smarta ljudsystem tillför en förtrollande ny dimension till inredningen och inte minst en värdefull marknadsföringsfördel när det gäller möbler. Musikval och volym styrs smidigt via valfri Bluetooth-kompatibel enhet, till exempel smartphones, surfplattor eller dator.

CD-skivor hör gårdagen till. Idag köper vi vår musik digitalt från exempelvis iTunes, Amazon eller CDON. Dessutom har vi alla tjänster som erbjuder strömmad musik, till exempel Spotify, WiMP och Deezer. Strömmad musik har den fördelen att vi slipper fylla det värdefulla lagringsutrymmet på våra elektroniska apparater, samtidigt som vi får tillgång till ett enormt musikbibliotek.

Häfeles ljudsystem gör att skåpsbyggare och möbeltillverkare kan bygga intressanta möbler åt sina musikälskande kunder. Ännu en möjlighet att skaffa sig en unik position på marknaden och skapa ytterligare intäkter.

Häfeles ljudsystem 105/420 – för dold möbelmontering

Ljudsystemen 105 och 420 från Häfeles eget utvecklingsteam är perfekt för dold möbelmontering. Båda strömförsörjs via Häfeles Loox-drivdon på 12 V, och är enkla att ansluta via plug & play. Det smarta ljudsystem 105 One Box består av en enda enhet där Bluetooth-mottagare och effekthögtalare byggts samman i en enda enhet. Den medföljande kabeln för anslutning till Loox-drivdonet tar hand om strömförsörjningen. Ljudsystem 105 är ett tilltalande val med sitt mycket nätta hölje på bara 66 x 25 x 140 mm som är försett med snabbfästen. Det är bara att skruva fast. Båda systemen är dessutom prisvärda och utmärkta lösningar för eftermontering i exempelvis badrum, kök, läkarmottagningar och kontor.

Häfeles ljudsystem 420, med sina upp till fyra effekthögtalare, kan monteras på alla ställen där man vill ha stereoljud. Varje extra effekthögtalare som installeras ökar volymkapaciteten i kombination med en större ytarea. Ljudsystem 420 finns också med FM-radio och fjärrkontroll Systemet är förmonterat och går till och med att installera i riktigt små hålrum.

12 V-ljudsystemet för inbyggnad

12 V-ljudsystemet är en fristående RDS-radio för inbyggnad med fjärrkontroll, Bluetooth-mottagare eller dockningsstation med inbyggt Bluetooth-gränssnitt. Högtalarna monteras i utrymmesbesparande infällda dosor, antingen synliga i möblerna, eller som dolda effekthögtalare. Alla komponenter kan kombineras fritt och är avsedda för 12 V-plattformen. Det internationellt certifierade Loox-drivdonet fungerar som strömkälla.

Ljus och ljud kan skötas via ett enda drivdon. Det innebär att varenda möbel i alla rum kan tillföras mervärde.

RDS-radion med sin eleganta vita design är konstruerad för inbyggnad, har fjärrkontroll och nio förprogrammerade radiostationer, vilket gör det enkelt att snabbt välja sin favoritstation. Den nätta radion har ett frekvensomfång på 87,5 till 107,9 MHz, och har dessutom både väckarklocka och insomningsfunktion – det är med andra ord dags att slänga den gamla klockradion.

Dockningsstation för smartphone med Bluetooth-mottagare

Dockningsstationen med inbyggd Bluetooth-mottagare för smartphones erbjuder ännu större bekvämlighet och flexibilitet. Denna högkvalitativa laddningsstation har den nya Lightning-kontakten för iPhone och mikro-USB-kontakt för alla andra smartphones. Det är bara att sätta sin smartphone i dockan, så har den sin givna trygga plats i rummet under laddningen. Den inbyggda Bluetooth-mottagaren ger användaren total frihet – telefonen kan ledigt användas samtidigt som musiken fortsätter att spela.

Smarta anslutningar och systemtillägg

Den inbyggda RDS-radion kan anslutas via en Bluetooth-mottagare via en intuitiv touchstyrning eller till dockningsstationen för smartphones. Det gör det möjligt att lyssna på musik från mobila Bluetooth-enheter utöver radion. Dessutom finn 12 V-högtalare för möbelmontering med hjälp av infällda dosor. De är enkla att ansluta till alla övriga 12 V-ljudkomponenter via det smidiga plug & play-systemet. Om man vill ha fullständigt dolda högtalare finns möjligheten att välja Häfeles effekthögtalare.

Häfele grundades 1923 i Tyskland och är idag ett ledande globalt företag inom multifunktionella inredningslösningar – främst beslagsteknik, belysning och elektroniska låssystem. Häfele levererar till möbel- och köksinredningsindustrin, detaljhandeln och inredningstillverkare i fler än 150 länder och fungerar som stöd till arkitekter och entreprenörer i olika byggnads- och inredningsprojekt. Häfele är ett familjeföretag som sedan 2003 leds av Sibylle Thierer i tredje generationen. Företaget har över 6 900 medarbetare världen över och omsätter totalt cirka 10 miljarder SEK. Verksamheten i Sverige och Norge styrs från kontoret i Jönköping.