Steget före i utformningen av skåp/garderober

Häfele skapar ljusare, rymligare och mer välorganiserade skåp

Modern förvaringsplanering, dörrdesign, LED-belysning i och omkring möblerna – allt skräddarsytt för olika boytor och anpassade efter kundernas behov – är till stor hjälp för tillverkare av kundanpassade skåp. Tillgången till utrymme krymper och blir allt dyrare, både i bostaden och på arbetet. Smarta koncept skapar mer utrymme och gör det enklare att hålla ordning, även där platsen är knapp. Det var detta Häfele hade i åtanke när man byggde upp sin produktmonter med skåp och skåpsinredning på Holz-Handwerk-mässan i Nürnberg och gjorde sin utställning till mässans verkliga höjdpunkt. Här presenterades hela skåps- och garderobssortimentet, inklusive olika planerings- och inbyggnadsmöjligheter för såväl bostäder som företag. Det blev återigen tydligt varför beslagsexperten Häfele anses vara en pionjär vad gäller verkligt funktionella produkter och en kreativ leverantör av tjänster och produkter till montörer och skåpstillverkare.

Häfele visade upp smarta förvaringslösningar för skåp, bland annat utrymmesbesparande skjutdörrar och belysningsidéer, för alla tänkbara utrymmen i hemmet såsom hallen, köket, vardagsrummet, sovrummet och tvättstugan. Företagssektorn bjöds på innovativa produkter och inspiration, exempelvis flexibla laboratoriemöbler och ett antal lösningar för kontors- och butiksinventarier. Den nya heltäckande broschyren ”Storage Space Planner" tillsammans med nya planeringsverktyg för digital inredningsplanering skapar en problemfri utgångspunkt för skåpstillverkare.

Smarta koncept med innovativ beslagsteknik

En garderob som passar bostadens befintliga inredning och duger till mer än bara klädförvaring är vad de flesta vill ha. De är därmed potentiella kunder för tillverkare av måttbeställda skåp eftersom skräddarsydda lösningar av den här typen helt enkelt inte går att bära hem i platta kartonger. Häfele specialstuderade denna sektor genom att titta närmare på problemet med outnyttjat utrymme. Ett exempel på hur man bättre kan utnyttja varje vinkel och vrå är genom att placera en garderob under en innertrappa.

Med specialgångjärn med stor öppningsvinkel blir det enklare att komma åt skåpets interiör. Utdragbara skohyllor, speglar och lådor förvandlar garderoben till en modern multifunktionell möbel.

Bo och arbeta på ett smartare sätt

Med Häfeles smidiga inredningslösningar blir det lättare att skilja på privat- och arbetsliv. Kontorsattiraljer göms enkelt bakom en vikbar skjutdörr och skrivbordet förvandlas till en osynlig detalj i en väggmöbel. TV-apparaten kan döljas i ett överskåp och sänkas ner med en elhiss, vilket gör att möbeln lämpar sig lika väl för det bekväma hemmet som för det moderna och funktionella kontoret. Vid behov kan en hopfällbar gästsäng byggas in som snabbt trollas undan när den inte behövs.

Garderober med skräddarsydd inredning

Garderober som uppfyller kundens behov och förväntningar på ordning och bekvämlighet, lämpar sig för olika typer av klädesplagg och samtidigt tar hänsyn till individens tycke och smak finns inte att köpa i platta kartonger. Sådana hittar man bara hos tillverkare av måttbeställda förvaringsmöbler.

Häfele erbjuder möbeltillverkare virtuella planeringsverktyg, broschyrer för säljmöten, möbelprover och en överlägsen beslagsportfölj. Från skafferiet med utdragbara lådor till den manuella eller elektriska garderobshissen, från sortimentet med praktiska utdragbara Flexstore-element till den verkliga pricken över i: skjutdörren Slido Classic. Exemplen ovan visar på ett attraktivt och spännande sätt hur bostaden kan förvandlas till bekvämlighetens högborg – med högsta möjliga kvalitet. Ett energibesparande och snyggt LED-belysningssystem som är lätt att ansluta gör varenda vrå i skåpet lätt att komma åt.

Inget laboratorium är det andra likt – och däri ligger problemet

Även företag med höga krav på ergonomi och effektivitet kräver specialanpassade lösningar för att uppnå en optimal arbetsmiljö. Häfele presenterade ett urval attraktiva koncept för möblering och inredning av laboratorium. Här fanns bland annat laboratorieskåp med rätt sanitetsutrustning för installation i begränsade utrymmen som erbjuder tillräckliga arbetsytor med lämplig placering samt ett specialanpassat belysningssystem. Konceptet är baserat på den välkända Pharma-Org-stommen som försetts med Moovit-lådor, 60 mm lådsidor och elstyrda E-Strato-klaffbeslag i överskåpen.

Det flexibla installationssystemet Variant öppnar otroliga möjligheter för kontoret och garanterar perfekt ordning i lådor och arkiveringssystem.

För inredning av butiker erbjuder Häfele en mängd olika skyltningsinventarier för olika typer av produkter, bland annat glasögon, smycken och kläder. Det transponderbaserade Dialock-låssystemet garanterar säkerhet genom att automatiskt låsa valda utrymmen efter användning. I Dialock-sortimentet finns även ett integrerat och ytterst flexibelt låssystem som kan användas till allt från entrédörrar till skyltskåp.

Det bästa av allt – Häfeles smarta dörrkonstruktioner

För att göra förvaringsutrymmen maximalt tillgängliga kan många olika dörrar behövas – svängdörrar, skjutdörrar eller kanske en kombination av dessa. Den svängbara skjutdörren Finetta Spinfront kan döljas bredvid skåpet om man så önskar och kan dessutom snabbt och enkelt täcka hela skåpet. Slido-skjutdörrarna från Häfele finns i alla de vanligaste storlekarna och vikterna. De löper tyst och mjukt och finns självklart också med mjukstängning och för de tyngre varianterna även med elmotor. Silent Aluflex, Häfeles skjutdörrsystem för dörrar med aluminiumstomme, klarar upp till tre dörrar. Tänka sig!

Rätt belysning är A och O

Ljus skapar atmosfär och framhäver sinnesstämningar – från mjukt till skarpt och kallt till varmt. Högteknologisk LED-belysning skapar rätt ljus för alla tänkbara miljöer och möbler. Häfeles diskreta LED-armaturer ger den perfekta inramningen för såväl lådorna som klädstången och glashyllorna i garderoben.

Den helt nya broschyren för förvaringsplanering som introducerades på Holz-Handwerk-mässan ger en bra översikt över hur det går till att planera skåp/garderober hos Häfele. Fick du inte tag på ett exemplar på mässan är du välkommen att hämta en hos din närmaste Häfele-återförsäljare. I broschyren presenteras bland annat ovanstående produkter, och den är ett utmärkt hjälpmedel vid säljmöten.

Häfele grundades 1923 i Tyskland och är idag ett ledande globalt företag inom multifunktionella inredningslösningar – främst beslagsteknik, belysning och elektroniska låssystem. Häfele levererar till möbel- och köksinredningsindustrin, detaljhandeln och inredningstillverkare i fler än 150 länder och fungerar som stöd till arkitekter och entreprenörer i olika byggnads- och inredningsprojekt. Häfele är ett familjeföretag som sedan 2004 leds av Sibylle Thierer i tredje generationen. Företaget har 6 600 medarbetare världen över och omsätter totalt cirka 10 miljarder SEK. Verksamheten i Sverige och Norge styrs från kontoret i Jönköping.