Underhållning för rum och möbler

Ett liv utan musik? Helt otänkbart för många av oss. Numera har vi med oss våra favoritlåtar och spellistor överallt, oftast i våra mobiler, surfplattor eller laptops. Och musiken finns alltid tillgänglig, oavsett om vi joggar och använder hörlurar, lyssnar i bilen via Bluetooth eller – givetvis – inom hemmets fyra väggar. Där passar Häfeles smarta och trendiga Sound-Edition perfekt med sina mobila ljudkomponenter som kan integreras i såväl rum som möbler, antingen snyggt och synligt eller diskret och dolt.

Häfeles ljudprodukter har många goda egenskaper. De går snabbt och lätt att installera, synligt eller dolt, i möbler och tak, bakom väggar och speglar, och fungerar utmärkt även att eftermontera. De är helt enkelt idealiska för musikuppspelning i både bostäder och kommersiella miljöer. Överallt och var som helst: badrum, kök, vardagsrum, barnrum, läkarmottagningar, kontor eller hotell. Dessa sinnrika högtalare från Häfele ger dig ett fantastiskt ljud från vilka rum och möbler som helst.

Inställningar och volym styrs trådlöst via Bluetooth från en smartphone, surfplatta eller laptop. CD-skivor hör gårdagen till. Numera köper vi vår musik digitalt via iTunes, Amazon eller CDON, för att bara nämna ett fåtal, och dessutom har vi alla tjänster som erbjuder strömmad musik, till exempel Spotify, WiMP och Deezer. Strömmad musik har ju den fördelen att vi slipper fylla det värdefulla lagringsutrymmet på våra elektroniska apparater, samtidigt som vi får tillgång till ett enormt musikbibliotek.

Innovativa Sound-Edition från Häfele gör det möjligt för bland andra möbelsnickare och inredningsarkitekter att skapa unika möbler till sina musikälskande kunder – och dessutom förbättra affärerna genom merförsäljning.

Soundwaver – musik både hemma och när du är på språng

Soundwaver från Häfele är det perfekta sällskapet på jobbet, hemma och när du är på resande fot. Den väldesignade och högkvalitativa svarta metallcylindern (diameter 54 x 63 mm) inrymmer en innovativ 360° ljudtrycksomvandlare (effekthögtalare) som ger 4 W förstärkareffekt. Kort sagt en fantastisk kombination av Bluetooth-mottagare och ett inbyggt laddningsbart batteri. Den förvandlar vilken hård yta som helst – exempelvis i trä, glas eller metall – till ett högtalarelement, och därmed kan musiken återges med enastående ljudkvalitet.

En sugkopp för glasytor följer dessutom med utan extra kostnad. Soundwaver-batteriet kan laddas via en USB-kabel, till exempel från en dator. Installationen är rena barnleken: ställ Soundwaver på ett hårt underlag, starta den, aktivera Bluetooth-anslutningen och välj låt.

Det är inte slut här – Soundwaver har dessutom en storebror: Soundwaver+. Plusset visar att den har fler funktioner och högre uteffekt (26 W). Den lilla kuben (med måtten 54 x 54 x 70 mm) har en knappsats med ljudkontroller, men musiken kan självklart också styras med mobilen eller surfplattan. Därutöver finns en handsfree-funktion för smidiga telefonsamtal och extra anslutningsmöjlighet via AUX-porten.

Musik för alla i farten – Neckster, allkonstnären

Den senaste nyheten i Häfeles Sound-Edition-sortiment är Neckster, en verkligt mångsidig talang.

Neckster bärs runt halsen, och kan anslutas till vilken Bluetooth-enhet som helst för musikuppspelning. Med sin bågform påminner den till utseendet om ett headset, men här finns inte bara högtalare utan även en Bluetooth-mottagare, en hållare för mobil/surfplatta och en funktion för handsfree-telefoni. Perfekt för såväl stillasittande som mobil användning i bilen, på kontoret eller under fjällvandringen eller cykelturen.

Till skillnad från med traditionella hörlurar slipper Neckster-användaren bli isolerad från sin omgivning, utan är hela tiden fullt medveten om omgivningen, vilket ju är särskilt viktigt ute i trafiken. Om Neckster ska användas för att spela musik hemma i bostaden är det bara att lägga den på valfri hård möbel och ansluta telefonen och så har du en snygg musikspelare.

När Neckster inte används är den lätt att vika ihop och ta med för vidare äventyr. Den har ett laddningsbart litium-jon-batteri, och laddas via USB-kabel. Därutöver är det också möjligt att ansluta externa högtalare till Neckster via ministereouttaget. Denna snygga mångkonstnär är den perfekta kompanjonen för musikälskare i alla åldrar, och därmed en fantastisk present.

BTR 205 – det osynliga ljudsystemet

BTR 205-paketet är ett oerhört smart sätt att osynligt bygga in ljud i möbler och väggar. Här drivs den nya tekniken till sin spets, och i paketet ingår en Bluetooth-mottagare, en integrerad stereoförstärkare plus två effekthögtalare. Detta medger dold montering av högtalarna.

Tack vare den nätta storleken (50 x 30 mm) kan effekthögtalarna monteras även i snäva utrymmen, till exempel under bord, bakom speglar, i taket eller i möbler, som därigenom förvandlas till ljudbärare. Den förmonterade Bluetooth-mottagaren BTR 205 är otroligt kompakt med sina 45 x 28 x 140 mm och kan installeras nästan var som helst, även i mycket smala utrymmen. Ljudsystemet styrs med en Bluetooth-enhet, exempelvis en smartphone eller surfplatta, precis som den mobila varianten Soundwaver. BTR 205-systemet passar även för prissmarta eftermonteringar, till exempel i badrum, kök, läkarmottagningar, kontor – i princip var som helst.

12 V-ljudsystemet för inbyggnad

12 V-ljudsystemet är en fristående RDS-radio för inbyggnad med fjärrkontroll, Bluetooth-mottagare eller dockningsstation med inbyggt Bluetooth-gränssnitt. Högtalarna installeras i form av synliga infällda dosor eller i möbler. Alla delar i 12 V-systemet är smart utformade och enkla att kombinera och montera. Strömförsörjningen står det internationellt certifierade Loox-drivdonet för. Det innebär att både ljud och ljus kan drivas via en och samma enhet. Möblemanget i vilket rum som helst får därmed en extra finess. Den vita RDS-radion för inbyggnad, med fjärrkontroll, har nio förprogrammerade radiostationer, vilket gör det enkelt att snabbt välja sin favoritstation. Denna nätta radio klarar av frekvenser från 87,5 till 107,9 MHz. Dessutom har den väckarklocka och avstängningstimer, och därmed är det dags att säga adjö till den gamla klockradion.

RDS-radions Bluetooth-mottagare styrs intuitivt med den enda knappen och kan anslutas till alla tänkbara mobila enheter. Räckvidden är ungefär 10 meter.

Vill man ha ännu större bekvämlighet och flexibilitet finns dockningsstationen med inbyggd Bluetooth-mottagare. Denna avancerade laddningsstation har den nya Lightning-kontakten för iPhone och mikro-USB-kontakt för alla andra enheter. Det är bara att sätta sin smarta telefon i dockan, så har den sin givna trygga plats i rummet under laddningen. Tack vare Bluetooth-mottagaren går det att fortsätta använda telefonen utan att musiken avbryts.

Även den inbyggda RDS-radion går att ansluta via Bluetooth-mottagaren och dockningsstationen och då kan man förutom radio även spela upp musik från alla enheter med Bluetooth. Specialanpassade 12 V-högtalare för montering i infällda dosor och i möbler, inklusive plug & play-kontakter till alla övriga 12 V-ljudkomponenter finns också att tillgå från Häfele.

Alla dessa tre inbyggda ljudkomponenter får sin strömförsörjning från det välkända 12 V-drivdonet Loox, som – då det kombineras med Häfeles LED-belysningssystem – dessutom tar hand om möbelbelysningen. Tack vare att Loox-drivdonet är så kostnadseffektivt kan man använda sitt ljudsystem utan att oroa sig för plånboken. Dygnet runt, världen runt.

Häfele grundades 1923 i Tyskland och är idag ett ledande globalt företag inom multifunktionella inredningslösningar – främst beslagsteknik, belysning och elektroniska låssystem. Häfele levererar till möbel- och köksinredningsindustrin, detaljhandeln och inredningstillverkare i fler än 150 länder och fungerar som stöd till arkitekter och entreprenörer i olika byggnads- och inredningsprojekt. Häfele är ett familjeföretag som sedan 2003 leds av Sibylle Thierer i tredje generationen. Företaget har 6 600 medarbetare världen över och omsätter totalt cirka 10 miljarder SEK. Verksamheten i Sverige och Norge styrs från kontoret i Jönköping.