ANTTI AUTTI NY HAGLÖFS-VÄN

Den finske snowboardstjärnan Antti Autti är det senaste tillskottet bland Haglöfs vänner. Antti är en av världens mest kända snowboard-friåkare. Han är berömd för att sätta nya standarder inom halfpipetävlingar för män och är upphovsmannen bakom "1080-revolutionen". Idag är Antti Autti också en uppskattad producent av snowboardfilmer.

Antti Autti föddes nära polcirkeln i Rovaniemi i Finland 1985 och blev proffsåkare redan vid 16 års ålder. Han blev världskänd 2005 då han vann dubbla guldmedaljer (Big Air och halfpipe) i världsmästerskapen i snowboard och blev den första européen att vinna superpipetävlingen under X Games, där han bland annat slog åkare som Shaun White.

Anttis tekniska kunskaper i allmänhet och hans uppvisning på X Games i synnerhet ledde till det som skulle bli känt som "1080-revolutionen", då ribban höjdes för vad man måste göra för att få bra tävlingspoäng. Idag producerar Antti sina egna friåkningsfilmer. Anttis film "Approach & Attack" från 2014 blev exempelvis Onboard Magazines mest sedda film det året. Hans passion för snowboard är fortfarande lika stark som när han först började att åka.

– När jag började åka snowboard var mitt mål att göra varje dag till ett äventyr. Idag, 15 år senare, är min filosofi fortfarande densamma, oavsett om jag befinner mig i Ruka eller Pyhä (Finland) eller i Hokkaido, Niigata eller Hakuba (Japan). Jag är glad över att nu vara en av Haglöfs vänner och jag hoppas att vi kommer att uppleva många äventyr tillsammans i framtiden, säger Antti Autti.

Haglöfs vänner är en grupp kvinnor och män som har valts till ambassadörer för Haglöfs varumärke eftersom de lever ett aktivt outdoorliv och har möjligheten att testa Haglöfs produkter under verkliga förhållanden. Gruppen består av allt från mikroäventyrare, naturfotografer och outdoorprofiler till bergsguider, friåkare och upptäcktsresande. Haglöfs vänner är ofta även inblandade i utvecklingen av nya produkter, då de delar med sig av sina erfarenheter och kunskaper.

Antti Autti är inte enbart en erkänd snowboardåkare, utan även en outdoormänniska ut i fingerspetsarna. På fritiden njuter Antti av att tillbringa tid i den finska vildmarken där han växte upp.

– Det är jätteroligt att kunna välkomna Antti Autti in i vår familj av Haglöfs-vänner. Antti har omfattande kunskap om snowboard-friåkning och kommer att vara en stor ambassadör för Haglöfs varumärke över hela världen, särskilt i Finland och Japan där han är ett stort namn, säger Johan Widman, event- och och sponsringskoordinator på Haglöfs.

Text och bild finns tillgängliga för nedladdning på www.haglofs.com/press

Communication Manager
+ 46 8 584 400 14

Haglöfs develops clothing, footwear and hardware for people who invest in an active outdoor lifestyle. From small-scale backpack manufacturing in 1914, Haglöfs has developed into one of the world’s leading suppliers of technical and sustainable outdoor products by means of modern product development and strategic distribution. The Haglöfs brand is primarily marketed to 25 European and Asian markets and the company employs some 200 people. Sales for 2014 amounted to SEK 766 million. Haglöfs is owned by ASICS Corporation since 2010. www.haglofs.com

Communication Manager: Sara Skogsberg Cuadras, sara.skogsberg-cuadras@haglofs.se
CEO: Peter Fabrin, peter.fabrin@haglofs.se

Citat

Det är jätteroligt att kunna välkomna Antti Autti in i vår familj av Haglöfs-vänner. Antti har omfattande kunskap om snowboard-friåkning och kommer att vara en stor ambassadör för Haglöfs varumärke över hela världen, särskilt i Finland och Japan där han är ett stort namn.
Johan Widman, event- och och sponsringskoordinator på Haglöfs