Base camp – Haglöfs nya produktsegment för aktiviteter i baslägret

Att efter en lång dag fylld av äventyr få krypa ner i en varm sovsäck. Att laga mat i det fria och dricka friskt bäckvatten. Att tända en lägereld bredvid tältet eller en brasa i fjällstugan. Det är outdoor – och exempel på aktiviteter som ryms inom Haglöfs nya produktsegment: Base camp.

Till vår/sommar 2014 lanserar Haglöfs ett flertal produktnyheter inom ett helt nytt produktsegment, Base camp. Base camp är ett pågående utvecklingsprojekt som kommer att spänna över flera säsonger, och ett av de största Haglöfs någonsin genomfört. Det handlar, precis som det låter, om den utrustning som behövs i ett basläger. Det handlar om värme och om komfort, men det är samtidigt ett koncept med obegränsade möjligheter genom att täcka alla tänkbara aspekter och situationer: från skyddat till utsatt, från sommar till vinter, från lågland till hög höjd. Det kan vara ett basläger som etableras en gång och utgör bas för utflykter och expeditioner – men kanske ännu oftare handlar det om ett basläger som byggs och bryts varje dag.

Huvudnumret i det nya Base camp-segmentet är ett helt nytt sovsäckssortiment. Sovsäckarna bygger på Haglöfs långa erfarenhet som sovsäcksleverantör i kombination med den kunskap företaget utvecklat under framtagandet av den nya generationen isolerande skalplagg med högpresterande vävar, dun och syntetisolering som lanserades hösten 2013. Sovsäckarna innehåller även ett stort mått av nytänkande – för allt är nytt, ner till minsta detalj.

Perseus – för stora äventyr
I Perseus, Haglöfs mest avancerade sovsäck, är ingenting sparat – vare sig vad gäller material, fyllning eller lösningar. Perseus är en bluesign®-godkänd dunsovsäck för det ultimata äventyret, för den stora expeditionen där en riktigt varm säck kan vara skillnaden mellan liv och död. Perseus är tillverkad i två olika Pertex®-vävar som fått en skyddande beläggning i fot- och huvudända. Sovsäcken har en fyllnadskvalitet på 800 CUIN fill power gåsdun som förstärkts med en högpresterande syntetisk isolering (QuadFusion+) på särskilt utsatta ställen.

Perseus är stor nog för att få plats att sova utan att ta av sig expeditionsoverallen, men samtidigt ergonomiskt tillskuren för nära passform. Den har dessutom fått ett centrerat blixtlås så att man kan laga frukost eller ordna utrustningen utan att krypa ur säcken.

Cornus – när syntet är bättre än dun
För den som vistas i fuktiga miljöer, eller bygger upp mycket egen fukt, är en sovsäck med syntetisk isolering ett bättre alternativ än dun. Cornus är en bluesign®-godkänd sovsäck med fokus på sovkomfort: rymlig samtidigt som den är ergonomiskt skuren för bra passform. Cornus är tillverkad i 100 procent återvunnen polyester, Pertex® Classic Eco, fylld med QuadFusion+ syntetisk isolering. Bland de olika tekniska lösningarna märks en ¼ dragkedja på motsatta sidan av det stora blixtlåset så att man kan använda båda armarna utanför säcken utan att kliva ur den.

Indus och Pictor – smarta innovationer
Att ange Indus alla användningsområden är nästan en omöjlig uppgift eftersom den kan användas på så många olika sätt. Indus är i grunden en bluesign®-godkänd filt tillverkad av två olika Pertex®-vävar och fylld med en syntetisk isolering (QuadFusion). Den fungerar som förstärkning till sovsäcken när det är riktigt kallt, men kan lika gärna användas som ett sovtäcke i tältet vid högsommarvärme. Den kan ligga på tältgolvet eller fungera som en rastfilt. Tack vare tryckknappar går filten även att göra om till ett förstärkningsplagg i form av en poncho eller sarong. Indus är tack vare sin mångsidighet en perfekt följeslagare på äventyret.

Att ange användningsområdet för Pictor Pillowcase är desto lättare: lägg i fleecetröjan och få en huvudkudde som fungerar hela natten. Pictor Pillowcase är ett örngott som väger 25 gram och tar minimalt med plats i packningen. Smart. Innovativt. Enkelt.

Haglöfs är en av världens ledande leverantörer av Technical Outdoor och erbjuder ett ansvarstagande varumärke som fyller var tids behov av produkter med hög funktionsgrad, god form och prisvärdhet till människor som investerar i ett aktivt uteliv. 2012 uppgick omsättningen till 690 MSEK och företaget uppvisar en genomsnittlig tillväxt på 9 procent de senaste fem åren. Haglöfs ägs sedan 2010 av ASICS Corporation. www.haglofs.se