HAGLÖFS 19FOURTEEN – URBANA PRODUKTER FÖR DE SOM HAR OUTDOOR SOM EN LIVSSTIL

19FOURTEEN är Haglöfs Outdoor Lifestyle-koncept och innehåller produkter som ska användas varje dag. I 19FOURTEEN har Haglöfs utgått från sitt arv och sin långa hantverkstradition och kombinerat det med företagets expertis inom moderna material, teknisk funktion och avancerande konstruktioner. Resultatet är en tidlös kollektion för människor som lever ett aktivt liv i gränslandet mellan stad och natur.

Haglöfs passion för uteaktiviteter har fått en ny dimension i Outdoor Lifestyle-konceptet 19FOURTEEN. Bakom konceptet ligger flera års utvecklingsarbete som lika mycket varit en resa tillbaka i tiden som ett steg in i framtiden. Det rena enkla designspråk som kännetecknar Haglöfs 100-åriga historia går igen i kollektionen och produkternas namn, färgval och detaljarbete har inspirerats av Dalarna, Haglöfs ursprung. Samtidigt har kollektionen fått samma kompromisslösa uppmärksamhet som kännetecknar alla Haglöfs produkter – och produkterna innehåller många av företagets mest avancerade material och konstruktioner.

Till höst/vinter 2015 erbjuder Haglöfs 19FOURTEEN kläder, skor och väskor som fungerar för alla typer av aktiviteter, oavsett om det är en dag till och från jobb och skola eller en helg på landet. Kollektionen innehåller både nya och uppdaterade produkter som ger värme och skydd mot de dagliga utmaningar som man möter i skiftande väderlek från tidig höst till sen vinter.

I kollektionen finns, bland annat, den prisbelönta skaljackan LIMA JACKET (ISPO Gold Winner Award) som är en extremt slitstark vind- och vattentät jacka i 3-lagers Gore-Tex®. Här finns också något så ovanligt – men ofta nödvändigt – som en vattentät dunjacka i FLODA II DOWN PARKA. Fylld med 700 FP spårbart bluesign®-godkänt dun är den också kollektionens utan jämförelse varmaste jacka. HAGLÖFS KRYLBO är namnet på konceptets tidlösa känga. Inspirerad av Haglöfs klassiska vandringskängor har den utvecklats för att ge bra gåkomfort och stabilitet, samtidigt som den både är vattentät och varm för att klara såväl ruskväder som de där riktigt kyliga vinterdagarna.

Bland nyheterna märks ORNÄS PARKA– en trenchcoat-inspirerad skaljacka i 3-lagers Gore-Tex® softshell som på ett bra sätt illustrerar kombinationen av klassisk design och modern teknologi. Årets kollektion innehåller även en ny ryggsäck i SÄRNA 20 som sammanfattar 19FOURTEENs samlade uttryck: stilren design, ärliga material, god passform och tekniska lösningar – genomarbetat och genomtänkt för att underlätta livet i vardagen såväl idag som imorgon.

Text och bild finns tillgängliga för nedladdning på www.haglofs.com/press

Communication Manager
+ 46 8 584 400 14

Haglöfs develops clothing, footwear and hardware for people who invest in an active outdoor lifestyle. From small-scale backpack manufacturing in 1914, Haglöfs has developed into one of the world’s leading suppliers of technical and sustainable outdoor products by means of modern product development and strategic distribution. The Haglöfs brand is primarily marketed to 25 European and Asian markets and the company employs some 200 people. Sales for 2014 amounted to SEK 766 million. Haglöfs is owned by ASICS Corporation since 2010. www.haglofs.com