Haglöfs ansluter sig till Fair Wear Foundation

Som ett led i visionen att bli det ledande outdoor-företaget inom Sustainability har Haglöfs anslutit sig till Fair Wear Foundation (FWF). Tillsammans med medlemskapet i bluesign® har Haglöfs därmed säkerställt såväl material- som produktionsfasen i försörjningskedjan.

Hållbarhet är en central del i Haglöfs affärsutveckling för att säkerställa långsiktig lönsam tillväxt för verksamheten och på samma gång bidra till ett hållbart samhälle. Samspelet mellan miljö, etik och ekonomi är både tydligt och självklart. Att bedriva en ansvarsfull verksamhet är en förutsättning för en långsiktigt framgångsrik affär.

Haglöfs äger inga egna fabriker utan all produktion sker hos externa producenter. Dessa producenter har fram till nu omfattats av både Haglöfs uppförandekod och regelbundna kontroller. Produktionen är outsourcad – men inte ansvaret.

I och med medlemskapet i Fair Wear Foundation kommer Haglöfs producenter framöver att successivt omfattas av FWF:s Code of Labour Practices – ett ännu mer omfattande regelverk än Haglöfs tidigare uppförandekod – samt granskas av FWF:s lokala inspektionsteam.

– Vi har kvalificerade producenter med vilka vi har en lång och trygg affärsrelation. I och med att vi upptagits i Fair Wear Foundation har vi fått en kvalitetsstämpel på att vårt arbete inom etik håller en hög nivå. Tillsammans med medlemskapet i bluesign® har vi nu också säkerställt såväl material- som produktionsfasen i vår försörjningskedja, säger Lennart Ekberg, hållbarhetsdirektör på Haglöfs.

Fair Wear Foundation
Fair Wear Foundation (FWF) är ett internationellt initiativ för oberoende kontroll vars ambition är att höja livskvaliteten för dem som arbetar inom konfektionsindustrin runt om i världen. FWF har nära samarbete med ett ökande antal företag som producerar kläder och andra sydda produkter och tar ansvar för sin leverantörskedja.

– Vi är glada att välkomna Haglöfs som det första svenska outdoor-företaget i Fair Wear Foundation. Medlemskap i FWF visar att Haglöfs är ett ansvarstagande varumärke som strävar efter att förbättra arbetsvillkoren i sin försörjningskedja, kommenterar Erica van Doorn, Director of Fair Wear Foundation.

Lennart Ekberg
Director of Sustainability
+46 8 584 906 72
lennart.ekberg@haglofs.se

Haglöfs är en av världens ledande leverantörer av Technical Outdoor och erbjuder ett ansvarstagande varumärke som fyller var tids behov av produkter med hög funktionsgrad, god form och prisvärdhet till människor som investerar i ett aktivt uteliv. 2011 uppgick omsättningen till 626 MSEK och företaget uppvisar en genomsnittlig tillväxt på 10 procent de senaste fem åren. Haglöfs ägs sedan 2010 av ASICS Corporation. www.haglofs.se

Citat

I och med att vi upptagits i Fair Wear Foundation har vi fått en kvalitetsstämpel på att vårt arbete inom etik håller en hög nivå. Tillsammans med medlemskapet i bluesign® har vi nu också säkerställt såväl material- som produktionsfasen i vår försörjningskedja.
Lennart Ekberg, hållbarhetsdirektör på Haglöfs.