Haglöfs dementerar omnämnande i artikel

Torsdagen den 3 april publicerade det svenska magasinet Dagens ETC en artikel om arbetsförhållandena i Kambodja och Bangladesh. I artikeln nämns Haglöfs felaktigt som ett av företagen som producerar kläder i dessa låglöneländer.

– I vår artikel nämns Haglöfs felaktigt som ett av de klädmärken som har fabriker Kambodja. Vi beklagar misstaget och har korrigerat den webbaserade artikeln samt skrivit en rättelse i tidningen, säger Maria Holm, redaktionschef på Dagens ETC.

Haglöfs produktion styrs av företagets ”Code of Labour Practices”, ett icke förhandlingsbart krav som alla Haglöfs producenter måste följa. Haglöfs är vidare medlem i Fair Wear Foundation vilket innebär att företaget åtagit sig att handla endast i produkter som har producerats under rättvisa arbetsförhållanden, samt att Haglöfs aktivt arbetar för att lönerna inom textilindustrin ska vara på en levandelönenivå.

+ 46 8 584 400 14

Haglöfs är en av världens ledande leverantörer av Technical Outdoor och erbjuder ett ansvarstagande varumärke som fyller var tids behov av produkter med hög funktionsgrad, god form och prisvärdhet till människor som investerar i ett aktivt uteliv. 2012 uppgick omsättningen till 690 MSEK och företaget uppvisar en genomsnittlig tillväxt på 9 procent de senaste fem åren. Haglöfs ägs sedan 2010 av ASICS Corporation. www.haglofs.se