Haglöfs fortsätter vinna priser för sin design

Outdoorföretaget Haglöfs har vunnit ytterligare ett designpris då Outdoor Industry Award tilldelats deras nya sovsäck L.I.M DOWN. Med sina 473 gram är L.I.M DOWN sannolikt världens lättaste dunsovsäck. Priset kommer att tilldelas Haglöfs under OutDoor Friedrichshafen, den internationellt ledande mässan för outdoorindustrin.

Till vår/sommar 2015 introducerar Haglöfs L.I.M DOWN som med sina 473 gram sannolikt är världens lättaste serietillverkade dunsovsäck (195 cm, +1°C T limit). För att hålla nere vikten saknar sovsäcken dragkedja – istället är den helt öppen nertill vilket både gör det lätt att ventilera sovsäcken och ger möjlighet att lyfta säcken över anklarna och förflytta sig en kort bit utan att behöva stiga ur den. Vill man stänga den drar man ihop sovsäcken med en inbyggd snodd och får en normal fotdel. Sovsäcken använder flera olika konstruktioner för att hålla dunet på plats på olika delar runt kroppen. Öppningen upptill är förhållandevis generös för att det ska vara enkelt att komma in i sovsäcken, men kan dras ihop om man vill ha en tätslutande och värmande huva.

Nu har det prestigefyllda priset Outdoor Industry Award tilldelats L.I.M DOWN i kategorin sovsäckar. Priset kommer att delas ut vid en ceremoni under OutDoor Friedrichshafen, den internationellt ledande mässan för outdoorföretag som hålls 10-13 juli i år.

Juryn, som består av journalister samt bransch- och designexperter, har bedömt L.I.M DOWN utifrån kriterier som innovation, design och funktionalitet.

Text och bilder kan laddas ner på www.haglofs.se/press.