Haglöfs Freeski – drömmen om det perfekta åket

Att ta sig upp till toppen av berget. Att stå där och blicka ut över orörd pudersnö som aldrig tycks ta slut. Att kasta sig ut för bergskammen och välja linjer med en känsla av att här har ingen någonsin varit. Det är för många drömmen om det perfekta åket.

Till vintern 2013 lanserar Haglöfs en omfattande skidkollektion i nya spännande färger utvecklad med fokus på friåkning. Kollektionen är dubbelt så stor jämfört med 2012 och innehåller 38 nya och ett flertal uppdaterade jackor, overaller, byxor, bibs, mellanlager och ryggsäckar. Materialval, funktionalitet och passform är anpassat för att åkaren ska kunna utmana både sig själv och snön för att fullt ut njuta av sitt äventyr.

Prisbelönt design i uppdaterad version
När Haglöfs utvecklade den prisbelönta skaljackan VASSI tillsammans med vännerna Per Jonsson och Asbjørn Eggebø Næss skapades troligtvis den ultimata skidjackan med exakt de egenskaper en friåkare söker. Till vintern 2013 kommer jackan i en ny version som samtidigt har kvar sina karaktäristiska drag. VASSI II JACKET har utrustats med en ny Gore-Tex
®-väv i nya spännande färger och har uppdaterade detaljer som fäste för sladd till kommunikationsradio eller telefon samt en snökjol med förbättrad funktionalitet.

Till vintern 2013 lanserar Haglöfs en lillebror till VASSI i CHUTE JACKET – en stilren skidjacka i 2-lagers Gore-Tex® med alla de funktioner en friåkare kräver. CHUTE JACKET delar många egenskaper med VASSI som bland annat hjälmkompatibel huva, löstagbar snökjol i stretchmaterial, en hög skyddande krage och har sina ventilationsblixtlås strategiskt placerade över bröstet för att snabbast möjligt ventilera bort överskottsvärme från kroppen. Jackan är samtidigt en aning kortare i ryggen och ger tack vare materialvalet en mjukare och mer behaglig känsla.

Nya produkter utvecklade tillsammans med proffs
Bland Haglöfs vänner finns några av världens bästa friåkare. I utvecklingen av nya produkter tillför de värdefull kunskap om vad den riktige fantasten behöver och inte behöver. Haglöfs kläder innehåller därför inte bara självklara egenskaper som optimerad passform och hög användbarhet utan även tekniska detaljer som till exempel avtagbar snökjol i stretchmaterial, utrymme för transceivers och en integrerad putsduk för att torka av skidglasögonen. Allt är placerat så att det är lättåtkomligt även med den obligatoriska ryggsäcken på – för i den ligger säkerhetsutrustningen.

En annan nyhet inför vintern 2013 är COULOIR PRO – en varm och mjuk men samtidigt tekniskt avancerad skaljacka i 3-lagers Gore-Tex®. Jackan har utvecklats med friåkning i tanke och erbjuder en unik 4-vägsstretch för ökad rörlighet, hjälmkompatibel huva och en hög skyddande krage med laserskuren ventilering för minskad imbildning på skidglasögon. Jackan har en borstad insida i fleece och är ytterligare förstärkt på särskilt utsatta ställen för maximal värme. Den har även ärmhålsventilering för att kunna reglera kroppstemperaturen beroende på om användaren klättrar upp för berget eller åker ner.

Haglöfs är en av världens ledande leverantörer av Technical Outdoor och erbjuder ett ansvarstagande varumärke som fyller var tids behov av produkter med hög funktionsgrad, god form och prisvärdhet till människor som investerar i ett aktivt uteliv. 2011 uppgick omsättningen till 626 MSEK och företaget uppvisar en genomsnittlig tillväxt på 10 procent de senaste fem åren. Haglöfs ägs sedan 2010 av ASICS Corporation. www.haglofs.se