Haglöfs hållbarhet 2012

Att vara medveten och att ta ansvar har under lång tid varit honnörsord på Haglöfs. Frågor som miljöbelastning, arbetsförhållanden och mänskliga rättigheter har funnits med som parametrar genom åren i Haglöfs moderna utveckling. Företaget uttryckte tidigt att verksamheten, i likhet med andra företag, påverkar omgivningen – såväl positivt som negativt. För fyra år sedan, 2008, fattade Haglöfs ett strategiskt beslut att integrera hållbarhet i affärsutvecklingen. Beslutet hade två samverkande syften: att säkerställa en långsiktigt lönsam tillväxt och att samtidigt bidra till ett hållbart samhälle. Haglöfs affärsidé och vision innehåller sedan dess ett tydligt ställningstagande i hållbarhetsfrågor. För att lyfta upp frågorna på en strategisk nivå utsågs en hållbarhetsdirektör med ett övergripande ansvar, såväl internt som externt, för hållbarhetsfrågor.

Haglöfs formulerade ett antal hållbarhetsmål för perioden 2008-2012. Dessa mål slutredovisas i årets hållbarhetsrapport. Samtidigt stannar inte arbetet upp där utan Haglöfs har formulerat nya, än mer offensiva, mål för verksamheten fram till 2015.

Haglöfs hållbarhetsrapport 2012 finns att läsa i sin helhet i bifogad PDF.

Lennart Ekberg
Director of Sustainability
+46 8 584 906 72
lennart.ekberg@haglofs.se